خبرگزاری کار ایران

شهرداری در ۸۴ ردیف بودجه ۱۴۰۱ سقف‌های بودجه‌ای مصوب شورا را رعایت نکرده است

شهرداری در ۸۴ ردیف بودجه ۱۴۰۱ سقف‌های بودجه‌ای مصوب شورا را رعایت نکرده است
کد خبر : ۱۴۸۱۰۸۸

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری در ۸۴ ردیف بودجه ۱۴۰۱ سقف‌های بودجه‌ای مصوب شورا را رعایت نکرده است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه تفریغ بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق ماده ۲۶ آیین‌نامه مالی شهرداری به تصریح میگوید مسئولیت تنظیم بودجه شهرداری و مراقب بر حسن اجرای آن و همچنین تنظیم تفریغ بودجه به عهده شهردار و مسئول امور مالی است. واگذاری این وظیفه از طرف شهردار به هریک از ماموران شهرداری رفع مسئولیت نخواهد کرد.

 

او ادامه داد: شهردار موظف است به محض پیشنهاد بودجه و یا تفریغ بودجه به انچمن شهر بر مبنای اختیاری که مطابق با قانون ۳۸شهرداری به او تفویض شده حداقل سه روز در هفته تقاضای تشکیل جلسه شورا را بنماید و خود نیزدر جلسات حضور یافته و توضیحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن بدهد. بدون حضور شهردار رسیدگی به تفریغ بودجه امکان‌پذیر نیست. یکی از وظایفی که برای شورای شهر تهران در قانون مشخص شده تصویب تفریغ بودجه است. یعنی شورای ششم باید تفریغ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری را تصویب کند. آیا امروز این موضوع در دستور کار است؟

امانی با بیان اینکه در هیچ‌جای قانون ما گزارش حسابرسی تفریغ بودجه نداریم، تاکید کرد: به استناد کدام قانون گزارش تفریغ بودجه را بشنویم. ما مسئول رسیدگی به تفریغ بودجه هستیم و باید آن را تصویب کنیم. به چه دلیل حسابرس گزارش تفریغ بودجه را بخواند؟ وقتی تفریغ بودجه را تصویب نکردیم. اتفاقا به نفع شهرداری است که تفریغ را تصویب کنیم، اگرنه باید یک جلسه دیگر بگذاریم، شهردار تشریف بیاورد، مجدد این گزارش خوانده شود و بعد تصویب یاعدم تصویب شود.

وی ادامه داد: تفریغ بودجه کارنامه شهردار است و خط‌کش رعایت انظباط مالی در شهر تهران. در حوزه نظارت بر بخش مالی ما چه اقداماتی طی سه سال گذشته انجام داده‌ایم. اول خواندن گزارش‌های حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها، دوم گزارشی که خزانه‌دار از صورت‌های مالی شهرداری می‌دهد و سوم تفریغ بودجه. ما ۹ بند در قانون شهرداری‌ها و وظایف شوراهای اسلامی شهر داریم که می‌گوید شما مسئول نظارت بر کنترل مسائل مالی، اموال، دارایی‌های شهرداری تهران هستید و مهم‌ترین سند آن هم تفریغ بودجه است. اگر شهرداری نباید گزارش ارائه می‌داده باید شورا برگشت می‌داده و به شهرداری می‌گفته باید لایحه تفریغ را به صحن شورا ارائه دهید و نباید به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع می‌شده است. چطور وقتی بودجه است شهردار تشریف می‌آورند اما برای تفریغ بودجه نه! چون می‌گویند گزارش تفریغ بودجه است و نیاز به حضورش نیست! اگر قرار است تفریغ بودجه شهرداری رسیدگی شود حضور شهردار الزامی است، اگر قرار تفریغ بودجه تصویب شود، خواندن گزارش حسابرس معنا ندارد! ما قرار نیست گزارش تصویب کنیم ما باید لایحه تفریغ را تصویب کنیم. اگر شهردار تهران امروز نمی‌آیند یک روز دیگر بیایند و در آن روز بررسی شود.

امانی بعد از قرائت گزارش حسابرس ضمن تشکر از زحمات او گفت: آقای حسابرس خودش فهمید چه گفت؟ بند ۱/۵ در فرایند بررسی تفریغ بودجه عملکرد واقعی شهرداری تهران که از سیستم مالی استخراج شده، مبنا قرار گرفته و با توجه به اینکه حسابرسی نشده درباره صحت آن اظهار نظری نمی‌شود. کدینگ حساب‌های مالی شهرداری با حساب‌های مالی متفاوت است و لذا امکان مطابقت منابع و مصارف واقعی در تفریغ بودجه با سیستم فاینانس کامل مسیر نگردیده است. ۱/۶ بررسی تفریغ بودجه صرفا محدود به بودجه شهرداری بوده تازه با همان شکل بند ۱/۵و شامل بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نیست و بررسی‌ها مستلزم در اختیار قرار دادن اطلاعات حسابرسی‌ها و اطلاعات مالی شرکت‌های وابسته به شهرداری است. یعنی ۴۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۹۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری که با بودجه عمومی جمع می‌شود، حسابرس می‌گوید درباره آن من هیچ اظهار نظری نمی‌توانم بکنم. تفریغ بودجه آن سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست.

وی ادامه داد: مطابق با تبصره ۳۱ الحاقی اصلاحی مصوبه بودجه ۱۴۰۱؛ شهرداری تهران موظف است ردیف‌های متناظر گردشی را ظرف مدت یک هفته به تایید کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران برساند. عدم تصویب مصوبه ردیف‌های کاهشی، یعنی شهرداری کاهش داده بدون اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق را بگیرد. حسابرس وقتی مصارف را بررسی کرده تعداد ۸۴ ردیف بودجه‌ای فاقد اعتبار مصوب بوده است. یعنی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱.۸۴ ردیف را بدون مصوبه شورا هزینه کرده است. بودجه عمومی شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، ابلاغ شهرداری ۵۴ هزار میلیارد بوده، هزینه نهایی ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومات بوده، یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیش از بودجه مصوب فاقد عمل کرده است. این مورد در کارنامه شهرداری تهران قابل تامل و قابل بررسی است. در بسیاری از موارد سقفی که ما برای واحدهای ماموریتی شهرداری تهران تصویب کردیم و همچنین تبصره‌ها، هیچکد‌ام عمل نشده است. بند ۱/۳؛ با توجه به‌عدم دسترسی به سیستم حسابداری سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری امکان بررسی وجوه واریزی آن‌ها بابت درآمدهای اختصاصی میسر نیست. ۳.۱. ۵ استفاده از منابع مازاد اختصاصی شهرداری نسبت به رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب بودجه متمم به تصویب شورای شهر تهران نرسیده است. در تمام بندها سقفی که ما برای توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت پارکینگ، آتش‌نشانی و توسعه فضای سبز و باغات نه به موقع داده شده و نه مبلغی که به حساب شهرداری واریز شده به آن‌ها اختصاص داده اشده است. همه یا حداکثر ۵۰ درصد یا عموما کمتر از ۵۰ درصد اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز