خبرگزاری کار ایران

اعتصاب کارگران نفت عراق در بصره علیه قانون جدید دولت/ خیزِ دولت برای خصوصی‌سازی صنعت نفت و گاز؟

اعتصاب کارگران نفت عراق در بصره علیه قانون جدید دولت/ خیزِ دولت برای خصوصی‌سازی صنعت نفت و گاز؟
کد خبر : ۱۵۲۳۱۹۹

هزاران کارگر نفت در بصره عراق روز گذشته به تصمیم دولت مبنی بر تغییر مدل تامین مالی شرکت‌های نفتی دولتی، اعتراض کردند زیرا شیوه جدید باعث متمرکز شدن درآمدهای شرکت‌ها نزد دولت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله نیوعرب چاپ بغداد، کارگران نفت عراق در بصره علیه تصمیم دولت برای تامین مالی شرکت‌های نفتی از جیب کارگران، سایت‌های کلیدی تولید نفت را تعطیل کردند. 

هزاران کارگر نفت در بصره عراق روز گذشته به تصمیم دولت مبنی بر تغییر مدل تامین مالی شرکت‌های نفتی دولتی، اعتراض کردند زیرا از نگاه آنها شیوه جدید باعث متمرکز شدن درآمدهای شرکت‌ها نزد دولت می‌شود.

این کارگران، سایت‌های نفتی کلیدی بصره را تعطیل کردند. این اعتصاب پاسخی به تغییرات سیاستی است که از سال‌ها پیش شروع شده و کارگران از آن می‌ترسند. کارگران می‌گویند تغییرات اخیر مقدمه یک سیاست آزادسازی است که می‌تواند منجر به خصوصی‌سازی شرکت‌های نفت و گاز عراق و کاهش انگیزه‌های کارگران و کوچک شدن سفره معیشت این کارگران شود.

 اعتراضات پرسنل چندین سایت اصلی نفتی از جمله رومیلای شمالی و جنوبی، برجسیا و سایت مکینا را دربرمی‌گیرد.

سندیکای عمومی کارگران نفت و گاز در عراق تصمیم دولت را زیان بار برای آینده صنعت نفت عراق خوانده است. این سندیکا در بیانیه‌ای در ۲۲ آگوست (هفته گذشته) خواستار لغو فوری این سیاست دولت شده و از کمیته نفت و گاز مجلس و همچنین وزارت نفت عراق خواسته تا با اقدام توجیهی و کارشناسی در این امر مداخله کنند. 

آن‌ها همچنین تمامی کارگران نفت و گاز را به پیوستن به اعتصاب تشویق و تاکید کردند که اعتصاب تا رفع نگرانی کارگران از خصوصی‌سازی در پی تغییر ساختار مالی ادامه خواهد داشت. 

یک مهندس نفت از یک شرکت نفت دولتی به مجله عراقی The New Arab گفت: این شرایط مالی جدید که تمامی سود فروش نفت را بجای شرکت‌های پایین‌ دستی دولت،‌ نزد صندوقی در خزانه دولت ذخیره می‌کند، مقدمه جدایی شرکت‌های دولتی از درآمدشان است و پس از آن، کاهش اختیارات مدیریتی و مالی و آمادگی برای خصوصی‌سازی است.

وی افزود: مسئله حفظ درآمدهای مالی در شرکت‌ها برای بازتولید قطعات و تجهیزات در صنعت نفت و گاز بسیار مهم است. ما پیشنهاد کردیم که تصمیم دولت عراق به اسم جلوگیری از فشارهای مالی و کسری، درصدی از مازاد درآمدها را به استان‌های تولیدکننده نفت اختصاص دهد اما گویا دولت مسیر دیگری انتخاب کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز