معاون صنایعدستی کشور خبر داد:
اجرای برنامه هدفدار برای گسترش بازارهای تخصصی آنلاین صنایعدستی
نخستین نشست هماندیشی سایتهای تجارت الکترونیک فعال در حوزه صنایعدستی با حضور معاون صنایعدستی، مدیرکل حوزه وزارتی و امور بینالملل، مدیرکل دفتر صادرات صنایعدستی، مدیرکل استان تهران و فعالان کسب و کار دیجیتال صنایعدستی ظهر روز سهشنبه ۳ تیرماه ۱۳۹۹ در سالن فجر وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد.
بهگزارش ایلنا، پویا محمودیان (معاون صنایعدستی کشور) بیان کرد: «مشکلات فعالیت در فضای مجازی در حوزه صنایعدستی، در سه بخش فروش، آموزش و ترویج مورد برررسی قرار خواهد گرفت.»
او افزود: «در این هماندیشی قرار است، شنوای صحبتها و دغدغههای شما بهعنوان بازیگران اصلی این اکوسیستم باشیم.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی با اشاره به سال جهش تولید، ادامه داد: «صنایعدستی و هنرهای سنتی با بیش از ۲میلیون نفر که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند عینیترین بخش تولید در حوزه فرهنگ. محسوب میشود.»
او به جایگاه نخست ایران در ثبت شهرها و روستاهای جهانی اشاره کرد و افزود: «قطعاً انتظارات در حوزه تجارت نوین از کشوری که در چنین رتبهای ایستاده، زیاد است و ما امیدواریم الگوی خوبی برای سایر کشورها که رقبای ما هستند، باشیم.»
محمودیان با اشاره به حرکت نمادین مقام معظم رهبری در چیدمان مکانهای سخنرانی و استفاده از صنایعدستی، بیان کرد: «این حرکت از سوی ایشان اهمیت این حوزه را صدچندان کرد و فرهنگ استفاده از صنایعدستی در کشور را ارتقا داد.»
او گفت: «با شیوع کرونا متأسفانه ما موفق به برگزاری نمایشگاهها نشدیم و صادرات نیز متوقف شد. فعالان حوزه متحمل ضررهای زیادی شدند که از همان ابتدا حوزه فضای مجازی و گسترش بازارهای تخصصی آنلاین حوزه صنایعدستی بهعنوان راهکاری مؤثر در اولویتهای معاونت صنایعدستی و جزو برنامههای هدفدار قرار گرفت.»
شناسایی ۸۰ وبسایت رسمی در کشور
معاون صنایعدستی با اشاره به این موضوع که پس از سالها توانستیم از شیوه سنتی عبور کرده و به سمت فضای الکترونیک و آنلاین برویم، افزود: «در حال حاضر از سوی ما حدود ۸۰ وبسایت رسمی در ۱۹ استان و بیش از ۳۰۰ بستر غیررسمی انحصاری فروش محصولات صنایعدستی از طریق بخشهای غیردولتی ایجاد و شناسایی شده است که قطعاً آمار غیررسمی بیش از این است. همه تلاش ما شناسایی، ساماندهی، هدفگذاری و جهتدهی منطقی در استفاده از فضای مجازی به نفع صنایعدستی کشور است.»
اصفهان صدرنشین سایتهای تجارت الکترونیک
او به نمودار مقایسه پراکندگی سایتهای تجارت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «در این نمودار اصفهان با ۲۷ درصد، تهران ۱۱ درصد و زنجان ۹ درصد صدرنشینی سایتهای تجارت الکترونیک را به خود اختصاص دادهاند و قم، اردبیل و استان مرکزی با یک درصد کمترین سهم را در این فضا دارند. در تلاش هستیم که در تمامی استانها ظرفیت این حوزه را ارتقا دهیم.»
محمودیان با اشاره به نمودار سهمی رتبهبندی سایتهای تجارت الکترونیک، افزود: «سایتهای درجه یک با سهم ۱۵ درصدی، مختص صنایعدستی و دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند. سایتهای درجه دو با ۳۲ درصد مختص صنایعدستی و فاقد نماد اعتماد الکترونیکاند. سایتهای درجه سه با اختصاص سهم ۴۰ درصدی سایت اختصاصی صنایعدستی و با تنوع کم هستند. همچنین سایتهای درجه چهار با ۱۳ درصد چند منظورهاند و فروش کالاهای صنایعدستی را در کنار سایر کالاها انجام میدهند.»
کیفیت، اصالت و قیمت ملاک شناسایی سایتها
او کیفیت، اصالت و قیمت کالاهای عرضه شده را بهعنوان ملاکهای شناسایی سایتها عنوان کرد و ادامه داد: «در آینده اعلام خواهیم کرد که سایتهای درجه یک از چه مزایایی بهرهمند خواهند شد که دیگر سایتها برای ارتقای جایگاه خود تلاش مضاعفی انجام دهند. همچنین ۵۱ درصد از این سایتها دارای نماد اعتماد الکترونیک و ۴۸درصد فاقد این نماد هستند.»
معاون صنایعدستی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه تجارت الکترونیک ایجاد اعتماد میان کاربران است، اضافه کرد: «مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اعطای نماد اعتماد الکترونیک به وبسایتها هویت صاحب و فعالیت آن کسبوکار را تعیین میکند. این آمار بیانگر این است که بیش از نیمی از فعالان تجارت الکترونیک در حوزه صنایعدستی به بحث اعتمادسازی و فعالیت رسمی اهمیت میدهند.»
او با اشاره به اینکه ۹۱ درصد سایتها فعالیت درونمرزی و ۹ درصد علاوه بر داخل، فعالیت برونمرزی دارند، عنوان کرد: «با وجود همه مشکلاتی که بهدلیل تحریمها و انتقال پول وجود دارد، ما درصدد افزایش تعداد سایتهایی هستیم که فعالیت برونمرزی دارند زیرا بر این اعتقادیم که هنر تحریمناپذیر است.»
محمودیان در ادامه بیان کرد: «با توجه به ظرفیت بالای بازارهای جهانی و جذب سرمایهگذاری در بازارهای الکترونیک بهخصوص با رویکرد صادرات، برنامه گسترش تعاملات ما در حوزه فضای مجازی شامل فروش، آموزش و دیجیتال مارکتینگ و هرآنچه که بتواند از بستر فضای مجازی استفاده کند اولویت ماست و در ایام کرونا ظرفیتهای پنهان این حوزه بیشتر از قبل حیاتی شناخته شده است.»
آمادگی صددرصدی معاونت صنایعدستی برای رفع دغدغهها
علیرضا ایزدی (مدیرکل حوزه وزارتی و امور بینالملل) در ادامه نشست با بیان اینکه واژه اقتصاد مقاوتی برای همه آشناست، افرود: «بدون شک صنایعدستی یکی از مهمترین حوزههایی است که قادر بهتحقق این واژه است که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به نقش اصیل آن اشاره شد.»
او بازاریابی را یکی از مهمترین دغدغههای صنایعدستی در سالهای اخیر عنوان کرد و ادامه داد: «با تمام تلاشی که طی سالهای اخیر در این حیطه صورت گرفته و موجب بهبود شرایط هم شده اما به جایگاهی که باید، نرسیدهایم.»
ایزدی تصریح کرد: «معاونت صنایعدستی آمادگی پشتیبانی صددرصدی در حوزه پرداخت تسهیلات و برطرف شدن دغدغههای شما را دارد.»
او با اشاره به ضریب نفوذ خرید الکترونیکی در چهار ماه اخیر، افزود: «یکی از روزنههای امید در این شرایط نفوذ بیشتر فضای مجازی در حوزه تجارت و کسب و کار است. امیدواریم شاهد بروز هر چه بیشتر شرکتهای الکترونیک باشیم و زمینهای را فراهم کنیم که بیشترین بهرهوری صورت گیرد.»
مدیرکل حوزه وزارتی و امور بینالملل ابراز امیدواری کرد که با همت فعالان حوزه صنایعدستی شاهد رونق بیشتر این هنر باشیم.
اهمیت شکلگیری شرکتهایی که موجب همافزایی شود
پرهام جانفشان (مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهران) نیز با اشاره به نیاز کشور به توسعه بازار مجازی، صنایعدستی را در این حوزه راهگشا دانست و افزود: «مسائلی که مطرح شد، نشان داد که نسل جوان خلاقی در این حوزه مشغول به فعالیت و پیشرفت هستند که این موضوع امیدبخش است.»
او به اهمیت خلاقیت محتوا در فروش اشاره کرد و گفت: «تحریم و کرونا دو واقعیت حاکم بر کشورهستند که مطمئناً گذرا خواهند بود. باید با آنها کنار آمد و با امید ادامه داد. تولید محتوا، بازاریابی، برندینگ و تأمین مالی با همافزایی بنگاههای مالی و بانکها محقق خواهد شد.»
جانفشان با تأکید بر اهمیت تجاریسازی در کنار خلاقیت، بیان کرد: «باید در کشور، شرکتهایی شکل بگیرد که موجب همافزایی شده و در کنار آن هولدینگهای بزرگی را شکل داد.»
او در ادامه گفت: «صنایعدستی باید در خانهها جا باز کند. ساخت کالاهای نوآور و کاربردی باید در کنار اصالت لحاظ شود که اینها منافاتی با یکدیگر ندارند. همچنین برای برندسازی باید در کنار یکدیگر قرار گرفت و ایجاد سینرژی کرد.»
رایزنی برای راهاندازی رمزارز میراثفرهنگی
در ادامه نشست، پویا محمودیان معاون صنایعدستی به پاسخ سئوالها و دغدغههای مطرح شده از سوی فعالان حوزه تجارت الکترونیک پرداخت.
او به امضای دو تفاهمنامه در راستای رمزارزها اشاره کرد و گفت: «در حال برنامهریزی برای راهاندازی رمزارز میراث، برگزاری همایشهای آموزشی برای ذینفعان هستیم. در حوزه مواد اولیه و استاندارسازی نیز کارهای خوبی صورت گرفته که در آینده گزارش مبسوطی در تمامی این زمینه ارائه خواهیم داد. همچنین روی بحث شبکهسازی و چگونگی ارتباط تولیدکنندگان با صاحبان سایتها در حال کار کردن هستیم.»
محمودیان افزود: «انتقادهایی به نحوه اطلاعرسانی و ارتباط ما با فعالان حوزه صنایعدستی و ذینفعان وجود دارد که در حال یافتن سیستم و مسیری برای ارتباط بیشترمان در فضای مجازی هستیم و پیشنهادهای شما در این زمینه میپذیریم.»
واگذاری مجوز فروشگاههای تخصصی به معاونت صنایعدستی
او در ارتباط با صدور مجوزها اظهار کرد: «بر اساس قانون حمایت از صنعتگران و هنرمندانی که سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، صدور مجوزهای تخصصی فروشگاههای صنایعدستی به وزارتخانه ما واگذار شد که به محض ابلاغ آییننامه ماده ۱۴ مجوزها از طریق معاونت صنایعدستی صادر خواهد شد.»
معاون صنایعدستی گفت: «به این دلیل که در قانون سایتهای الکترونیک قید نشده بود، ما بهصورت مادهای جداگانه در شورای عالی میراث در حال بررسی این موضوع هستیم که امیدواریم صدور مجوز سایتهای تخصصی صنایعدستی از این مجرا میسر شود.»
او در ادامه به پیگیری. پرداخت تسهیلات اشاره کرد و افزود: «پرداخت وام ده درصدی صنایعدستی با شش ماه تنفس و دو سال بازپرداخت یکی از حمایتهای ما از سایتهای تجارت الکترونیک است. همچنین در بسته حمایتی ایام کرونا که از سوی دولت برای سیزده دسته در نظر گرفته شد، صنایعدستی تنها دستهای است که فروش را هم شامل میشود و فعالان تجارت الکترونیک هم میتوانند از تمامی حمایتهای بسته دولتی استفاده کنند. حمایتهای دیگری نیز از طریق سایر بنگاهها برای پرداخت تسهیلات اتفاق افتاده است.»
خبرهای خوبی از همکاری با ستاد نانو در راه است
محمودیان در خصوص همکاری با شرکتهای دانشبنیان توضیح داد: «اتفاقات خوبی با ستاد نانو افتاده است و طرحهای خوبی از سوی این ستاد برای مقاومسازی و ایجاد کارهای مضاعف صنایعدستی ارائه شده که طی روزهای آتی دراینباره اطلاعرسانی خواهیم کرد.»
او به امضای تفاهمنامهای با شهرداری در ارتباط با کلانشهرها اشاره کرد و افزود: «بر اساس این تفاهمنامه از سوی شهرداری، کلانشهرها فضای فیزیکی خوبی در اختیار ما قرار خواهد گرفت.»
معاون صنایعدستی در ادامه گفت: «ارتباط ویژهای با اتاق بازرگانی شکل گرفته و همچنین معرفی سایتها به بانکها و آژانسهای گردشگری در دستور کار است.»
او شبکه سازی برای حوزه صنایعدستی را از دیگر اهداف وزارتخانه عنوان کرد و ادامه داد: «این جلسات که ادامه خواهد داشت برای یکپارچه شدن این زنجیره و استفاده حداکثری از پتانسلها شکل گرفت که درادامه مسیرف سرمایهگذاران و بانکها بهعنوان دیگر بازیگران این اکوسیستم بزرگ به ما اضافه شوند.»
محمودیان متذکر شد: «در جلسه آینده که سه هفته دیگر با حضور دکتر مونسان برگزار خواهد شد، نتایج مطالبات شما را اعلام خواهیم کرد.»
کمک به تولید محتوا، مشکلات نقل و انتقال پول در حوزه بینالملل، مشکلات در حوزه پست کالاها، ردهبندی و استانداردسازی صنایعدستی، عرضه مواد اولیه با کیفیت به تولیدکننده، معرفی استارتآپها به عموم از طریق وزارتخانه، راهنمایی تولیدکنندگان از جمله مشکلات و پیشنهادهایی بود که از سوی فعالان حوزه تجارت الکترونیک مطرح شد.