خواستههای جامعه بهداشت کشور از رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار
جامعه بهداشت کشور (بهداشت حرفهای، بهداشت محیط و... ) در نامهای به رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستههای صنفی خود را برشمردند.
به گزارش ایلنا، جامعه ایمنی شغلی و بهداشت حرفهای در این نامه با تبریک انتصاب «جعفر جندقی» به عنوان رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار، یادآور شدند که وی به سمت حساسترین مرکزی که متولی و زمامدار و حافظ سلامت آحاد جامعه خاصه کارگران زحمتکش است، منصوب شده است.
آنها ابراز امیدواری کردند تا وی نسبت به اصلاح و تغییرات بنیادی در مسیرهای اشتباه پیموده شده در سالهای قبل که این «جایگاه خطیر و تاثیرگذار» را به کانون تعارضات منافع، ترک فعلها و تناقضات قانونی مبدل ساخته بود، اقدام کند.
این گروه در نامهای خواستههای جامعه بهداشتی کشور را اعلام و یادآور شدند؛ با درک شرایط آمادگی خود را برای تحقق اهداف سازنده و پیش برنده جنابعالی اعلام میداریم. از این رو اهم برنامههای مدنظر جهت مرکز سلامت محیط و کار جهت استحضار به حضورتان ایفاد میگردد.
در این نامه مهمترین خواستههای صنفی در قالب چند بند تشریح شده است:
۱. حاکم نمودن سه اصل رضایت خدا، مبتنی بر قانون، مبتنی برنظرات کارشناسی در تصمیمات مرکز
۲. تغییر، بکارگیری و انتخاب کارشناسان متعهد، متخصص در بخشهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای با در نظرگرفتن تجربه میدانی و بررسی سوابق مفید و تاثیرگذار و کارآمدی آنان در مرکز سلامت
۳. ارجحیت دادن نگاه تخصصی و کارشناسی شده در حوزه بهداشت محیط و بهداشت حرفهای برنگاه عوام گرایانه وعوام پسند
۴. بررسی دستورالعملها وآئین نامهها بنحوی که مورد ابطال توسط دیوان عدالت اداری در مرحله اجرا واقع نشوند.
۵. شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع، رانتخواری و ویژه خواری در مرکز سلامت از طریق بررسی روند شکل گیری و ماهیت و اهداف دفاتر و شرکتهای ایجاد شده ارائه دهنده خدمت در حوزه بهداشت محیط و بهداشت حرفهای و مسدود نمودن آنها و بررسی دستورالعملها وآئین نامههایی که زمینه ویژه خواری، انحصارطلبی و تعارض منافع را فراهم میآورد
۶. مشارکت در اعتبار بخشی بیمارستانها و داشتن پیوست HSE برای کسب مجوز ساخت بیمارستان یا مجوز بازسازی بیمارستانها و تقویت نقش بهداشت حرفهای در اعتباربخشی و ممانعت از واگذاری امور تخصصی بهداشت حرفهای به سایر تخصصهای غیر مرتبط
۷. احیای فرایند استعلام صنایع و کارخانجات از واحد بهداشت حرفهای از مرحله صدور پروانه تا بهره برداری بمنظور رعایت و لحاظ نمودن قوانین بهداشت حرفهای از بدو طراحی و ساخت
۸. ایجاد اتاق فکر و مشورت با صاحبنظران با تجربه دراقصی نقاط کشور جهت ارتقای جایگاه مرکز سلامت و اعمال نظرات مفید در دستورالعملها و آئین نامهها
۹. ایجاد ارتباط مستقیم با انجمنهای صنفی، علمی وسایر منتقدین بمنظور دریافت نظرات سازنده آنان و بررسی نقدهای علمی، صنفی و قانونی آنان درمسائل مربوطه
۱۰. ایجاد تعامل وعدالت بین حوزه بهداشت حرفهای، محیط و طب کار در بحث تخصیص اعتبار و تأمین نیروی انسانی وت جهیزات و… بنحوی که تضییع کننده حقوق دیگری به نفع سایر بخشها و یا تضعیف یکی به نفع دیگری نگردد
۱۱. ایجاد ارتباط موثر با شورای عالی حفاظت فنی و اداره بازرسی کار جهت تهیه، تصویب و ابلاغ دستورالعملهای حوزه ایمنی و بهداشت حرفهای
۱۲. تشکیل دادسرای ویژه جرایم ایمنی و بهداشت حرفهای و یا دبیرخانه ویژهای جهت شعب ویژه بهداشت حرفهای درقوه قضاییه به منظور حمایت از گزارشات آنان در معرفی و رسیدگی به پرونده تخلفات کارفرمایان صنایع و… طبق ماده ۱۰۱ قانون کار و ایجاد وحدت رویه در صدور آرای قضایی مربوطه و همچنین احیای شوراهای حل اختلاف بهداشت محیط در مراکز بهداشتی جهت بررسی تخلفات اصناف و اماکن عرضه خدمات و….
۱۳. دفاع و مراقبت از بیت المال و منافع بخش دولتی در حوزه بهداشت حرفهای و طب کار و همچنین ایجاد فرصت جهت بخش خصوصی بدون اینکه حقی از بخش دولتی تضییع و پایمال گردد و نقش حاکمیت آن حوزه مورد نقض واقع گردد و یا انحصارطلبی و رانتخواری ویژهای بدون وجود رقابت سالم جهت افراد و مجموعههای بخش خصوصی ایجاد شود
۱۴. برخورد قاطع با اعمال هرگونه رانتخواری و ویژه خواری شخصی در سیستم و جلوگیری ازسوءاستفاده شخصی از جایگاهها توسط افراد مرکز سلامت
۱۵. ارائه لوایح به مجلس شورای اسلامی در راستای اصلاح نواقص و کمبودهای موجود در فصل چهارم قانون کار و سایر قوانین مورد استفاده در مرکز بنحوی که تقویت کننده نقش حاکمیتی و نظارتی بهداشت حرفهای گردد و زمینه ارتقای هرچه بیشتر بهداشت کار و بهداشت شاغلین را بیش از پیش فراهم سازد
۱۶. ارتقای سطح علمی بازرسان با برگزاری دورههای آموزشی تکمیلی، تخصصی و عملیاتی مبتنی برنیازهای واقعی آنان
۱۷. اصلاح و بازنگری دستورالعملها و آئیننامههایی در حوزه بهداشت محیط که مانع راهاندازی ورونق بخش اصناف و اماکن خدماتی میباشند
۱۸. استفاده ازتوان سازمانهای هدف همچون اتاق بازرگانی و… جهت تسهیل اجرای قوانین در حوزه اصناف و انعقاد تفاهم نامههای مشترک
۱۹. بازنگری آئین نامه استخدام بازرسان بهداشت کار با درنظرگرفتن تقویت جایگاه بازرسان بهداشت کار و نیز افزایش فوق العاده جذب و فوق العاده سختی کار بازرسان
۲۰. تشکیل کمیتههای مشترک استانی بین بازرسان کار وزارت کار و بازرسین بهداشت حرفهای وزارت بهداشت
۲۱. احترام به نگاه تخصصی در رشتههای بهداشت محیط، بهداشت حرفهای وجلوگیری از هرگونه ادغام که مخدوش کننده و تضعیف کننده این حوزه گردد و بازنگری ساختاری با اولیت تخصص محوری و قانون مداری و استقلال کاری و رعایت عدالت در اختصاص ردیف سازمانی
۲۲. ارتقای سطح سامانه بازرسی بهداشت محیط و بهداشت حرفهای مبتنی برنیازهای واقعی بازرسان و رفع معایب ومشکلات موجود
۲۳. راه اندازی آزمایشگاه مرجع درحوزه بهداشت حرفهای درزمینه اجرای ماده ۹۰ قانون کار و مجهز کردن بازرسان به دستگاههای اندازه گیری عوامل زیانآور محیط کار
۲۴. توزیع مناسب و عادلانه متخصص طب کار در سطح کشور بنحوی که توزیع متخصص طب کار با اولویت مراکز استان و دانشگاهها با توجه به وجود صنایع مد نظر قرار گیرد
۲۵. ایجاد ردیف جدید متخصص طب کار در چارت سازمانی معاونت بهداشتی بدون حذف و اشغال و تصاحب ردیف سایر بخشهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای
۲۶. ارتباط و همکاری مستقیم و مستمر متخصص طب کار در کنار و هم ردیف کارشناسان بهداشت حرفهای بمنظور ایجاد ارتباط جهت شناسایی و معرفی بیماران ناشی از عوامل زیانآور محیط کار و بررسی اقدامات کنترلی آن عوامل زیانآور در مجموعه هدف توسط کارشناسان بهداشت حرفهای
۲۷. الزام به رعایت تعرفه مصوب برای بخش خصوصی خدمات مهندسی بهداشت حرفهای معاینات طب کار و بهداشت محیط و پرهیز از ارزان فروشی و کم فروشی سطح ارائه خدمات
۲۸. تدوین آیین نامه اجرایی معاینات سلامت شغلی با موافقت وزارت کار و تصویب هیئت وزیران
۲۹. تدوین آیین نامه نظارتی بر فعالیت پزشکان عمومی و متخصص توسط بازرسان بهداشت حرفهای
۳۰. واگذاری برخی موارد علمی-اجرایی به انجمنهای تخصصی
۳۱. ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات شرکت خصوصی بهداشت حرفه ای، طب کار، سمپاشی و …
۳۲. تهیه و تدوین ضوابط ساختمانی برای احداث مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، برای جلوگیری از برخورد سلیقهای در احداث مراکز و شفافسازی برای سرمایه گذاران نیاز به تدوین و ابلاغ ضوابط ساختمانی و تجهیزاتی در این مورد است
۳۳. اختصاص تجهیزات پیشرفته و به روز در آزمایشگاههای بهداشت محیط به عنوان ناظر سلامت آب و فاضلاب و هوا
۳۴. تبیین مناسب جایگاه بهداشت محیط و تعیین وظایف در بحث فاضلاب، هوا و …؛ در این مباحث سازمانهای مختلفی از جمله محیط زیست، استاندارد و … نقش نظارتی دارند و لازم است جایگاه سازمانهای مختلف و شرح وظایف آنها به طور کامل و واضح مشخص و تبیین شود.
۳۵. عدم وجود جایگاه مناسب بهداشت محیط در بیمارستان ها: جایگاه بهداشت محیط در بیمارستانها در سالهای اخیر تنزل زیادی پیدا کرده به ویژه در مباحث اعتبار بخشی، به نحوی که بسیاری از مباحث تخصصی بهداشت محیط توسط کمیته کنترل عفونت پیگیری میشود.
۳۶. پیگیری بررسی همخوانی سرفصلهای درسی دانشگاهی با نیازهای شغلی بهداشت محیط توسط بردهای تخصصی؛ سرفصلهای درسی بهداشت محیط همخوانی مناسبی با نیازهای بازرسان در زمان کار ندارد و نیاز به بازنگری دارد همچنین در مقطع ارشد لازم است گرایشهای مختلفی از جمله بهداشت آب، فاضلاب، هوا، پسماند، مواد غذایی، بهداشت بیمارستانی و … در نظر گرفته شود
۳۷. اختصاص مدیریت مستقل در سامانه ۱۹۰ در بخشهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای با هدف مدیریت دادهها، ارجاعات شکایات دریافتی و نهایتا گزارش گیری مستقل در هر حوزه در معاونتهای بهداشتی دانشگاه ها