در پنجمین روز جشنواره سی و هفتم چه گذشت؟
پیشنهادهایی برای بیشتر دیده شدن فیلمهای کوتاه
پنجمین روز برگزاری نشستهای تخصصی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با توصیههای دو سینماگر بینالمللی به فیلمسازان و شرح خاطراتشان از چگونه فیلمساز شدن و آسیبشناسی جریان فیلم کوتاه و بایدها و نبایدهای آن از زبان هنرمندان فعال در این حوزه سپری شد.
به گزارش ایلنا، حضور در جشنوارههای خارجی یکی از راهکارهای جدی برای تسهیل مسیر فیلمسازی و البته دیده شدن سینماگران است؛ مسالهای که وجود یک استعداد را هویدا و سرمایه گذاران را برای همکاری با او ترغیب میکند. هر جشنوارهای اما این پتانسیل را ندارد. در سالهای اخیر یکی از بحثهای جدی در محافل سینمایی حضور فیلمها در رویدادهای کم اهمیت بوده که مورد نقد برخی از سینماگران نیز قرار گرفته است.
جشنوارههایی که با ویژگیهای فیلم همخوانی دارند
لیا بلترامی مشاور جشنواره داکا شب گذشته در جریان برپایی کارگاه تخصصی خود به همین موضوع اشاره کرد.
او در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد: «فیلمهایتان را برای جشنوارهها ارسال کنید اما این کار را بسیار با وسواس و انتخاب شده انجام دهید. وقتی فیلم خود را ساختید اول از همه باید از اثری که تولید کردهاید، رضایت داشته باشید، سپس قوانین جشنوارهها را پیش از ارسال فیلم به دقت مطالعه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین فیلمهایتان را به جشنوارههایی بفرستید که با تمام ویژگیهای فیلمتان تناسب دارند.»
شب گذشته اما در جریان برگزاری دومین نشست تخصصی در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران مهمت بهادیر از ترکیه مهمان این برنامه بود که موضوع گفتگویش منابع الهام در فیلمسازی بود. او از خاطراتی گفت که در کودکی برایش اتفاق افتاده و او را به فیلمسازی ترغیب کرده است. حتی همان خاطرات هم برایش منبع الهامی برای فیلمسازی بوده است.
بهادیر در بخشی از این نشست عنوان کرد: «هنگام خلق یک اثر به مخاطب فکر نمیکنم. به این فکر میکنم که چه چیزی مرا به پروژه هدایت میکند. یک فیلم میتواند منابع الهام متفاوتی داشته باشد چون هر آدمی احساس خاص خود را نسبت به فیلم دارد.»
یک پیشنهاد برای بیشتر دیده شدن فیلمهای کوتاه
از دیگر اتفاقات روز پنجم، گفتگوهای سینماگران و هنرمندان درباره فیلم کوتاه بود. ناهید مسلمی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بود در گفت و گویی به وجهی انکارناپذیر در سینمای کوتاه اشاره کرد؛ وجهی که اتفاقا باعث مهجور ماندن این گونه سینمایی شده است.
او عنوان کرد: «ما برای فیلمهای کوتاه، تبلیغات زیادی انجام نمیدهیم، درنتیجه باعث میشویم که فیلم کوتاه مهجور بماند و کمتر دیده شود. پخش آثار کوتاه از شبکههای اجتماعی میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و منجر به جذب مخاطب در این حوزه شود. در شبکههای اجتماعی مردم میتوانند به راحتی به فیلمهای خوب کوتاه دسترسی داشته باشند و به تماشای آنها بنشینند. فقط باید برای پخش این آثار از تریبون مجازی بسترسازی کنیم.»
آرمان فیاض فیلمبردار و کارگردان نیز در مصاحبهای عنوان کرد: «فیلم کوتاه برای من جایگاه ویژهای دارد. شاید بسیاری از فیلمهای کوتاه با بودجه کم و به صورت آماتوری ساخته شوند، اما درنهایت روایت، داستان و هرچیزی که تعریف ما از دنیای سینما است در فیلم کوتاه معنای مخصوص به خودش را دارد.»
ششمین روز از این رویداد هم با برگزاری ۲ نشست پیگیری میشود.
امشب ۱۲ آبان ماه نشستهای تخصصی وتون نورکولاری با موضوع «انتخاب فیلم برای فستیوال ها» در ساعت ۲۰ و پترا هولز و اتم ازگون از ترکیه با موضوع «تجربه گرایی در سینما با تمرکز بر ویدیو آرت، فیلم کوتاه و مستند» در ساعت ۲۲ از صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشستهای تخصصی «۳۷-۲۰» تا ۱۷ آبان ادامه دارد.