خبرگزاری کار ایران

فرماندار شازند اعلام کرد؛

شیب 100 درصد منفی محل ریزش معدن امدادرسانی را سخت کرده است / جستجوی مفقودین معدن شازند همچنان ادامه دارد

شیب 100 درصد منفی محل ریزش معدن امدادرسانی را سخت کرده است / جستجوی مفقودین معدن شازند همچنان ادامه دارد
کد خبر : ۱۴۹۴۸۹۲

فرماندار شهرستان شازند با بیان اینکه در معدن محل حادثه ریزش معدن در این شهرستان آوار سنگ در وسعت قابل توجهی قرار دارد، گفت: شیب 100 درصد منفی محل حادثه، فرایند امدادرسانی را با سختی‌هایی همراه کرده است. اما با حضور تیم‌های متخصص امدادونجات در منطقه، فرایند آواربرداری با سرعت در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، لطف‌اله پرندین افزود: به دلیل حجم و وزن بسیار بالای سنگ‌ها در منطقه ریزش معدن، فرایند سنگ‌برداری از محل حادثه بسیار سخت و دشوار است و حتی احتمال بروز خطر و تلفات بیشتر در جریان آواربرداری هنگام شب وجود دارد. برخی سنگ‌هایی که ریزش کرده حدود 400 تا 500 تن هستند.

وی به اقدامات انجام شده از سوی مراجع تخصصی و فنی و مهندسی اشاره کرده و ادامه داد: بر اساس نظریه نظام‌مهندسی، کارشناسان معدن و زمین‌شناسی، نقطه معینی برای سنگ‌برداری و آواربرداری اعلام شده و عملیات جستجو نیز در حال اجرا است.

فرماندار شهرستان شازند اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی و فنی تا پیش از غروب آفتاب 50 درصد فرایند عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن محبوس شدگان این حادثه انجام شد. در این راستا پیکر 2 نفر از مفقودین که راننده‌های بیل مکانیکی و کامیون کمپرسی بوده و جان خود را از دست داده بودند، پیدا شده است.

پرندین تصریح کرد: به‌رغم تاریک شدن هوا و سختی کار، عملیات جستجوی شبانه برای یافتن 2 مفقودی دیگر که آنها نیز راننده‌های بیل مکانیکی و کامیون کمپرسی بوده و با این دستگاه‌ها در زیر آوار قرار دارند، با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های فلزیاب ادامه دارد. با روشن شدن هوا عملیات جستجو آسان‌تر خواهد شد.

وی به نتایج به دست آمده در راستای استفاده از دستگاه‌های فلزیاب اشاره کرده و بیان داشت: دستگاه‌های فلزیاب محل مدفون شدن لودر و کمپرسی را نشان داده‌اند و قطعاً 2 نفر مفقودی نیز در کنار این ادوات قرار دارند. چرا که در هنگام ریزش معدن در حال بارگیری بودند.

فرماندار شهرستان شازند به علت وقوع حادثه ریزش معدن اشاره داشته و تأکید کرد: 2 فرضیه در خصوص ریزش معدن وجود دارد که فرضیه نخست انفجار روز گذشته در این معدن و فرضیه دوم رعدوبرق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده است. این 2 فرضیه به همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است.

پرندین ابراز داشت: از سوی دیگر این منطقه بر روی گسل نیز قرار دارد و بارها تأکید شده است که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود. باید در نظر داشت که علت دقیق وقوع حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی توسط مراجع ذیربط مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: حوالی ساعت 10 صبح یکشنبه 27 خرداد ماه 1403 با دریافت خبر ریزش معدن در محدوده شهرستان شازند ستاد مدیریت بحران به ریاست فرماندار تشکیل و تمامی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران برای امدادرسانی بسیج شدند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز