خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع زانوبند طبی که به درمان شما کمک میکند

معرفی انواع زانوبند طبی که به درمان شما کمک میکند
کد خبر : ۱۴۹۷۶۲۷

معیارهای مهم برای تقسیم‌بندی انواع زانوبندهای طبی، نوع کاربرد و ساختار است که در زمان مراجعه به پزشک ارتوپدی امکان دارد با توجه به نوع مشکل شما یا فعالیتی که انجام می‌دهید، نیاز به یکی از مدل‌های زیر داشته باشید.

زانو بند طبی که با عنوان بریس زانو یا Knee Brace نیز شناخته می‌شود، به‌منظور تسکین درد و مشکلاتی که برای این مفصل پیش می‌‌آید، مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولا متناسب با ساختار و نوع کاربرد دارای مدل‌های مختلفی است.

این محصولات با ایجاد پوشش محافظت‌کننده برای مفصل، باعث می‌شوند تا درد این ناحیه کاهش پیدا کند و مانع از بروز آسیب‌های دیگر برای شما شود که به‌منظور استفاده از بریس، بهتر است در ابتدا اطلاعات کاملی درباره انواع آن‌ها داشته باشید.

آشنایی با انواع زانوبندهای طبی

معیارهای مهم برای تقسیم‌بندی انواع زانوبندهای طبی، نوع کاربرد و ساختار است که در زمان مراجعه به پزشک ارتوپدی امکان دارد با توجه به نوع مشکل شما یا فعالیتی که انجام می‌دهید، نیاز به یکی از مدل‌های زیر داشته باشید.

تقسیم‌بندی انواع زانو بند طبی براساس نوع کاربرد

مشکلات زانو و دردهای ایجادشده برای این مفصل، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بر همین اساس معمولا می‌توان از انواع زانوبند طبی به‌صورت زیر استفاده کرد که هرکدام کارایی مختص به خود را دارند.

بریس زانوی پیشگیری‌کننده

ورزشکاران و افرادی که در طول روز فعالیت‌های سنگین جسمی انجام می‌دهند و احتمال آسیب برای مفاصل را افزایش می‌دهند، به‌عنوان گروهی شناخته می‌شوند که در اغلب موارد بهتر است از زانو بند طبی پیشگیری‌کننده استفاده کنند تا احتمال آسیب برای آن‌ها به‌حداقل برسد.

استفاده از مواد نرم و انعطاف‌پذیر برای تولید زانوبندهای پیشگیری‌کننده به شما این امکان را می‌دهد تا در حین حرکت و انجام فعالیت‌های مختلف، حس راحتی داشته باشید و از اعمال فشار زیاد یا حرکات ناگهانی برای زانو جلوگیری کنید.

زانو بند طبی عملکردی

بریس‌های عملکردی برای افرادی مناسب است که دچار آسیب زانو شده‌اند، این مدل به ثابت نگه‌داشتن زانو و کنترل آسیب کمک زیادی می‌کند و در جلوگیری از اعمال فشار زیاد روی این مفصل نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این نوع از بریس‌های طبی با اعمال فشار مناسبی روی زانوی شما، مانع از بروز درد یا تورم در این ناحیه می‌شوند، معمولا کسانی که دچار آسیب رباط هستند، نیاز به استفاده از زانوبند عملکردی دارند.

بریس زانو تخلیه‌کننده

کسانی که دچار آرتروز زانو می‌شوند، در طول روز به‌دلیل دردهای شدیدی که دارند، نیازمند استفاده از نوع دیگری بریس طبی با نام تخلیه‌کننده هستند که فشار واردشده به این مفصل را به‌سمت استخوان ران منتقل می‌کند.

برای ساخت زانو بند طبی تخلیه‌کننده، معمولا از مواد اولیه مختلفی همچون پلاستیک، فوم یا استیل استفاده می‌شود که با ایجاد حمایت موثر برای زانو، در افزایش گردش خون و جلوگیری از التهاب مفصل موثر است.

دسته‌بندی انواع زانوبند طبی متناسب با ساختار

از مواد اولیه متنوعی برای ساخت این نوع از تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود که معمولا ساختار و نحوه بستن آن‌ها روی زانو نیز کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد و می‌توان براین‌اساس به مدل‌های زیر اشاره کرد:

معرفی انواع زانوبند طبی که به درمان شما کمک میکند

  • کشی: رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع زانوبندهای طبی به‌صورت کشی هستند که با استفاده از مواد ضدحساسیت ساخته می‌شوند و در اندازه‌های مختلف برای کاهش درد، جلوگیری از رگ‌به‌رگ شدن و حمایت از مفصل این ناحیه به‌کار می‌روند.
  • بریس پددار: برای تولید این نوع زانو بند طبی از نوعی لاستیک مقاوم و انعطاف‌پذیر به نام نئوپرن استفاده می‌شود که روی کشکک زانو دارای یک پد یا بالشتک است که از اعمال فشار روی این بخش جلوگیری می‌کنند. درمان کشیدگی تاندون، کنترل ساندرم ازگود شلاتر و جلوگیری از آسیب ورزشی از کاربردهای این مدل به‌شمار می‌رود.
  • آتل‌دار کشکک باز: برای این نوع از زانوبندها معمولا چند آتل منعطف در نظر گرفته می‌شود که حرکت کشکک را نیز با استفاده از پدهای کناری کنترل می‌کند و برای آسیب‌هایی همچون التهاب مینیسک یا رباط، کاربرد دارد.
  • فنردار: به‌منظور ایجاد ثبات و پایداری بیشتر برای مفصل زانو معمولا از بریس فنردار استفاده می‌شود که اعمال فشارهای کششی بیش از حد روی این ناحیه را کاهش می‌دهد و بعداز کشیدگی تاندون یا جراحی به‌کار می‌رود.
  • آتل‌دار سخت: زانو بند طبی آتل‌دار سخت با بهره‌گیری از موادی تولید می‌شود که انعطاف‌پذیری کمی دارند و در مواردی که نباید رباط و مفصل حرکت داشته باشد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لولادار: در این مدل چند میله محکم در بخش داخلی یا خارجی زانوبند قرار می‌گیرد تا به پایداری و ثبات بیشتر مفصل کمک کند، ازطرفی برخی از آن‌ها ضامن قفل‌کننده دارند تا مانع از خم و صاف‌شدن بیش از حد زانو شوند.
  • قابل تنظیم: قرارگیری تسمه‌های قابل تنظیم در قسمت ران و ساق پا باعث می‌شود تا این مدل بریس زانو با این نام شناخته شود که استفاده از پارچه‌هایی با قابلیت تنفس بالا برای ساخت آن‌ها، از بروز حساسیت برای شما جلوگیری می‌کند.

نکاتی که باید هنگام انتخاب زانو بند طبی مد نظر داشت

اگر برای کاهش درد بعداز جراحی و آسیب یا به‌منظور جلوگیری از بروز مشکل برای مفصل نیاز به لوازم ارتوپدی و کمک درمانی به خصوص استفاده از زانوبندهای طبی دارید، باید در ابتدا با توجه به نظر پزشک متخصص، وضعیت سلامت خود را بررسی کنید تا مدل مناسب برای‌تان تعیین شود.

معرفی انواع زانوبند طبی که به درمان شما کمک میکند

برای زانوبندهای طبی سایزبندی مختلفی در نظر گرفته می‌شود که باید متناسب با فرم و شرایط بدنی خود، یکی از نمونه‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین راحتی را برای شما فراهم کند که برای این منظور، امکان استفاده از کاتالوگ‌های اندازه‌گیری وجود دارد.

نکته حائز اهمیت دیگری که باید در هنگام خرید زانو بند طبی در نظر بگیرید، این است که باید مدل محصول را مطابق با مشکل عملکردی مفصل خود انتخاب کنید تا بهترین کارایی را برای بهبود مفصل داشته باشد.

درضمن بهتر است جنس زانوبند را نیز به‌طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که امکان تنفس راحت را برای پوست شما فراهم می‌کند و مانع از ایجاد حساسیت یا التهاب می‌شود.

در وب‌سایت دیجی‌کالا انواع زانوبند طبی را تهیه کنید

برای کسانی که قصد دارند تا از انواع زانوبندهای طبی برای کاهش درد و التهاب مفصل خود استفاده کنند، با مراجعه به وب‌سایت دیجی‌کالا فرایند انتخاب و خرید این محصول برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود و به تنوع بالایی از این نوع تجهیزات پزشکی دسترسی پیدا می‌کنند.

جمع‌بندی

انواع مختلف زانو بند طبی که برای بهبود عملکرد این مفصل مورد استفاده قرار می‌گیرد، متناسب با نوع کاربرد و جنس دارای گروه‌های متنوعی است که شما می‌توانید براساس مشکل خود، یکی از آن‌ها را تهیه کنید.

مدل‌های پیشگیری‌کننده، عملکردی و تخلیه‌کننده معمولا برای جلوگیری از آسیب یا اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ازسوی‌دیگر بریس‌های کشی، لولادار، آتل‌دار و قابل تنظیم دارای جنس و ساختار مختلفی هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز