خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست مشاوران حفاظت فنی و ایمنی در مورد آیین‌نامه جدید/ دستورالعمل را بدون توجه به خواسته‌ی فعالان ایمنی تدوین‌ نکنید!

درخواست مشاوران حفاظت فنی و ایمنی در مورد آیین‌نامه جدید/ دستورالعمل را بدون توجه به خواسته‌ی فعالان ایمنی تدوین‌ نکنید!
کد خبر : ۱۴۳۹۶۰۸

یک فعال حوزه ایمنی گفت: آیین‌نامه‌ی جدیدی تصویب و ابلاغ شده و دستورالعمل این آیین‌نامه نیز در شرف تدوین است. امیدواریم که در نوشتنِ این آیین‌نامه نظر فعالان این حوزه نیز پرسیده شود و ما بتوانیم پیشنهادات خود را ارائه بدهیم.

مصطفی بابایی (فعال حوزه ایمنی و بهداشت کار و مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: ۲هزار و ۵۰۰ نفر مشاور و متخصص ایمنی از سال ۸۵ شروع به فعالیت کرده و حدود ۱۵ سال به صنایع مشاوره در زمینه‌ی ایمنی و بهداشت خدمات ارائه داده‌اند. در سال ۹۸ آیین نامه جدیدی تصویب شد و طبق آن آیین‌نامه، بسیاری از افراد این حوزه فاقد صلاحیت شناخته شدند، در صورتیکه این افراد متخصصان و صاحبان تجربه در این حوزه بودند. از آنجا که مذاکرات با وزارت کار به نتیجه نرسید، آن‌ها شکایتهایی را در دیوان عدالت اداری مطرح کردند، هر چند هنوز آن پرونده در دیوان مفتوح است ولی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار به این نتیجه رسید که آیین نامه دارای اشکالات فراوان است و مجددا وزارت کار در سال ۱۴۰۲ آیین نامه جدیدی را منتشر کرد. 

وی بیان کرد: در حال حاضر دستورالعمل این آیین‌نامه نیز در شرف تدوین است و با پیگیری‌های صورت گرفته، نشست‌هایی با مرکز در این خصوص داشته و نظرات تخصصی خود را نیز کتبا ارائه داده ایم. 

بابایی ادامه داد: مسئله این است که ما مجبوریم حول و حوش دستورالعملی که از قبل تدوین شده، تصمیم بگیریم و این موضوع دست ما را بسته است. اگر این محدودیت برداشته شود، می‌توانیم دستورالعمل بهتری تدوین کنیم که مشکلاتِ دستورالعمل قبلی و معضلات آتی در آن رفع شود. 

این فعال حوزه ایمنی گفت: با توجه به پیوستن ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار و تعهد به اجرای مفاد آن در راستای تامین ایمنی و سلامت کارگران، ظرفیت‌های بخش خصوصی و خصوصا مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی فرصت و سرمایه‌ای ملی در این راستا است که کم توجهی به آنها، صنایع و کارگاه‌ها و کارگران را از دریافت خدمات تخصصی و کاهش حوادث محروم خواهد کرد و هزینه‌های ملی مرتبط را افزایش خواهد داد. 

وی گفت: اگر این دستورالعمل هم درست تدوین نشود و با تمرکز وظایف در مرکز و عدم تفویض به بخش خصوصی، توجه ویژه‌ای به اصل ۴۴ قانون اساسی نشود و نظر مشاوران در آن اعمال نشود، احتمالا این آیین نامه نیز به سرنوشت آیین نامه قبلی دچار خواهد شد. انتظار ما این است که با توجه به وظیفه ذاتی مرکز، به موضوع ایمنی و بهداشت کار تخصصی نگاه شود و طبق فرمایش رهبری و ماده ۹ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری، از متخصصان این رشته و خصوصا مشاوران به عنوان ذی‌نفعان اصلی این آیین نامه برای تدوین دستورالعمل و  سیاستگذاری دعوت شود. 

بابایی گفت: خوشبختانه رییس جدید مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار قول مساعد در این خصوص داده‌اند و به نظر می‌رسد رویکرد و نگاهشان به این مسائل مثبت و امیدآفرین است. در حال حاضر با دستور ایشان، تیمی به اسم کارگروه مشاوران تشکیل شده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز