طباطبایی نژاد مطرح کرد:
تفکیک سینما به اکران و نمایش خانگی پذیرفتنی نیست
سینما با شکل ساختاری گذشته یعنی تفکیک سینمای اکران و نمایش خانگی چندان پذیرفتنی نیست.
به گزارش ایلنا، حسین انتظامی در جمع مدیران و پرسنل معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد: مسیری را دنبال کنیم که کار سینماگران با سرعت و تسهیل بیشتری انجام شود. در ساختار اداری معمولا به دلیل مقررات و برداشتهایی که می کنیم رفتار سلبی داریم درحالیکه میتوانیم با بازنگری در رویهها مسیری را طراحی کنیم تا کار آنها سرعت بیشتری پیدا کند و مهمتر اینکه تبعیضی رخ ندهد.
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مدیران وزارتخانه بر روی شفافیت تاکید دارند گفت: به این دلیل که شفافیت مانع می شود تا تبعیض قائل شویم. اینکه نوبت تقاضاها، مجوزها، چارچوبها و ضوابطی که دارید منتشر میشود از این جهت است که از تبعیض جلوگیری شود.
انتظامی در این جلسه که به بهانه تغییر ساختار معاونت ارزشیابی و نظارت و معرفی مدیران کل و معاونان تشکیل شده بود یادآور شد: ما درقبال فرهنگ و سینما مسئولیت هایی داریم. نگاه ما باید طوری باشد که سینماگران احساس کنند ما خیرخواه، مدافع و به دنبال رشد و تعالی سینما هستیم و به دنبال مانع تراشی در مسیر تلاش آنها نیستیم.
رییس سازمان سینمایی با تقدیر از تلاش های سید محمد مهدی طباطبایی نژاد گفت: ایشان در مدت کوتاهی که در معاونت نظارت و ارزشیابی حضور دارند شاهد تحولاتی هستیم و با کمک شما مدیران این تحولات سرعت بیشتری پیدا میکند.
وی با آرزوی موفقیت برای مدیران کل و معاونان در انجام وظایف محوله اظهار کرد: امیدوارم مدیران کل در سالهای پایانی مسئولیتشان به سمت جانشین پروری، جوان گرایی و توجه بیشتر به خانمها بروند تا بتوانیم مسیر بهتری را در سال های آینده طی کنیم.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم در سخنانی درباره تغییر ساختار این معاونت گفت: از مدتها قبل قرار بر این بود که ساختار معاونت ارزشیابی و نظارت و به نوعی ساختار حاکمیتی عرصه تولید، نمایش و مراکز و مجامع تغییر کند. سینما با شکل ساختاری گذشته یعنی تفکیک سینمای اکران و نمایش خانگی چندان پذیرفتنی نبود. امروز در همه دنیا در حوزه سینما تفکیکی بین عرصه فیلم سینمایی یا سریال در وی او دیها و آنچه در حوزه سینما اتفاق میافتد وجود ندارد و سینما به عنوان یک واحد مجزا از تلویزیون خودنمایی میکند.
سید محمد مهدی طباطبایی نژاد ادامه داد: لازم بود در حوزه ارزشیابی و نظارت هم این نگاه واحد را اعمال کنیم. اداره کل سینمای حرفهای و اداره نمایش خانگی علیرغم اینکه در زمان خودش پاسخگوی نیازهای جامعه سینمایی بود اما به مرور عوارض و نکاتی به همراه داشت که زیاد پذیرفتنی نبود. از جمله اینکه آدمهای زیادی در سینمای ما فیلمهای متعددی را تولید کرده بودند و در جشنوارههای مختلفی حضور پیدا میکردند و از جهتی سینماگر حرفهای محسوب میشدند اما به دلیل اینکه مجوز ساخت حرفهای نداشتند هنوز به چشم فیلم اولی به آنها نگاه میکردیم و این دوگانگیها اشکال ایجاد میکرد.
این مدیر یادآور شد: عدم اطلاع دو اداره کل از هم ممکن بود مشابهتهایی را بوجود آورد که مناسب نبود. همه اینها رئیس سازمان سینمایی و مجموعه دوستان را متقاعد کرد و پیشنهاد دادند که ساختار معاونت ارزشیابی و نظارت را به 3 اداره کل که البته یکی از ادارات کل، مجموعه مراکز مشاغل به همان شکل سابق البته با تمرکز بیشتر بر عملکرد و فعالیتها با احتساب اینکه حوزه وی او دی هم به عنوان یک حوزه بزرگ و جدی در عرصه امروز سینمای کشور فعال شده است به آن مجموعه اضافه میشود و شاید بخش زیادی از فعالیت این دفتر را هم به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: اداره کل دیگر دفتر نظارت بر تولید فیلم است که هر آنچه که در قالب فیلم اعم از فیلم سینمایی برای اکران و یا فیلم سینمایی برای عرضه در نمایش خانگی یا تولید فیلم مستند و کوتاه و در مجموع هر آنچه که در حوزه تولید تعریف میشود از ابتدای ایده تا مرحله پروانه نمایش در حوزه تولید در اداره کل تولید قرار خواهد داشت. این امکان فراهم خواهد شد تا با بهرهگیری از نیروهای متخصص، اتاق فکر جدی و فعالان صاحب صلاحیت و خبره در تولید فیلم های سینمایی با رویکردهای متنوع و مختلف بتوانند نظارت دقیق و همدلانهای را با سینمای کشور برقرار کنند.
طباطبایی نژاد همچنین گفت: در حوزه عرضه و نمایش فعالیتها از لحظهای شروع میشود که فیلم تمام شده و آماده عرضه برای فضای عمومی است. اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم هر آنچه که خارج از تلویزیون قرار است عرضه شود را مدیریت میکند. البته در ساختار چیزی که از نظر اداری ارائه شده، حوزه مدیریت سینماها در مراکز و مشاغل تعریف شده است که بنای ما بر این است که این مجموعه در اداره کل نمایش متمرکز باشد از این جهت که فضای عرضه، قیمتگذاری بلیت و مدیریت بر شکل نرم افزاری سینماها هم مرتبط با فضای عرضه است.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه این تغییرات میتواند وضعیت ما را به شکل ساختاری مطلوبتر و موثرتر کند، اظهار کرد: انشالله بتوانیم در سینمای کشور به شکل موثرتری نقش ایفا کنیم. بعد از این تغییرات نیاز به همکاری جدی همه همکاران در سه اداره کل داریم. قطعا جابجاییهایی خواهیم داشت امیدوارم این اتفاق به سهولت و با اعتماد به مدیران رخ دهد.
طباطبایی نژاد ادامه داد: بنای ما در انتصاب ها این بود که مدیران خود مجموعه سکان داری مجموعه ها را برعهده بگیرند. بدیهی است برای ساختار جدید کسانی که اشراف بیشتری به وضعیت موجود دارند می توانند موفقتر عمل کنند. آقای رنجبر که معاون سینمایی اداره کل استان فارس و از مدیران موفق حوزه سینمایی در ادارات کل بودند نیز به جمع ما اضافه شدند. از آقای انتظامی ممنونم همراهی ایشان برای ما دلگرمکننده بود امیدوارم با راهنمایی مدبرانه ایشان در استقرار جدید موفق باشیم و از راهنمایی خود ما را بهرهمند سازند.
در این جلسه که امروز سه شنبه برگزار شد، محمدرضا فرجی «مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم»، بهمن حبشی «مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم» و مصطفی سماوات «مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع» نکاتی را مطرح کردند و در پایان احکام خود را از حسین انتظامی دریافت کردند.
افشین اسدزاده «معاون دفترعرضه و نمایش فیلم»، مهدی رنجبر «معاون دفتر نظارت بر تولید فیلم» و شهرزاد راستانی «معاون دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع» هم معاونینی بودند که احکام خود را از سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد گرفتند.