پارسایی:
زدوبند خودروسازان با قطعهسازان برای استفاده از سود بازار انحصاری قطعه
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، میگوید زد و بند شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی باعث ایجاد بازار انحصاری قطعه و مشکلات صنعت خودروسازی شده است.
به گزارش ایلنا، بهرام پارسایی، گفت: خرید قطعات مورد نیاز تولید خودرو از چند شرکت محدود قطعهساز باعث ایجاد رانت میشود این در حالی است که تعداد قطعهسازان کشور بسیار است و میتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.
وی در ادامه به خانه ملت، گفت: اگر خودروسازان به جای یک شرکت از ظرفیت سایر قطعهسازان استفاده میکردند صنعت خودرو با شرایط کنونی روبرو نمیشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بازار انحصاری قطعه ناشی از سوءمدیریت در خودروسازیها است، خاطرنشان کرد: براساس قانون خودروسازان باید برای تولید خودرو، تمام قطعات منفصله مورد نیاز را در انبار یا گمرک داشته یا مدارکی دال بر ثبت سفارش و واردات قطعات مورد نظر در اختیار داشته باشند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان از انحصار بازار قطعه منفعت میشوند، تصریح کرد: زد و بندهای خودروسازان و قطعهسازان باعث ایجاد بازار انحصاری قطعه شده است و ناتوانی خودروسازان در تولید، بدون وجود قطعه دلیل اثبات این ادعا است؛ در واقع خودروسازان باید تدابیر ویژهای میاندیشیدند تا در صورتی که شرکتهای قطعهسازی عمدی یا غیرعمدی از ارائه قطعه خودداری کردند فرآِیند تولید با مشکل مواجه نشود.
پارسایی ادامه داد: خودروسازان در خرید قطعه محدودیتی ندارند بنابراین بازار انحصاری موجود در خرید قطعه نشان دهنده سود دو طرفه است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره توقف تولید برخی شرکتهای خودروسازی در سال ۹۸علیرغم دریافت ارز دولتی، گفت: وظیفه نهادهای نظارتی صیانت و حفاظت از حقوق بیتالمال است بنابراین این نهادها باید به موضوع ورود کنند؛ در صورتی که مردم مدارکی مبنی بر تخلف در خودروسازی داشته باشند میتوانند با توجه به مفتوح بودن پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل ۹۰ این مدارک را به این کمیسیون ارائه کنند.