خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی وانقلاب اراک خبر داد:

۶ پرونده اقتصادی در دستور کار دادسرای استان مرکزی

۶ پرونده اقتصادی در دستور کار دادسرای استان مرکزی
کد خبر : ۱۷۸۹۶۴

افزایش ۲۱ درصدی پرونده های وارده به دادسرای اراک / بحثآلودگی هوای اراک یکی ازدغدغه های دادسرا است / مردم با حس انساندوستی به تقویت باندهای تکدی گری کمک نکنند / دادسرا ازاصحاب قلم حمایت می کند

دادستان عمومی و انقلاب شهر اراک ظهر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران از تشکیل ۴ پرونده مهم اقتصادی ومطالبات معوق ۱۲۰ میلیاردی بانکها در این پرونده ها همچنین افزایش وقوع قتل در دو ماهه سال جاری در قیاس با سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا فرشید طاهری با بیان اینکه در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی ۶ فقره پرونده در دادسرای اراک تشکیل شده که ۴ فقره آن مهم تر است افزود: دراین پرونده ها تسهیلات به طور غیرقانونی پرداخت شده بود و چند نفر دستگیر شده اند که قسمتی از پرونده با کیفرخواست به دادگاه رفته و بخشی از آن هنوز مفتوح و در یکی از شعب بازپرسی در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به وقوع ۶ فقره قتل از ابتدای سال۹۳ تا کنون گفت: این در حالی است که کل آمار وقوع قتل در سال گذشته ۱۱ فقره بوده است..

دادستان اراک تعداد پرونده های منتهی به قصاص در قتل ها رادر سال گذشته ۳۰ مورد پرونده عنوان کرد و از ختم به خیر ۱۵ پرونده با رضایت خانواده ها خبر داد و افزود: در بحثقصاص بعضی از قتلها به طور اتفاقی وبدون قصد قبلی اتفاق می افتد وشخص هم فاقد سابقه قبلی است که در این موارد دادسرا با تشکیل پرونده شخصیتی جلب رضایت اولیای دم را پیگیر می شود امادر پرونده های قتل عمد معمولا دادسرا ورود پیدا نمی کند واحکام اجرا می شوند..

طاهری افزود: ۱۲ فقره از پرونده های قصاص موجود در دادسرای اراک در زندانها اجرا شد و ۳ فقره نیز با قرار دادن شروط طرفین مهلت گرفته اند..

افزایش ۲۱ درصدی پرونده های وارده به دادسرای اراک
دادستان اراک در ادامه از افزایش ۲۱ درصدی پرونده های وارده به دادسرای اراک خبر داد و گفت: در دو ماهه اول امسال هشت هزار و ۹۲۳ فقره پرونده به دادسرای اراک وارد شده و ۷ هزار و ۳۹۵ فقره پرونده مختومه شده اند..

ابلاغ بخشنامه بررسی پرداخت تسهیلات بالای ۵۰۰ میلیون تومان در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی

این مقام مسئول دادسرای انقلاب اراک در بخش دیگری از سخنان خود از ابلاغ بخشنامه بررسی پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر دراراک به دستگاه انتظامی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی در شهر اراک خبر داد و گفت: بررسی نحوه پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر از اولویت های کاری دادستانی اراک در سالجاری است.

وی با تاکید بر اینکه تمام پرونده های وامهای بانکی بالای ۵۰۰ میلیونی بانکهای اراک بررسی می شود اضافه کرد: تمامی پرونده های تسهیلات پرداختی به افراد از طریق سیستم بانکی که منجر به پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر سرمایه به افراد شده است با دقت مورد بررسی قرار می گیرد و اگر موارد خلاف قانون اثبات شود با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بانکی بدون رعایت مفاد قانونی جرم است و دستگاه قضایی در راستای دفاع از بیت المال در این راستا با کسی تعارف ندارد.

دادستان اراک در ادامه با اشاره به ۴ پرونده مهم فساد اقتصادی شهر اراک در سال گذشته گفت: تا کنون ۸۰ میلیارد تومان از معوقات تسهیلات غیرقانونی دریافت شده از سیستم بانکی اراک به بانک ها عودت داده شدو حدود ۴۰ میلیارد تومان آن باقی مانده که پیش بینی می شود تا پایان شش ماهه اول امسال ۹۰ درصد این تسهیلات بازگردانده شوند.

طاهری تاکید کرد: بانک ها در بخش تسهیلات قانونی پرداخت شده که عمدتا به لحاظ شرایط اقتصادی و تحریم ها معوق مانده باید قانونی وارد شده و در راستای به روز کردن این تسهیلات اقدام کنند.

رفع تصرف از ۱۱۴۰ هکتار از اراضی ملی ومنابع طبیعی

دادستان اراک در ادامه از رفع تصرف ۱۱۴۰ هکتار از اراضی ملی اراک خبر داد و گفت: با تلاشهای صورت گرفته این اراضی ملی در اراک خلع ید و به به بیت المال باز گشت. وی ارزش ریالی این اراضی را بیش از ۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد..

طاهری یادآور شد: در سه ماهه اول امسال نیز تا تاریخ ۲۷ خرداد ماه جاری ۲۹۷ هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی به ارزش ۹ میلیارد تومان رفع تصرف شده است.

عفو۱۰۱زندانی از ۲۵۴ مورد درخواستی سال گذشته
دادستان اراک در ادامه با اشاره به عفو زندانیان شهر اراک در مناسبت های مختلف به دستور مقام معظم رهبری و یا با توجه به شرایط زندانی گفت: درسال گذشته از ۲۵۴ مورد درخواست عفو با ۱۰۱ مورد موافقت شد که ۲۵ نفر از آنان از بند نسوان بودند ودرسالجاری نیز از ۱۵۲ مورد درخواست ۵۳ مورد پذیرفته شد همچنین در روز زن ۱۵ نفر از زنان مددجو در زندان اراک مشمول عفو رهبری شدند..

دادسرا ازاصحاب قلم حمایت می کند
دادستان اراک ضمن تاکید بر توجه مطبوعات در روشن ساختن افکار عموم و انجام رسالت مطبوعاتی براساس قانون مطبوعات از آمادگی دادسرا برای در اختیار قرار دادن مطالب آموزشی وآگاهی مردم از حقوق اجتماعیشان خبر داد و افزود: دادسرا خود را حامی اصحاب قلم می داند و در خیلی موارد پشتیبانی خود را در مختومه ساختن پرونده ها ی شکایت از مطبوعات به لحاظ این که رسالت آنها درامر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه حفظ شود نشان داده است

بحثآلودگی هوای اراک یکی ازدغدغه های دادسرا است

دادستان اراک در ادامه با اشاره به موضوع آلایندگی هوای اراک و پیگیری این موضوع از سوی مدعی العموم گفت: بخشی از الایندگی هوای اراک مربوط به کوره های آجرپزی وصنایع ودود قیر وغبار است که دادسرا به جد موضوع را دنبال می کند و در بخشی که به صنعت ایرالکو بر می گردد با پیگیری های صورت گرفته طی سالهای اخیر گامهای خوبی در راستای کاهش این آلودگی برداشته شده است که انتصاب یک مدیر بومی یکی از گا مهای مثبت است.

طاهری در رابطه با اقدامات این شرکت برای این که نقش خود را در آلودگی هوای اراک در ابهام قرار دهد با بیان این که آلودگی این صنعت توسط کارشناسان در اندازه گیری آلودگی خروجی باید ازبخش قدیمی آن که فاقد فیلتر است صورت گیرد گفت: متاسفانه کار کارشناسی از خروجی دودکش های این کارخانه از بخش بازسازی شده کارخانه صورت می گیرد وبا توجه به این که این بخش طبق استانداردهای اروپایی است مطمئنا آلودگی نباید هم ثبت شود.

دادستان اراک انتخاب مدیر بومی برای مجموعه ایرالکو را بعد از گذشت سالیان طولانی را نقطه امیدی برای رفع آلایندگی این شرکت برشمرد و گفت: امید است با روی کار آمدن یک مدیر بومی که دغدغه های مردم اراک را بخوبی می داند و به آنها واقف است طرح رفع آلایندگی این واحد سرعت بیشتری به خود بگیرد.

طاهری در ادامه با اشاره به طرح شکایت مجموعه ایرالکو از محیط زیست کشور و شهرداری اراک گفت: این شکایت
با موضوع عدم آلایندگی این مجموعه صورت گرفته و مدیران ایرالکو مدعی شده اند سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک باید تمامی هزینه های هزینه شده در راستای رفع آلایندگی این واحد را عودت دهند.
که این شکایت در شعبه ۱۱۲ تهران به نفع مجموعه ایرالکو رای گرفته و هم اکنون پرونده در دادگاه تجدید نظر است که به محض اطلاع با ارسال نامه به رئیس قوه قضائیه و رئیس دادگستری تهران تلاش گسترده ای در راستای عدم تائید این رای در دادگاه تجدید نظر صورت داده ایم.
مردم با حس انساندوستی به تقویت باندهای تکدی گری کمک نکنند

به گزارش ایلنا معاون اجرایی داستان اراک نیز دراین نشست با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در راستای کاهش معضلات اجتماعی فرا روی شهر اراک شناسایی متکدیان شهر و طبقه بندی آنها در گروه های متکدیان نیازمند، حرفه ای و متکدیان معتاد رااز جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه برشمرد و از دستگیری یک باند حرفه ای که کودکان را اجیر و با تهدید و کتک و شکنجه بدنی وادار به تکدیگری می کرد خبر داد..

محمد رضا رحمتی با انتقاد از عدم فرهنگ سازی و هدایت کمک های مردمی به خانواده های نیازمند واقعی در جامعه گفت: این مسئله باعثرشد باند های تکدی گری و سود جویی افراد از حس انسان دوستی مردم می شود.

وی مقابله با فرقه های ضاله، مقابله با فعالیت تالار باغ های غیر قانونی و جلوگیری رشد قارچ گونه این مراکز، مقابله با صندوق های وام خانگی و رسیدگی به ۳ فقره شکایت در این باره، کنترل مجرمین سابقه دار به صورت نامحسوس و… از جمله اقدامات صورت گرفته دادسرا در راستای تامین امنیت در جامعه عنوان کرد واز دستگیری فردی که با ادعای امام عصر بودن زنان بسیاری را فریب داده و وجوهاتی از آنان تحت عنوان هدیه و نذورات اخذ کرده بود همچنین دستگیری فرد دیگری که با جذب ۳۰ نفر یک فرقه ضاله را هدایت می کرد خبر داد و افزود: به رغم اطلاع رسانی ها و هشدارها، مردم متاسفانه به دلیل سادگی فریب خورده و از آنها کلاهبرداری می شود.

رحمتی ادعای کذب یک زن مبنی بر مسئولیت درصندوق جامعه القران قم و در یافت بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان از مردم به بهانه انجام امور خیر و پرداخت ۷۰ هزار تومان سود به اعضای صندوق به ازای هر یک میلیون تومان را از جمله موارد کلاهبرداری های کشف شده در دادسرا برشمرد و بر لزوم آموزش مردم و آگاهی رسانی به جامعه تاکید کرد.

موضوعات امنیتی را باید به موضوع فرهنگی تبدیل و به سوی پیشگیری حرکت کرد

در ادامه این نشست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان اراک نیز بزرگترین دغدغه دادسرا را ایجاد آرامش و تبدیل موضوعات امنیتی به موضوع فرهنگی با هدف حرکت به سوی پیشگیری از جرم عنوان کرد.

قاسمی توجه به موضوعات شهری مثل ایجاد پارکینگ، فراهم آوردن امکانات برای اطلاع عموم از چگونگی و زمانبندی و اعتبارت پروژه های عمرانی شهری، نظارت و کنترل اماکن، جمع آوری زباله گردها، آسیب شناسی جامعه و شناسایی نقاط و محله های آسیب خیز را از جمله اقدامات این معاونت در جهت پیشگیری از جرم برشمرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز