خبرگزاری کار ایران

در کرمانشاه برگزار شد؛

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی تاق بستان

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی تاق بستان
کد خبر : ۱۵۳۴۹۱۱

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی تاق بستان، با حضور مهمانان خارجی و مقامات کشوری و استانی، در تالار انتظار کرمانشاه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، در این مراسم، نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه، ضمن خوشامدگویی به حضار، از حضور سفیر جمهوری تاجیکستان و هیئت همراه، رئیس سازمان سفارت عراق، اساتید، پژوهشگران حوزه شاهنامه و دیگر مهمانان بین‌المللی تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین از مشارکت استاندار کرمانشاه و معاونت استان در این رویداد فرهنگی تقدیر کرد و از رئیس آسیایی امارات که به منظور شرکت در جشنواره به کرمانشاه سفر کرده، قدردانی ویژه‌ای داشت.

نوروزی در سخنان خود به اهمیت شاهنامه از دیدگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «تفکر بشری در سه بخش قابل بررسی است که بخش نخست آن اسطوره‌ها و دوران ماقبل تاریخ است. اسطوره‌ها نقشی اساسی در تمدن بشری ایفا کرده‌اند و شاهنامه یکی از مهم‌ترین اسطوره‌های تمدن فارسی است که ریشه‌های تمدنی ایران را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. در کنار اسطوره‌های یونان و چین، شاهنامه نمایانگر جایگاه والای ادبیات فارسی و تمدن کهن ایران است.»

شهردار کرمانشاه همچنین به ابعاد معنوی شاهنامه اشاره کرد و افزود: «یکی از نکات برجسته در شاهنامه، تاکید بر توحید و یکتاپرستی است. این موضوع از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز مورد توجه قرار گرفته است. قهرمانان مذهبی نظیر اسفندیار و روحیه ملی‌گرایی و سلحشوری که در شخصیت‌های اسطوره‌ای شاهنامه به چشم می‌خورد، نمونه‌های برجسته‌ای از ارزش‌های فرهنگی ما هستند.»

وی در ادامه به اهمیت برگزاری این جشنواره و تاثیرات آن بر تعاملات فرهنگی بین ملت‌های فارسی‌زبان، به ویژه کشور تاجیکستان، اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد موجب تقویت وحدت و انسجام بیشتر میان کشورهای فارسی‌زبان شود.

در پایان، نوروزی از تمامی دست‌اندرکاران و همکاران خود در برگزاری این جشنواره تقدیر کرد و اظهار داشت که این رویداد با هدف ترویج هنرهای نمایشی و تبیین ارزش‌های ملی برگزار شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز