خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

خط هوایی تهران و عشق‌آباد فعال نیست/ ترکمنستان در دادن ویزا سختگیرانه عمل می‌کند

خط هوایی تهران و عشق‌آباد فعال نیست/ ترکمنستان در دادن ویزا سختگیرانه عمل می‌کند
کد خبر : ۱۴۹۷۶۸۴

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان هر چند تجارت دو کشور در مسیر رشد قرار دارد اما خط هوایی میان تهران و عشق‌آباد برقرار نیست و در مرز باجگیران روزانه تنها هشت کامیون امکان تردد دارند.

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا آخرین وضعیت تجارت دو کشور شرح داد و گفت: آخرین آمار به دست آمده از تجارت ایران و ترکمنستان حاکی از ۴۴۰ میلیون دلار صادرات ایران و ۳۸ میلیون دلار واردات است.

وی نبود توازن در صادرات و واردات دو کشور را عامل ایجاد نارضایتی در طرف ترکمنستانی دانست و اظهار کرد: ترکمن‌ها در مسیر توسعه صادرات قرار دارند و بنابراین انتظار دارند که در برابر حجم صادراتی که از ایران به این کشور صورت می‌گیرد واردات ایرانی‌ها از این کشور بیش از این رقم‌ها باشد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: در دولت سیزدهم فارغ از جناح‌گیری‌های سیاسی در تقویت ارتباط تجاری با ترکمنستان اتفاقات خوبی افتاد و آیت‌الله رئیسی قرار بود در خرداد ماه سال جاری دومین سفر خود را به این کشور داشته باشند و این اقدام بر ارتقای مراودات تاثیر چشمگیری دارد. 

وی افزود: در یک دهه گذشته نوع تقاضای جامعه ترکمنستان برای کالاهای وارداتی نسبت به پیش از این دهه تغییر کرده است، زیرا این جامعه به صنایع نو روی آورده است. 

بهرامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سفیر ایران در ترکمنستان توجه زیادی به امور اقتصادی دارد و با بازرگانان ایرانی همکاری لازم را دارند و در سه ماهی که از سال ۱۴۰۳ گذشته دو هیات تجاری از ایران و دو هیات تجاری از ترکمنستان به ترکمنستان و ایران سفر داشتند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: با این حال بازرگانان بخش خصوصی همچنان با بخش‌نامه‌های زائد و قوانین مربوط به بازگشت ارز صادراتی دست به گریبان هستند.  

وی در مورد برقراری تعرفه ترجیحی در تجارت دو کشور گفت: دو کشور در برخی قوانین هنوز با هم اختلاف دارند.  

بهرامی درباره وضعیت گذرگاه‌های مرزی توضیح داد: سه گذرگاه مرزی در استان‌ خراسان و یک گذرگاه مرزی در استان گلستان برقرار هستند البته ایران از طریق بنادر امیرآباد، انزلی و نوشهر نیز به ترکمنستان دسترسی آبی دارد و در مرزهای اینچه‌برون در استان گلستان و سرخس در استان خراسان خطوط حمل ریلی میان دو کشور برقرار است.  

بهرامی یادآور شد: مرز باجگیران در استان خراسان از ظرفیت خوبی برای تردد کامیون‌ها برخوردار است اما تنها روزی هشت دستگاه کامیون از این گذرگاه مرزی تردد می‌کند و ترکمنستان بیش از این تعداد را نمی‌پذیرد و تنها از این مرز است که امکان تردد خودروهای مسافری وجود دارد. 

وی از نبود خط پروازی میان تهران و عشق‌آباد خبر داد و در مورد اختلافات مالی پیش آمده میان تاجران ایرانی و ترکمنستانی توضیح داد: در هر داد و ستدی مشکلاتی به وجود می‌آید و در تجارت ایرانی‌ها و ترکمن‌ها نیز تاجران هر دو طرف مطالبات تسویه‌نشده دارند، برای حل این مشکلات اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با روسای دادگستری‌ها در استان‌های همجوار با این کشور مذاکراتی داشت و رئیس کل دادگستری استان گلستان موافقت کرد که یک شورای حل اختلاف و داوری در اتاق مشترک ایران و ترکمنستان مستقر شود تا کسانی که در مراودات مالی با ترکمن‌ها به مشکل می‌خورند برای حل مشکل در این مرکز حاضر شوند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر پنج پرونده از مطالبات ترکمنستانی‌ها و ایرانی‌ها در حال بررسی است و در این زمینه از همکاری وزارت امور خارجه و سفارتخانه نیز برخوردار هستیم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: ایرانی‌ها و ترکمن‌ها در سفر به دو کشور همچنان باید ویزا دریافت کنند، ترکمنستان در دادن ویزا سختگیرانه عمل می‌کند اما ایران در صدور ویزا آسان‌تر رفتار می‌کند. 

وی در نهایت از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در تهران و در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز