خبرگزاری کار ایران

معاون امور تعاون در هفته تعاون خبرداد:

واگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بنگاه دولتی به بخش تعاون/ اشتغال ۲۲ هزار نفر در بخش تعاون با افتتاح ۶۷۷ طرح تعاونی

واگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بنگاه دولتی به بخش تعاون/ اشتغال ۲۲ هزار نفر در بخش تعاون با افتتاح ۶۷۷ طرح تعاونی
کد خبر : ۱۵۲۶۹۳۵

حامد ویس کرمی در مراسم تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام(ره) به مناسبت هفته تعاون، از دستاوردهای این بخش و برنامه‌های آتی آن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد ویس کرمی (معاون امور تعاون وزارت کار) با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) در هفته تعاون با آرمان‌های امام و انقلاب تجدید میثاق کرد. 

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت بخش تعاون و ضرورت توجه به این بخش گفت: در هفته تعاون به سر می‌بریم و امروز فعالان و ارکان بخش تعاون همگی به اتفاق یکدیگر جهت تجدید بیعت با آرمان‌های بلند امام راحل عظیم‌الشأن در مرقد مطهر ایشان حضور پیدا کردند و با حضور پررنگ و معنادار خویش بیعتی دوباره با امام، آرمان‌های انقلاب و مقام معظم رهبری داشتند. 

ویس کرمی ادامه داد: انشاالله بخش تعاون با قوت و قدرت در مسیر حصول به اهداف مشخص شده در اقتصاد کشور و توسعه ایران، قدم خواهد برداشت. در هفته تعاون برنامه‌های متعدد و متنوعی با حضور تعاون‌گران پیش‌بینی شده که چند مورد از اصلی‌ترین برنامه‌ها عبارت بودند از: حضور تعاون‌گران در نمازجمعه با سخنرانی دکتر میدری وزیر کار، جلسه مشترک کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور نمایندگان و ارکان بخش تعاون و اعضای اتاق تعاون ایران در مشهد با هدف پیشبرد اهداف بخش تعاون و فردا در روز دوشنبه نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور، از جمله این این برنامه‌ها محسوب می‌شود. 

معاون امور تعاون وزارت کار افزود: جشنواره تعاونی‌های برتر کشور با حضور رئیس جمهور آقای پزشکیان برگزار خواهد شد. از تعاون‌گران عزیز در این جشنواره تجلیل خواهد شد و این جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال گذشته یک تفاوتی دارد و آن هم استقبال چشمگیر تعاون‌گران در سراسر کشور بوده است. بیش از ۹۶۰۰ نفر از تعاون‌گران در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در این رقابت شرکت کردند و حضور این عزیزان ۴۶ درصد رشد نسبت به جشنواره قبلی رشد داشته است. 

وی تصریح کرد: در روزهای آتی افتتاحیه ۶۷۷ طرح تعاونی با بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۷۹۰۰۰ عضو جدید در این تعاونی‌ها و ایجاد ۲۲۰۰۰ فرصت شغلی در بخش تعاون را داریم. این افتتاحیه در یک مراسم نمادین به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید. 

ویس کرمی تاکید کرد: تغییر سیاست کمّی در بخش تعاون به یک سیاست سه وجهی کیفی در جهت توسعه بخش تعاون رخ داده است. در حوزه افزایش عمق اقتصادی و گسترش اجتماعی تعاونی‌ها در این دوره اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: باید به بخش تعاون به عنوان یک راه حل کارگشا نگاه کرد. چنانکه مقام معظم رهبری هم از تعاون به‌عنوان «سرانگشت گره گشایی» یاد کردند. به این اعتبار در بحث تعاون، نگاه ابزاری نیز داریم و به تعاون به‌عنوان یک راه حل برای مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور نگاه کرده و در قالب این راهبرد که تعاون راه حل است، اقدام خواهیم کرد. 

وی با اشاره به اینکه بزودی برای اولین بار در تاریخ ایران سهم بخش تعاون دوباره توسط مرکز آمار سنجش خواهد شد، بیان کرد: در همه بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و همه زیر بخش‌های تعاون، قرار است واگذاری بخشی از بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون را داشته باشیم که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به سرمایه بخش تعاون و به نفع مردم، اضافه خواهد شد. 

کرم ویسی تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که بخش تعاون ورود می‌کند، کمک به کاهش ناترازی برق در کشور است که انشاالله در قالب تفاهمنامه که در هفته تعاون با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بانک توسعه تعاون منعقد خواهد شد، ایجاد ۶۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تولید برق را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر در قالب تعاونی خواهیم داشت. در حال حاضر هم ۱۰۲ مگاوات از آن در قالب تعاونی درحال بهره‌برداری هستند. قالب تعاونی‌های تولید انرژی و نیروگاهی کوچک می‌تواند در آینده برای مردم گره‌گشا باشد. 

وی ادامه داد: ایجاد شرکت‌های تعاونی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه و خطرپذیر و ریسک‌پذیر نیز در قالب تعاون در دستور کار است. قصد داریم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با یک تفاهم‌نامه یک نهاد دو صندوقی را ایجاد کنیم که در این زمینه در قالب شرکت تعاونی پیش‌بینی شده است. 

معاون وزیر کار تاکید کرد: در بخش تعاون بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در حال حاضر داریم که ۵۴ درصد از این تعاونی‌ها در حوزه تولید فعال هستند. مجموع این تعاونی‌ها دو میلیون و ۸۰۰ هزار عضو را در درون خویش ساماندهی و ۲ میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کردند. ۳۹ درصد از این تعاونی‌ها در بخش صنعت، ۳۷ در بخش کشاورزی و مابقی در بخش خدمات فعال هستند. با تلاشی که در سال گذشته صورت پذیرفت ما از نظر سالیانه در سال ۱۴۰۲ یک رشد ۱۵ درصدی را در حجم صادرات تعاونی‌ها در کشور پیش‌بینی کردیم و امروز حجم صادرات تعاونی‌ها در کشور برابر با ۳ الی ۵ درصد از کل صادرات کشور است. ما در سال آینده رشد ۲۰ درصدی صادرات تعاونی‌ها را نیز هدف گرفتیم و امیدواریم که به عدد ۲.۱ میلیارد دلار در حجم صادرات تعاونی‌ها در سال جاری برسیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز