خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می دهد:

ایمنی کار در معادن رعایت شود که پدرانی مثل من داغ دار و فرزندانی یتیم و بی پناه نشوند

ایمنی کار در معادن رعایت شود که پدرانی مثل من داغ دار و فرزندانی یتیم و بی پناه نشوند
کد خبر : ۱۵۳۴۰۲۴

عدم ایمنی باعث تعطیلی ۲ معدن در استان شد

در حال حاضر بیش از ۶۰ معدن در گلستان فعالیت می کنند که برخی از معادن از لحاظ امنیت وضعیت مناسبی ندارند و این نگرانی وجود دارد که حادثه ای مانند طبس در گلستان اتفاق بیافتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان،  ۳۱ شهریور ماه حادثه غم انگیز معدن طبس اتفاق افتاد و تعدادی زیادی از کارگران معدن بر اثر این حادثه جان باختند که چند نفر از این جان باختگان برای استان گلستان بودند.

در حال حاضر بیش از ۶۰ معدن در گلستان وجود دارد که بیش از ۲۰۰۰ نفر در این معادن مشغول به کار هستند. برخی از معادن استان ایمنی مناسبی ندارد.

طبق گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در روز های اخیر بازرسی‌های منظم و سرکشی‌های مرتب برای حفظ ایمنی و شرایط کار معادن گلستان انجام شده است و به دلیل عدم ایمنی کار ۲ معدن در گلستان تعطیل شد.

کارشناسان ایمنی بارها به مسئولان تذکر دادند که اکثر معادن گلستان در شرق استان قرار دارند و باید تعدادی پایگاه امداد و نجات از جمله هوایی در این مناطق ایجاد شود. بهتر است معادن ناامن تعطیل شوند و یا دولت ایمنی معادن را برعهده بگیرد.

هنوز خاطرات انفجار معدن زغال‌سنگ یورت که ۴۳ معدنچی جان باختند از یاد نرفته است که طبق گفته های کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما بوده‌ است. مسئولان با اقدمات بیشتری برای ایمنی معادن گلستان انجام دهند تا دیگر شاهد چنین اتفاق های ناگوار در استان نباشیم.

پسرم با سختی کاری که داشت حقوق کمی می گرفت

پدر یکی از جان باختگان معدن طبس در گفت وگو با ایلنا گفت: پسرم که در معدن طبس جان باخت ۳ سالی می شد که آنجا کار می کرد و ۲۴ ساله  دارای فرزند بود. با همه سختی کاری که داشت حقوق کمی می گرفت.

وی ادامه داد: ایمنی در آنجا کاملا انجام نمی گرفت و مشکلاتی در آنجا بود. کارگران به مسئولان معدن برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از حوادث اخطار داده بودند.

وی افزود: پسرم به خاطر بیکاری در منطقه خودمان مجبور شد در معدن طبس با حقوق کم کار کند و جانش را به خطر بیندازد. جوانان ما چاره ای بجز آواره شدن در شهرها و مناطق دیگر کشور برای به دست آوردن لقمه ای نان ندارند. چرا که با تورمی که در جامعه وجود دارد نمی شود در مناطق ما با فقر و بیکاری زندگی کرد.

وی گفت: به عنوان یک پدر داغ دیده از مسئولان می خواهم برای جان کارگران معدن ارزش قائل شود و ایمنی کار در معادن رعایت و بازرسی ها تشدید شود که پدرانی مثل من داغ دیده و فرزندانی یتیم و بی پناه نشوند.

بارها شنیده بودیم که در معدن معدنجو طبس مسائل ایمنی کار رعایت نمی‌شود

نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه هم اظهار کرد: متاسفانه چندین نفر گلستانی در حادثه معدن طبس جان خودشان را از دست دادند که ما به ملت ایران و خانواده های داغدار تسلیت عرض می‌کنیم.

سید نجیب حسینی افزود: بعد از این اتفاق ما به صورت مرتب با وزارت صمت در تماس هستیم تا کارگران آسیب دیده این حادثه و آسیب دیده گان گلستانی هر چه سریعتر مداوا شوند.

وی گفت: متاسفانه بارها شنیده بودیم که در معدن معدنجو طبس بسیاری از مسائل ایمنی کار رعایت نمی‌شود و ما خواستار رسیدگی فوری به این موضوع هستیم. دستگاه قضایی باید مقصران را شناسایی و با آنها برخورد کند.

وی بیان کرد: در حال  حاضر بیش از ۶۰۰ نفر از مردم استان گلستان که بیشتر آن‌ها از شرق گلستان هستند در معادن  استان خراسان جنوبی مشغول کار هستند.

امیدواریم دیگر شاهد حوادث این چنینی در کشور نباشیم

دبیراجرایی خانه کارگر استان هم در این باره به ایلنا گفت: در حادثه معدنجوی طبس تعدادی زیادی ار کارگران معدن از جمله تعدادی از جوانان گلستان جان باختند. گفته شده که ایمنی در این معدن رعایت نشده است و منجر به این حادثه ناگوار شد.

غلام رضا طالبا ادامه داد: ما از دستگاه‌های مرتبط و قضایی می خواهیم در شناسایی و برخورد با عاملان این حادثه ناگوار سرعت عمل به خرج دهند و امیدواریم دیگر شاهد حوادث این چنینی در کشور نباشیم.

وی افزود: متاسفانه سالهاست ما شاهد حوادث معدن در استان و کشور هستیم و همیشه این کارگران زحمت کش هستند که قربانی می شوند. از مسُولان امر می خواهیم که در زمینه ایمنی در محیط ‌های کارگری و به خصوص معدن توجه بیشتری داشته باشند‌.

وی خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی و منابع لازم برای تامین ایمنی در معادن کشور به شیوه‌های سنتی انجام می گیرد و باید ایمنی در معادن بخش خصوصی در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز