نگاه فراجنسیتی در کروز؛
تغییر جایگاه زنان در صنعت خودروسازی
صنعت خودرو به طور سنتی همواره تحت سلطه مردان بوده و زنان به طور قابل توجهی کمتر حضور دارند. به طوری که تا سال ۲۰۲۰، زنان تنها ۲۴ درصد از نیروی کار خودروسازی در ایالات متحده را تشکیل میدادند و همیشه از جایگاه و نقشی نابرابر در صنعت برخوردار بودند.
به گزارش ایلنا، آمارها نشان میدهد که تنها ۲۷ درصد از مشاغل بخش خودرو، ۲۲.۴ درصد از نقشهای رهبری، ۱۲.۱ درصد از موقعیتها در تعمیر و نگهداری خودرو، ۱۵.۱ درصد در فروشگاههای قطعات خودرو و لاستیک و ۲۱.۸ درصد در نمایندگیهای خودرو به زنان رسیده است.
به گزارش مجله فوربس، این شرایط در اروپا هم مشابه همین وضعیت هست، به طوری که در سال ۲۰۱۹، زنان ۱۶ درصد از نیروی کار خودرو را تشکیل میدادند که در سال ۲۰۲۱ به ۱۷ درصد افزایش یافت.
در صنعت خودروسازی آسیا؛ اما آمار دقیقی وجود ندارد ولی برخی دادهها نشان میدهد که در ایران، سهم زنان در اشتغال صنعتی حدود ۱۳ درصده و شرکت کروز، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات خودرو با دیدی فراجنسیتی رکورد این آمار را در دنیا به خود اختصاص داده و ۶۵ درصد از کارکنانش را زنان تشکیل میدهند.
سهم زنان از صنعت خودروسازی
بررسی آماری نشان میدهد که در تعداد کارکنان زن در پنج خودروساز برتر جهان (فولکسواگن، تویوتا، دایملر، فورد موتور و جنرال موتورز) به این شرح است:
۱. فولکسواگن: این شرکت تلاشهای زیادی برای افزایش حضور زنان در صنعت خودروسازی داشته و طبق گزارشها، درصد زنان در فولکسواگن در حدود ۱۸-۲۰ درصد از کل کارکنان است. این شرکت در حال تلاش برای جذب بیشتر زنان به ویژه در بخشهای فنی و مهندسی است.
۲. تویوتا: در تویوتا، زنان حدود ۱۰ درصد از کل نیروی کار را تشکیل میدهند. این شرکت نیز بهطور مداوم در حال ترویج فرصتهای برابر برای زنان در صنعت خودروسازی است.
۳. دایملر (مرسدس بنز): درصد زنان در دایملر بهطور متوسط در حدود ۲۰ درصد است. این شرکت برنامههای متعددی برای افزایش تعداد زنان در موقعیتهای مدیریتی و فنی دارد.
۴. فورد: فورد یکی از پیشگامان جذب زنان در صنعت خودرو است و درصد زنان در نیروی کار این شرکت تقریباً ۲۵ درصد است. فورد در بخشهای مختلف مانند طراحی و مهندسی، اقداماتی برای افزایش حضور زنان انجام داده است.
۵. جنرال موتورز: جنرال موتورز نیز در تلاش است تا بیشتر زنان را در نیروی کار خود جذب کند. طبق گزارشها، زنان حدود ۲۰ درصد از کارکنان جنرال موتورز را تشکیل میدهند. این شرکت برنامههای خاصی برای تشویق زنان به مشاغل فنی و مهندسی دارد.
کروز رکورد زد
کروز؛ بزرگترین تولیدکننده قطعات خودروی کشور موفق شده با بکارگیری حداکثری از توان و تخصص زنان و بهرهگیری از مسئولیتپذیری آنان در ایجاد محیطی امن و کارآمد در مجموعه صنعتی خود پیشگام باشد. به طوری که با احتساب۱۴هزار نفری که در این شرکت صنعتی کار میکنند حدود ۹۱۱۸به زنان اختصاص پیدا کرده است. یعنی حدود ۶۵درصد جایگاه شغلی متعلق به زنان است.
براساس گزارشهای موجود، میانگین سنی زنان شاغل در کروز، ۲۹سال است که حدود ۲۱۷۸نفر از آنها دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و ۶نفربا مدرک دکترا دارند و ۸۰ نفر هم فارغ التحصیل دانشگاههای معتبر هستند و با تخصصهای الکترونیک، صنایع، برق، مدیریت، مهندسی رایانه و مکانیک و بیشترین زنان متخصص در بخشهای نرم افزاری، توسعه محصول، امور برنامهریزی، امور تحقیق و نوآوری الکترونیک مشغول کار در این شرکت هستند.
این در حالی است که آمار اشتغال زنان در کل کشور تنها ۱۲ درصد است و میزان اشتغال مردان بیش از پنج برابر زنان است.
شکاف جنسیتی در صنایع
زنان، نیمی از نیروی کار هر کشوری هستند. با این حال، شرایط استفاده از این ظرفیت عظیم در فعالیتهای اقتصادی به ویژه بخش صنعت آن چنان که باید مهیا نشده است. دادههای مرکز آمار نشان میدهد در سال ۱۴۰۲، بخش «کشاورزی» کمترین و بخش «خدمات» بیشترین سهم از اشتغال زنان شاغل را داشتهاند. بررسیها خبر از شکسته شدن رکورد تاریخی اشتغال زنان در بخش خدمات و نزدیک شدن آن به مرز ۶۵ درصدی میدهد. بخش صنعت اما با حدود ۲۵ درصد سهم از اشتغال زنان در ایران، رتبه دوم را دارد. این در حالی است که سهم زنان از اشتغال حدود ۱۴ هزار نفر شرکت کروز، حدود ۶۵ درصد است. اینجا در کروز، در بزرگترین شرکت قطعهسازی خودرو در کشور، زنان حرف اول را میزنند.
این آمار شکاف جنسیتی در صنعت خودروسازی را برجسته میکند و بر نیاز به ابتکاراتی برای ارتقای تنوع و فراگیری و تشویق زنان بیشتر به دنبال کردن مشاغل در این زمینه تاکید میکند.