در گفتگو با معاون اقتصادی و رفاهی وزیر کار مطرح شد؛
آخرین جزئیاتِ واریزِ یارانه ها، خرید از فروشگاه ها و نحوه دهک بندی خانوارها
معرفی سامانه «۶۳۶۹» برای شکایات از فروشگاههای متخلف/ معرفی سایت «حمایت» شاکیان به قطع یارانه ها و تعیین دهک ها
عسگریان گفت: از ماه اردیبهشت تقریبا تمام فروشگاههای طرف قرارداد با وزارت تعاون شعب خود را ملزم به اتصال به شبکه وزارت تعاون برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عسگریان (معاون اقتصادی و رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با موضوع توزیع یارانه و کالابرگهای الکترونیکی و ایراداتی که مردم در نحوه اجرای این طرح دارند، توضیحاتی ارائه داد.
عسگریان با بیان اینکه شماره تلفن «۶۳۶۹» و مراجعه حضوری به ادارات کل کار مناطق، استانها و… از راههای اعلام شکایت و انتقاد از محلهای اجرای طرح (یعنی فروشگاهها) است، گفت: در این مدت انتقاداتی مطرح شده مبنی بر اینکه برخی فروشگاههای زنجیرهای طرف قرارداد ما در بحث کالابرگ الکترونیکی در طرح همکاری نکرده و اعلام میکنند که به شبکه متصل نیستند و خدماتی ارائه نمیدهند. ما در پاسخ میگوییم اگر چنین فروشگاههایی باشند، قطعا در حال ضربه زدن به سهامداران و مدیران بالادستی خود عمل میکنند و نمیتوانند به این روند ادامه دهند.
وی با بیان اینکه «فروشگاههای زنجیرهای خودشان زیرساخت اجرای این طرح را دارند و تنها از طریق شبکه به ما متصل میشوند» اظهار کرد: هیچ عددی در این فروشگاهها قابل بالا یا پایین شدن نیست چون به ازای هر واحد کالا در محل تجمیع اطلاعات آنها، اطلاعات دقیق ثبت شده و در نهایت هر شب با ما بابت محاسبه اجناس مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی تسویه حساب میکنند.
معاون اقتصادی و رفاهی وزیر کار، در پاسخ به ادعاهای برخی شعب متخلف فروشگاههای مشمول (مانند رفاه، افق کوروش، جامبو، هفت، گندم و...) که مدعی عدم اتصال به شبکه هستند، گفت: از ماه اردیبهشت تقریبا تمام فروشگاههای طرف قرارداد با وزارت تعاون شعب خود را ملزم به اتصال به شبکه وزارت تعاون برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی کردیم.
عسگریان گفت: در دو ماه اخیر، دو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و اسنپ مارکت به شبکه کالابرگ الکترونیکی متصل شدند. در این شرایط اگر هر فروشندهای در فروشگاههای طرف قرارداد اظهار کرد که شرط بهرهمندی از کالابرگ الکترونیکی، خرید چند کالای دیگر است، مردم فورا از طریق مراجعه به ادارات کار وزارت تعاون در شهرها و یا سامانه تلفنی بهروز شده و شمارهی ۶۳۶۹ اقدام به تماس با ما کرده و اسم، کد و محل دقیق فروشگاه را اعلام کنند تا ما فورا با متخلفین برخورد و سامانه اتصال فروشگاه را ببندیم.
وی با اشاره به موضوع صفهای مردم برای تهیه مرغ منجمد در فروشگاههای طرف قرارداد گفت: کالای یارانهای گوشت و مرغ بین منجمد و گرم چرخشی است و ممکن است جایی گوشت گرم داشته باشد، یا فروشگاهی گوشت منجمد در دسترس داشته باشد. مسئله این است که به هرحال فروشگاههای ما مابهالتفاوت قیمتی یارانهای و آزاد را کسر کرده و فرد در آنها ارزانتر میتواند خرید کند، لذا دلیلی برای تشکیل صف وجود ندارد. شهروندان نیز میتوانند فروشگاههایی که بیجهت صف ایجاد کردهاند را معرفی کنند.
این مقام مسئول وزارت تعاون با تاکید بر اینکه «حتما اپلیکیشن کاربردی تلفن همراه به نام (شما) توسط خانوارها نصب شود» گفت: یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی در شرایطی بطور کامل قابل استفاده است که شما از تخفیف هر ۱۱ قلم مشمول (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و..) استفاده کنید. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که فقط از کل یارانه مثلا یک میلیون تومانی دریافتی توسط یک خانوار دو نفره، همه یارانه حبوبات خرید شده و از یارانه تشویقی هم بهره ببرید. بلکه ۲۲۰ هزار تومان طرح فجرانه مربوط به تخفیف و مابه التفاوت قیمتی کلیه یازده قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر یازده قلم کالا را بخرد، ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقیاش به واسطه مابهالتفاوت قیمتی پرداخت میشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره خروج برخی خانوارها از طریق ازدواج یا ثبت نام خرید خودرو و... از فهرست مشمولان یارانهبگیر گفت: اطلاعات کامل افراد در سامانه جامع رفاه ایرانیان ثبت شده است. ما کد ملی هر فردی را در سامانه خود بزنیم، آزمون وسع مالی فرد بالا آمده و دهک فرد قابل گزارش است. افرادی که ازدواج میکنند حتما برای جداکردن یارانه به بخشداری یا پلیس به علاوه ده و ثبت احوال رجوع و برای جداسازی یارانه باید اقدام اداری کنند. سپس خانوار دوباره جانمایی شده و آزمون وسع خانوار جدید سنجیده میشود.
عسگریان با بیان اینکه «هرکس با موضوع جانمایی دهکی خود و قطعی یارانه برخورد کرده یا شکایتی درباره یارانه خود دارد، میتواند به ادارات کار و همچنین سایت https://hemayat.mcls.gov.ir برای ثبت درخواست بررسی بپردازد و راهنمای انجام کار در همین سایت وجود دارد» افزود: این سامانه به دلیل تعدد مراجعات اندکی کند شده است اما در همین اسفندماه سرورهای آن برای مراجعات اینترنتی مردم تقویت میشود.
وی افزود: مردم بدانند، اینکه در یک خانواده چه تعداد معلول وجود دارد، اینکه آیا این خانواده دچار مشکلات و بیماریهای خاص هزینهبر هست، اینکه اموال و میزان آن چه قدر بوده است؟ و..، همه و همه در تعیین دهک افراد موثر است. با این توصیف احتمال تغییر دهک یک خانوار وجود دارد. ضمن اینکه یارانه «سرپرست خانوار» محور است و ملاک وضعیت خانوار در درجه اول اطلاعات و وضعیت سرپرست خانوار است و یارانه فقط به حساب او ریخته میشود.
معاون اقتصادی و رفاهی وزیر کار تصریح کرد: اگر فروشگاهی گرانفروشی کرد یا در محاسبه ضرب و تقسیم یارانه تخلفی انجام داد، در این حوزه هم سازمان تعزیرات مداخله میکند و هم میتوانید به خود ما از راههایی که گفته شد مراجعه کنید. ما با بیش از ده هزار فروشگاه متخلف در سراسر کشور تاکنون برخورد داشتیم و متخلف خاص را به تعزیرات نیز معرفی کردیم. اما شهروندان به یاد داشته باشند که باید تلاش کنند در ساعات غیر شلوغ روز مثل بعد از ظهر و شب یا ابتدای صبح با سامانه تماس بگیرند و ظهر و عصر که ساعات شلوغ است، در صورت تماس شاید چند دقیقه پشت صف انتظار برای پاسخ به سامانه تلفنی بمانند.
عسگریان در پاسخ به شایعات مطرح شده از سوی برخی مقامات سازمان هدفمندسازی یارانهها تاکید کرد: باز هم برای چندمین بار تاکید میکنیم که تنها مرجع پاسخگویی و اطلاع رسانی درباره یارانه و کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با تاکید ویژه، معاونت رفاه و اقتصادی این وزارتخانه است. ضمن اینکه در صورت عدم استفاده از یارانه فجرانه دویست و بیست هزار تومانی که تخفیف مابه التفاوت قیمتی است، این یارانه برای آن ماه از بین میرود. کلیه شایعات دروغ است و تا نیمه اردیبهشت این یارانه ادامه دارد و در صورت تخصیص اعتبار، پس از اردیبهشت باز هم تداوم خواهد داشت. لذا کلیه اظهارنظرها درباره احتمال کسر کردن این یارانه از کل یارانه و حساب افراد پس از اردیبهشت غلط و کذب است!