در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
ایجاد انحصار وسیعتر در «سمفا» از اساس غلط است/ از گارد گرفتن دست برداریم و صبر کنیم
مدیرعامل شرکت پخش «نمایش گستران» درباره نگرانیها از راهاندازی سامانه «سمفا» میگوید: دیکته ننوشته غلط ندارد. باید کار را انجام داد تا غلطهای آن دربیاید و اصلاح شود. البته اگر قرار باشد که یک انحصار وسیعتری شکل بگیرد، خب از اساس غلط است. ولی در واقع این ماجرا در حال شکلگیری است که انحصار موجود را بشکند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، راهاندازی سمفا (سامانه فروش آنلاین بلیت سینما) در روزهای گذشته یکی از بحثهای پرحاشیه در حوزه سینما بوده که موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. ابتدا باید بدانیم که سمفا چیست و چرا در پی راهاندازی آن این مقدار حاشیه ایجاد شده است.
در چند سال گذشته محور فروش بلیت سینما، سایت سینما تیکت بود و کسی با این موضوع مشکلی نداشت. اما بنا بر ادعای برخی از سازندگان فیلمها، درخواست هزینه هنگفت برای تبلیغات آثار و سهمخواهی از فروش فیلمها سبب شد تا سینماگران نسبت به این موضوع اعتراض کنند. از همان موقع صحبتهایی مبنی بر خارج کردن انحصار فروش بلیت از سایت سینما تیکت و تاسیس سامانههای فروش دیگر مطرح شد و اکنون سمفا با اتصال به چهار سامانه فروش بلیت قرار است با ایجاد فضای رقابتی انحصار موجود را بشکند و سبب افزایش مخاطبان سینما شود.
شیوع ویروس کرونا در ماههای گذشته سبب تعطیلی بسیاری از مشاغل مرتبط با سینما شده و همین موضوع سبب شده خانه سینما کمکهایی را برای اعضای خود در نظر بگیرد. اما برای دریافت این کمکها توسط اعضای خانه سینما لازم بود آنها اطلاعات شخصی خود را در سامانههایی ثبت کنند که نه متعلق به سازمان سینمایی و نه وب سایت خانه سینما باشد. همین موضوع انتقادات بسیاری را به همراه داشت و سبب شد تا برخی برای پاسخ به این نیاز به آرای مراجع تقلید نیز مراجعه کنند. بر این اساس مراجع تقلید نیز جمعآوری اطلاعات شخصی از سینماگران برای اعطای کمک به آنها را نادرست اعلام کردند. جالب آنکه یکی از سایتهای جمعآوری اطلاعات از سینماگران، سامانه سمفا بود که اکنون به عنوان محور فروش بلیت سینما معرفی شده است. همین موضوع هم شائبههایی را درباره سامانه سمفا ایجاد کرده است.
در سمفا همچنین این اجازه به سینماداران داده شده که سامانه فروش بلیت خود را انتخاب کنند. از آنجایی که یکی از سینماداران و پخشکنندگان بزرگ کشور در یکی از سامانههای فروش بلیت سهم دارد، این نگرانی برای برخی به وجود آمده تا به نحوی فیلمهای پرفروش به صورت انحصاری در یکی از سامانهها عرضه شود و به این صورت زمینه برای انحصاری دیگر به وجود آید.
امیرحسین حیدری (مدیرعامل شرکت پخش «نمایش گستران») در گفتگو با ایلنا، در رابطه با اینکه آیا راهاندازی سمفا در شرایط فعلی موجب انحصاری دیگر در بلیت فروشی سینما نمیشود، توضیح داد: برای سینما فروش فیلم مهم است. قطعا سینماها به سمت هرکدام از این سامانهها که عملکرد بهتری داشته و برای آنها بازخورد بهتری را ایجاد کند، میروند. البته در شروع قطعا همه سینماها برای راستیآزمایی هم که شده با همه پلتفرمها کار میکنند. در واقع زمان نشان میدهد که کدام یک از این پلتفرمها در طولانی مدت میتواند برای آنها کارکرد داشته باشد تا به این ترتیب همکاری خود را ادامه دهند.
وی ادامه داد: آن چیزی که مسلم است، همه ما میدانیم که فعلا سامانهای که قبلا در این حوزه مشغول به کار بوده، باتوجه به اینکه سالها این کار را انجام داده، قاعدتا در شرایط کنونی آورده بیشتری برای سینما دارد و با آن کار خواهند کرد. احتمالا تا زمانی هم که رفتار مشتری تغییر کند و مردم با سامانههای دیگر آشنا شوند، مقداری طول خواهد کشید. بنابراین به نظرم بگذاریم زمان خودش را نشان دهد تا ببینیم که در ادامه چه اتفاقی رخ میدهد.
حیدری درباره احتمال ایجاد انحصاری دیگر در یکی از سامانههای فروش بلیت که متصل به یکی از پخشکنندگان و سینماداران بزرگ کشور است، نیز بیان کرد: این طور نیست. پخشکننده و صاحب فیلم در یک جناح هستند و میخواهند که فیلمشان بفروشد. شما مطمئن باشد که همان شرکت پخش که گفته میشود به یکی از سامانههای فروش متصل است، یا هر پخشکننده دیگری که بعدها بیاید و سامانه فروش دیگری راه بیاندازد، قطعا وقتی ببیند که جای دیگری بهتر عمل میکند و فیلمش بیشتر میفروشد، برای همکاری با آن تلاش میکند یا اینکه خودش را به حدی میرساند که توانایی رقابت با آن را داشته باشد.
وی افزود: شخصا فکر نمیکنم راهاندازی سمفا اتفاق منفی را در مارکت ما ایجاد کند. اگر اتفاقی هم رخ دهد، اتفاقی مثبت خواهد بود. به نظر من یک مقدار باید زمان بدهیم و آدمها نسبت به این موضوع گارد نگیرند تا موضوع بهتر انجام شود. اگر یادتان باشد یک زمانی قرار بود سیستم آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود؛ آن موقع هم یک هجمه خیلی زیادی بابت سینمای دیجیتال ایجاد شد. ولی این اتفاق انجام شد و الان همه مدافع آن هستند و میبینیم که چقدر اتفاق خوبی است که همزمان همه فیلمها در همه جای مملکت اکران میشود.
مدیرعامل شرکت پخش «نمایش گستران» در ادامه اظهار داشت: فکر میکنم ما باید اجازه دهیم که این طرح اجرا شود تا بعد ببینیم که چه اتفاقی رخ میدهد. علاوه بر همه این موارد که اشاره کردم باید بگویم اکنون قانون شده که سینمادار حداقل باید با دو سامانه فروش قرارداد داشته باشد که همین موضوع از انحصار برای یک سامانه فروش جلوگیری میکند.
امیرحسین حیدری در بخش دیگری از صحبتهایش درباره انتقاد برخی نسبت به اینکه سمفا با ایجاد چهار سامانه فروش بلیت سبب سردرگمی مخاطب و کاهش فروش بلیت سینما میشود، نیز بیان کرد: سمفا باید مثل یک ترمینال عمل کند و قرار است که اینطور عمل کند. به هر ترتیب هر کدام از سامانههای فروش بلیت، مخاطبان خودشان را دارند و این موضوع باعث سردرگمی مخاطبان نمیشود. چراکه قاعدتا کسانی که با سیستم قبلی از سینما تیکت خرید میکردند، همچنان به خرید بلیت از این سامانه اقدام میکنند. اتفاقا این مدل به نفع مخاطب است. چون فضا رقابتی میشود و هر کدام از این سامانهها قطعا آفرهایی را برای مخاطبین خود در نظر میگیرند تا بتوانند بلیت خود را به فروش برسانند.
وی ادامه داد: بنابراین این طرح کاملا یک فرمول برد برد برای همه است. یعنی هم به نفع مخاطب، هم سینمادار و هم صاحبان فیلمها است. در نهایت باید بگویم که سمفا به هیچ وجه باعث سردرگمی مخاطبان نمیشود. چون مخاطب با سیستم داخلی و فرایند اجرایی آن کاری ندارد؛ مخاطب میخواهد بلیت خود را بخرد؛ پس نگاه میکند که این آفرها در کجا بیشتر به نفعش است. بنابراین هر سامانهای که بهتر عمل کند، میتواند برای مخاطب جذابتر باشد و او را جذب کند.
این پخشکننده در پایان گفت: سمفا اکنون در مرحله شروع است. باید به آن زمان دهیم و همه به آن کمک کنیم تا این اتفاق شکل بگیرد. قاعدتا این اتفاق در طولانی مدت به نفع همه است. اگر قرار باشد که یک انحصار وسیعتری شکل بگیرد، خب از اساس غلط است. ولی در واقع این ماجرا در حال شکل گیری است که انحصار موجود را بشکند. به همین دلیل انشالله که آن فرمی نخواهد شد؛ جلو میرود و ایرادات آن درآمده و نواقصش برطرف میشود. به هر ترتیب دیکته ننوشته غلط ندارد. باید رفت و کار را انجام داد و آنجاست که غلطهای آن درمیآید و اصلاح میشود. در نهایت امیدواریم که اتفاق خوبی رخ دهد.