خبرگزاری کار ایران

هر آنچیزی که باید درباره گیج روغنی بدانید...

هر آنچیزی که باید درباره گیج روغنی بدانید...
کد خبر : ۱۴۴۰۴۳۰

 

گیج‌های فشار بدون شک یکی از پرکاربردترین ابزارهای سنجش فشار در صنایع تولیدی و کارخانه‌ها می‌باشند. از آنجایی که ممکن است در بسیاری از این عملیات‌ها، در فشارهای خیلی بالا یا فرآیندهایی با لرزش و نوسان زیاد خطایی هنگام خوانش و استفاده از گیج پیش آید، یک راه چاره برای آن به مرور زمان در نظر گرفته شد. استفاده از گیج روغنی راه‌حلی بود که جلوی لرزش‌ها را می‌گرفت و مزایای بی‌شمار دیگری نیز داشت. در این مطلب به بررسی عمیقی در رابطه با گیج روغنی خواهیم پرداخت...

 

گیج روغنی یا گیج فشار روغنی چیست؟

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تفاوت چندانی بین مدل‌های گیج روغنی و گیج فشار خشک وجود ندارد، البته منظور ما مکانیسم داخلی آنها می‌باشد. معمولا اکثر گیج‌های فشار از نوع بوردون تیوب هستند و تنها تفاوت گیج خشک و روغنی در این است که محفظه داخلی یکی از این گیج‌ها ( گیج روغنی) پر شده به کمک روغن سیلیکون یا گلیسیرین می‌باشد.

اصطلاح "fillable" به معنای قابل پر شدن یا قابل پر کردن است. در مورد گیج روغنی یا "fillable pressure gauge"، به گیجی اشاره می‌شود که دارای یک حفره یا رزوه مخصوص برای پر کردن یا تزریق مایع (معمولاً روغن) به داخل آن است.

این نوع گیج فشار را معمولاً در مواردی که نیاز به تنظیم دقیق فشار داخل گیج و یا استفاده از یک مایع به عنوان وسیله‌ای برای سنجش فشار است، مورد استفاده قرار می‌دهند. برخی از گیج‌های فشار پر شده با روغن به صورت دقیق تر و پایدارتر در اندازه‌گیری فشار عمل می‌کنند.

 

مزایای استفاده از گیج فشار روغنی

بدون شک گیج روغنی دارای مزیت‌هایی بود که جایگزین گیج‌های خشک شد، آنها در بسیاری از شرایط‌های گوناگون عملکرد بی‌نظیری از خود نشان داده‌اند. مزایای استفاده از گیج فشار روغنی عبارت‌اند از:

  1. دقت اندازه‌گیری: گیج‌های فشار روغنی معمولاً دقیق هستند و می‌توانند فشار را با دقت بالا اندازه‌گیری کنند.
  2. جلوگیری از لرزش صفحه گیج: تقریبا می‌توان گفت اصلی‌ترین علت محبوبیت استفاده از گیج‌های روغنی محبوب مقاومت بسیار عالی آنها در برابر لرزش صفحه و نوسانات عقربه گیج بود.
  3. استفاده در شرایط سخت: گیج روغنی معمولاً برای شرایط سخت و محیط‌هایی با شرایط دما و فشار بالا طراحی شده‌است.
  4. پایداری در طول زمان: این گیج‌ها به طور معمول دارای پایداری بالا در طول زمان هستند و در مقابل تغییرات شدت فشار، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. ( با پر شدن محفظه با روغن، قطعات دیرتر فرسوده می‌شوند و سایش کمتر است) .
  5. قابلیت اندازه‌گیری فشارهای بالا: برخی از این گیج‌ها به طور خاص برای اندازه‌گیری فشارهای بالا و در شرایط سخت به کار می‌روند.
  6. کاربرد وسیع و استفاده در صنایع مختلف: گیج‌های فشار روغنی در صنایع مختلفی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی و سایر صنایع با فشارهای مختلف استفاده می‌شوند.
  7. قابلیت مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف: برخی از این گیج‌ها دارای مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت، گرد و غبار و تغییرات دما هستند.
  8. اطلاعات مورد نیاز برای کنترل و نظارت سیستم‌ها: اندازه‌گیری دقیق فشار با گیج فشار روغنی به کنترل و نظارت بهتر بر سیستم‌های مختلف کمک می‌کند.

با این وجود، هنگام استفاده از گیج فشار روغنی، به نکاتی مانند نحوه نصب، تعیین دقت و نحوه نگهداری آنها نیز باید توجه شود تا عملکرد بهینه این وسایل حاصل شود.

هر آنچیزی که باید درباره گیج روغنی بدانید...

معایب استفاده از گیج فشار روغنی

استفاده از گیج فشار روغنی علاوه بر مزایای فراوانی که داشت اما دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد. برخی از معایب استفاده از گیج فشار روغنی عبارتند از:

  1. احتمال نفوذ روغن: در برخی موارد، روغن ممکن است به گیج نفوذ کرده و باعث کاهش دقت و عمر مفید گیج شود.
  2. محدودیت در دما و فشار: برخی از گیج‌های روغنی ممکن است در دماها و فشارهای خاص، عملکرد بهتری داشته باشند و از آنجا که هر گیج مختص یک محدوده خاص از دما و فشار استفاده طراحی شده، استفاده در محدوده‌های خارج از این رنج ممکن است به دقت آن آسیب بزند.
  3. نیاز به نگهداری و کالیبراسیون منظم: گیج‌های روغنی نیاز به نگهداری و کالیبراسیون منظم دارند تا دقت اندازه‌گیری آنها حفظ شود. این ممکن است هزینه و زمان‌بر باشد.
  4. هزینه نسبتاً بالا: گیج‌های روغنی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به گیج‌های دیگر مانند گیج‌های آب یا گاز دارند.
  5. وزن زیاد و حمل دشوار: به طور کلی هر گیج روغنی حدود 20 درصد وزن خود را به دلیل پر شدن با روغن دارد و طبعا حمل کالا هرچقدر سنگین‌تر باشد، کار سخت‌تری است. از طرفی احتمال وجود نشتی روغن نیز وجود خواهد داشت.

به عنوان یک مهندس یا کاربر، مهم است که این معایب را در نظر بگیرید و از تکنولوژی مناسب بر اساس نیازهای خاص خود استفاده کنید.

نحوه نصب و پر کردن گیج روغنی

همانطور که گفته شد گیج روغنی در اصل یک گیج فشار است که به صورت خشک نیز قابل استفاده است؛ اما برای پر کردن محفظه این گیج‌ها باید با استفاده از باز کردن درپوش بالایی گیج روغن مد نظر را داخل محفظه ریخت. توجه به برخی نکات حین کار کردن با گیج روغنی بسیار اهمیت دارد که  در ادامه به بررسی چند مورد خواهیم پرداخت:

  • استفاده از روغن پر کننده مناسب: برای پر کردن گیج روغنی معمولا از دو نوع روغن سیلیکون یا گلیسیرین استفاده می‌شود که در مورد استفاده از  گلیسرین باید احتیاط بیشتری به خرج داد. این ماده امکان استفاده در دماهای بسیار پایین را ندارد و از طرفی احتمال ایجاد واکنش با ترکیبات اکسیژن دار را نیز دارد. از طرفی روغن سیلیکون قیمت نسبتا بیشتری دارد، اما دارای مزایایی نسبت به گلیسرین است که در بسیار از فرآیندها انتخاب می‌شود.
  • نحوه نصب و جابه‌جایی: دقت داشته باشید برای پر کردن گیج روغنی بهترین حالت آن است، در حالتی پر شود که در جایگاه درست خود نصب شده‌است. همچنین نباید بلافاصله پس از پر کردن گیج از آن استفاده کرد زیرا ممکمن است هنوز مقداری حباب مابین روغن و قطعات داخلی گیج محبوس شده باشد و در اعلام نتیجه دچار خطا شود.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

گیج فشار روغنی یک وسیله مفید و قابل اعتماد برای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌های پرنوسان است. این گیج‌ها دارای دقت بالا، مقاومت در برابر شرایط سخت و قابلیت اندازه‌گیری در محدوده‌های فشار گسترده هستند.

استفاده از گیج فشار روغنی باید با در نظر گرفتن نیازها و شرایط خاص در هر سیستم صورت گیرد. تأمین اطلاعات دقیق و به‌روز، نگهداری منظم و از همه مهم‌تر انتخاب یک گیج مناسب بر اساس شرایط محیطی و فیزیکی بسیار اهمیت دارد. در کل، این وسیله یک ابزار ارزشمند برای کنترل و نظارت بر فشار در سیستم‌های روغنی می‌باشد. برای مطالعه بیشتر و اطلاع از قیمت گیج فشار روغنی با " دقیق صنعت اوپاتان " در تماس باشید.

منبع: daghighso.com

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز