خبرگزاری کار ایران

اقدامات اکتشافی «کنور» منجر به افزایش چند برابر ذخایر سنگ‌آهن شد

اقدامات اکتشافی «کنور» منجر به افزایش چند برابر ذخایر سنگ‌آهن شد
کد خبر : ۱۴۹۸۱۸۵

در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲، اقدامات اکتشافی و حفاری گسترده‌ای توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور انجام شد و حدود ۹۰ هزار متر حفاری در معادن این شرکت صورت گرفت. نتایج این فعالیت‌های اکتشافی منجر به این شد که ذخایر قطعی سنگ‌آهن «کنور» از ۵۰ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن ارتقا یابد که سودآوری آن در کارنامه شرکت پس از بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرای آن نمایان خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با نام اولیه تامین مواد اولیه فولاد صبانور به صورت شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد. در سال ۱۳۹۰ نوع شرکت به سهامی عام تغییر یافت و در فروردین ماه ۱۳۹۱ در بازار فرابورس با نماد «کنور» عرضه عمومی شد. در سال ۱۳۹۴ نیز نام شرکت از تامین مواد اولیه فولاد صبانور به توسعه معدنی و صنعتی صبانور تغییر یافت. سهام‌د‌ار عمده این شرکت، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که ۸۳.۴ درصد از سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را در اختیار دارد.

در حال حاضر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال‌غرب کشور است و از نظر تولید سنگ‌آهن جزو ۱۰ شرکت برتر کشور محسوب می‌شود؛ محصولات تولیدی این شرکت شامل سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله آهن است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان بوده و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره و نهایتا گندله به صورت پیوسته فعال است. محصول گندله با ویژگی‌های کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات فولاد کشور به مصرف می‌رسد. همچنین زنجیره تولید این مجموعه معدنی در استان کردستان از مرحله تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و مصرف آن به عنوان خوراک کارخانه کنسانتره‌سازی فعال است.

این شرکت دارای سه معدن به نام‌های شهرک، گلالی و ظفرآباد در استان کردستان و یک معدن به نام باباعلی در استان همدان است؛ مجموع ذخایر قطعی این معادن در جدول ذیل آمده است.

اقدامات اکتشافی «کنور» منجر به افزایش چند برابر ذخایر سنگ‌آهن شد

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اکنون در حال احداث کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن در کردستان است که این مهم از طریق شرکت فرعی صبا امید غرب خاورمیانه جهت توسعه زنجیره ارزش افزوده شرکت است. اقدامات لازم برای تاسیس این کارخانه در سال ۱۴۰۱ انجام شد و تاکنون پیشرفت فیزیکی طرح حدود ۵۳ درصد است که به احتمال زیاد و بر اساس اعلام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور تا انتهای سال ۱۴۰۳ پیشرفت فیزیکی طرح به ۹۰ درصد و نهایتا بهره‌برداری آن در شهریور ماه ۱۴۰۴ خواهد بود.‌ علاوه‌براین، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به دنبال احداث کارخانه کنستانتره‌سازی به ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در گلالی است که تاریخ بهره‌برداری از آن آذر ماه ۱۴۰۵ اعلام شده است. شروع به ایجاد شرکت از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود و پیش‌بینی می‌شود طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ بتواند پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی را به ثبت برساند.

مهم‌ترین ریسک‌های شرکت در حال حاضر مربوط به نوسانات نرخ جهانی کامودیتی‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم افسارگسیخته در کشور و هزینه‌‎های حمل‌ونقل است که گاها قیمت سهام «کنور» را تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود و علی‌­رغم وضعیت فاجعه‌بار سهام پس از ریزش عظیم مرداد ماه ۱۳۹۹ تاکنون، «کنور» جزو معدود سهامی بوده است که توانسته چندین بار سقف­‌های قیمتی جدیدی را به ثبت برساند و هم‌اکنون حدود ۱۰۰ درصد از سقف سال ۱۳۹۹ بالاتر معامله می‌شود.

همان‌گونه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سهم در یک کانال صعودی در حال حرکت بوده و آخرین قیمت معاملاتی ۷۷۶ تومان و در صف خرید است. سهم با همین قیمت به مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ ۲۹ خرداد ماه برگزار شد، رفت. در سال ۱۴۰۲ شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور توانست ۲۷۲ تومان «EPS» بسازد که در مجمع عمومی عادی سالیانه مصوب شد از این میزان ۲۱۶ تومان را توزیع کند. شایان ذکر است که سهم در بهمن ماه یک افزایش سرمایه ۲۰۷ درصدی از دو محل سود انباشته و حق تقدم داده است. با توجه به اینکه حق تقدم­‌های سهام «کنور» هم‌اکنون در بازار در حال معامله است، باید اذعان کرد که به این حق تقدم‌ها سودی تعلق نخواهد گرفت. با این تفاسیر و با عنایت به اینکه بعد از مجمع و در بازگشایی، به میزان سود تقسیمی در مجمع از قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی کسر خواهد شد، قیمت بازگشایی «کنور» چیزی حدود ۵۶۰ تومان خواهد بود.

اقدامات اکتشافی «کنور» منجر به افزایش چند برابر ذخایر سنگ‌آهن شد

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز