خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایلنا:

خشکی جدیدی در میانکاله اتفاق نیفتاده است؛ خشکی‌ها مربوط به دهه‌های قبل است

خشکی جدیدی در میانکاله اتفاق نیفتاده است؛ خشکی‌ها مربوط به دهه‌های قبل است
کد خبر : ۱۵۲۲۸۲۵

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: خبرِ خشک‌شدن میانکاله مربوط به امروز نیست و مربوط به سنوات و حتی دهه‌های قبل است.

 «عطاالله کاویان» مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به خبر منتشره  به نقل از او مبنی بر اینکه «تالاب میانکاله خشک شد» گفت: خبر خشک‌شدن میانکاله مربوط به امروز نیست و مربوط به سنوات و حتی دهه‌های قبل است.در واقع آن اراضی که توسط اشخاص حقیقی تصرف شده بود، را ما شناسایی کردیم و رفع تصرف کردیم. رفع تصرف مربوط به تصرفاتی‌ است که دهه‌های قبل انجام شده‌است. اشخاص اراضی تالاب را تصرف کرده‌اند و در آن مشغول کشاورزی و دام‌داری شده‌اند. ما این نه هکتار را شناسایی و رفع تصرف کرده‌ایم. در واقع خبر اصلی، خبر بد خشک شدن تالاب نیست، بلکه خبر خوب رفع تصرف است.

خشک‌شدن میانکاله مربوط به دهه‌های قبل است

وی در پاسخ به این سوال که سنوات قبل مورد اشاره چه بازه‌ی زمانی‌ای را در بر می‌گیرد، گفت: پس‌روی آب دریای خزر موجب شده بود که بخشی از تالاب و خلیج گرگان خشک شود. امروز اتفاق جدیدی درباره خشک‌شدن میانکاله نیفتاده و اتفاقا امسال، آب‌گیری‌های خیلی خوبی داشته‌ایم.

تقریبا 90 درصد آورد خزر مربوط به روسیه و بیشتر از همه رودخانه‌ی ولگاست

 مدیر کل محیط‌زیست استان مازندران همچنین در ادامه توضیح داد: بالاخره خشک‌سالی مربوط به امروز و دیروز نیست. بیش از یک دهه است که ما با خشک‌سالی و پس‌روی آب دریا مواجهیم. از آن‌جا که تالاب میانکاله‌ هم متصل به دریاست، در نتیجه هرچقدر دریا پس‌روی کند، تالاب هم از ضلع غربی، رفته رفته پس‌روی می‌کند. خود پس‌روی آب دریا هم بخشی مربوط به نزولات جوی‌ است، بخش دیگر نیز مربوط به آورد رودخانه‌هاست. از کشور ایران آورد زیادی مطرح نیست. تقریبا 90 درصد آورد خزر مربوط به روسیه و بیشتر از همه رودخانه‌ی ولگاست. این دیگر مربوط به ما و مدیریت ما نیست.

لایروبی کانال‌هایی که آب‌های سطحی را به تالاب میانکاله می‌رسانند

کاویان افزود: ولی ما برای جلوگیری از هدر رفت آب در ورودی‌های ایران به خزر، کانال‌های مشرف به تالاب میانکاله یعنی کانال‌هایی که آب‌های سطحی را به تالاب میانکاله می‌رسانند، را لایروبی کرده‌ایم. ما در همین سال‌های اخیر نزدیک قریب به 76 کیلومتر را لایروبی کرده‌ایم. این کار باعث شده که روان‌آب‌های سطحی راحت‌تر به تالاب میانکاله برسد و در نتیجه امسال در فصل‌های پاییز و زمستان آب‌گیری‌های خیلی خوبی داشته باشیم. تقریبا 5 تا 6 هزار هکتار آبگیری جدید در تالاب داشته‌ایم. ما پیشنهاد داده‌ایم، این لایروبی کانال‌ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم همه‌ی منابع آب سطحی حوزه‌های مشرف به تالاب را زودتر به تالاب برسانیم. حالا مبحث فنی هم قبلا در گفتگو با رسانه‌ها مکررا مطرح شده است، وزارت نیرو تکالیف زیادی در این مسئله دارد، جهاد کشاورزی تکالیف مهمی دارد و تغییر الگوی کشت باید در این منطقه محقق شود، آب و فاضلاب تکالیفی بر دوش دارد و باید در بحث تصفیه‌خانه‌های شهری و روستایی به جد فعال شود.

 برای کشاورزان برنامه‌های ترویجی و آموزشی در نظر گرفته شده است

کاویان همچنین درپاسخ به این سوال که آیا برای حفاظت از تالاب میانکاله، کمک‌های مالی و معیشتی برای کشاورزان منطقه در نظر گرفته شده تا آنها نیازمند تصرف حریم تالاب نباشند؟ گفت: برای این کار برنامه‌های ترویجی و آموزشی در غالب مشارکت مردم در نظر گرفته شده و تحت طرح سیپا ( ارتباطات، آموزش و آگاهی عمومی‌)‌ در روستاهای اطراف تالاب‌های بین‌المللی یعنی تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار انجام شده است و همینطور تشکل‌های جوامع محلی اطراف تالاب هم کمیته‌های مشورتی‌شان شکل گرفته و الان در طول همین یک ماه گذشته، چند جلسه در همین موضوع داشته‌ایم و ذی‌نفعان مختلف را گرد آورده‌ایم که بتوانیم با آن برنامه‌های آموزشی که داریم این کار انجام شود. بالاخره این چالش مربوط به امروز نیست. مربوط به دو سه دهه گذشته به این طرف است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز