خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

منابع آب طرح ملی کاشت درخت در گلستان چطور تامین خواهد شد؟

منابع آب طرح ملی کاشت درخت در گلستان چطور تامین خواهد شد؟
کد خبر : ۱۴۵۲۰۴۳

یک مسئول: مشکل خاصی در تامین آب این طرح ملی نداریم/ هزار هکتار از اراضی و مراتع استان در معرض بیابانی شدن است

طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در ایران به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار انجام می‌گیرد. برخی از کارشناسان منابع طبیعی اعلام کردند که این طرح هنوز ابهاماتی دارد و منابع آب آن قرار است چطور تامین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از ۱۵ اسفند سال گذشته در روز درختکاری در باغ ملی گیاه‌شناسی رسما آغاز شد و طبق گفته مسئولان کشور طی ۴ سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشته می‌شود.

استان گلستان با کمبود شدید آب مواجه شده و خشک سالی تمام استان را فرا گرفته است و همچنین ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع استان در معرض بیابانی شدن قرار گرفته است. طرح ملی کاشت درخت آب زیادی می‌خواهد و مسئولان می‌گویند که تمام آب مورد نیاز برای کاشت درختان از طریق بارندگی و آب‌های سبز موجود در عرصه‌های طبیعی تامین خواهد شد.

سالانه بسیاری از مراتع گلستان بر اثر چرای دام از بین می‌روند که مشکلات جدی را برای استان به وجود آورده است. مسئولان منابع طبیعی استان برای جلوگیری از صدمه دیدن نهال‌ها بر اثر بروز آفات و بیماری‌ها، خشکیدگی و… برنامه دقیقی ارائه نداده‌اند.

هر نقطه از طبیعت ایران و گلستان دارای گونه‌های درختی متناسب با اقلیم همان منطقه است و در این شرایط منابع طبیعی گلستان نیز باید از گونه‌های بومی همان منطقه استفاده کند. طبق گفته مسئولان گلستانی بیش از ۲ هزار هکتار از زیستگاه‌های جنگلی گلستان در معرض نابودی است.

جنگل‌های هیرکانی یکی از بهترین نوع جنگل‌ها در دنیا هستند که به دلایل بی‌توجهی برخی از مردم و ترک فعل برخی مسئولان خسارت‌های زیادی به این جنگل‌ها وارد شده است. کم کاری سازمان‌های ذیربط هم در تخریب جنگل‌های گلستان نقش داشته است.

بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی طرح کاشت یک میلیارد درخت را با وجود مشکلاتی از جمله کمبود نیرو، خشکسالی شدید و نبود اعتبار مناسب منجر به شکست می‌دانند.

یک فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: متاسفانه مسئولان منابع طبیعی کشور همه توان‌شان را برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت گذاشتند و جنگل‌های کشور را به حال خودشان رها کرده‌اند. مسئولان ابتدا جنگل‌های کشور را حفظ کنند و از نابودی آن‌ها جلوگیری کنند.

هر روز شاهد افزایش قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی هستیم

الهه موسوی ادامه داد: مسئولان منابع طبیعی استانی و کشوری تاکنون برنامه دقیقی برای حفظ درختان جنگلی ارائه نداده‌اند و هر روز شاهد افزایش قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی هستیم.

وی افزود: یک سال است که انرژی و بودجه سازمان منابع طبیعی کشور صرف طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت شده است که هنوز این طرح دارای ابهاماتی است.

موسوی اضافه کرد: کاشت نهال اقدام بسیار خوبی است و از گذشته تاکنون به این اقدام همیشه تاکید کرده‌اند و احادیث و روایت‌های بسیاری در مورد کاشت درخت داریم. ولی امروزه سازمان جنگل‌ها وظیفه اصلی خود که حفاظت و صیانت از جنگل‌هاست را فراموش کرده است.

وی گفت: امروز سازمان جنگل‌ها حتی برای حفظ منابع طبیعی، نیرو و اعتبار کافی برای پرداخت حقوق پرسنل خود ندارد. و اگر سازمان منابع طبیعی و محیط زیست نیرو و اعتبار کافی داشتند آنوقت در طرح کاشت یک میلیارد درخت موفق می شدند.

وی تصریح کرد: بعضی از نهال‌ها حتی به یک سال هم نخواهند رسید که بر اثر کمبود آب شدید و خشک سالی که در استان داریم از بین خواهند رفت. در این شرایط چطوری می‌خواهند آب مورد نیاز کاشت این همه نهال‌ را تامین کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور به منظور احیای جنگل‌ها، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و رفع گرد و غبار است.

حمید سلامتی ادامه داد: منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند طرح کاشت یک میلیارد درخت را انجام دهد و در چند وقت اخیر با بسیج سازندگی برای حل این موضوع یک تفاهم نامه‌ای امضا کرده است. ما چندین جلسه با بسیج سازندگی استان برگزار کردیم که بخشی از طرح کاشت نهال درخت را آن‌ها انجام دهند که مدتی است کارشان را شروع کرده‌اند.

وی افزود: در سالجاری بارندگی‌ها در استان بسیار خوب بوده است که مشکل خاصی در تامین آب این طرح ملی نداریم. ما توانستیم نهال مرتعی را ۵ برابر بیشتر در گلستان تولید کنیم و این نهال‌های مرتعی در عرصه‌های شمالی استان بیشتر در گنبدکاووس، مراوه تپه کاشته می‌شود.

وی یادآورشد: ما برای تولید نهال و تکمیل این طرح بزرگ ملی از ظرفیت ۶۰ نهالستان خصوصی و ۷ نهالستان دولتی استفاده می‌کنیم.

سلامتی تصریح کرد: استان گلستان مساحتی بیش از ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار دارد و اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت دراستان بیش از ۱۰ میلیون نهال در نهالستان‌ها دولتی وخصوصی تولید و غرس شده است. طرح کاشت یک میلیارد درخت در گلستان از گونه‌های بومی استفاده می‌شود و ما به هیچ وجه به دنبال کاشت گونه‌های غیربومی نیستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز