خبرگزاری کار ایران

از دلمشغولی‌های بهار تا خاطرات جمال‌زاده

از دلمشغولی‌های بهار تا خاطرات جمال‌زاده
کد خبر : ۵۷۹۴۳۲

دو کتاب در حوزه معرفی مشاهیر و شخصیت‌های ادبیات معاصر ایران از مجموعه «برگی از تاریخ» توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «دلمشغولی‌های بهار» و «جمال‌زاده: خاطره، برداشت، اسناد» از مجموعه «برگی از تاریخ» به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده‌اند.

دلمشغولی‌های بهار

کتاب «دلمشغولی‌های بهار: به همراه گزیده‌ای از مقاله‌های سیاسی-اجتماعی او» نوشته ناصرالدین پروین توسط جهان کتاب منتشر شده است.

این کتاب در 4 بخش با عناوین «برای شناخت شاعر سیاست‌پیشه»، «بهار و روزنامه‌نگاری زمان او»، «بهار در پهنه ادب» و «گزیده‌ای از مقاله‌های سیاسی – اجتماعی بهار» منتشر شده است.

در بخشی از درآمد بخش دوم کتاب با عنوان «بهار و روزنامه‌نگاری زمان او» آمده است:

«ملک‌الشعرای بهار آغاز "نویسندگی در جراید ملی" خود را پس از گشایش تهران به دست مشروطه‌خواهان در ۲۴ تیر ۱۲۸۸ نوشته است. حال آن که پنج ماه پیش از آن، یعنی از ۲۸ اسفند ۱۲۸۷ که هنوز استبداد صغیر در تهران حاکم بود، در انتشار روزنامه نیمه‌علنی خراسان انباز شد و همین تاریخ را باید آغاز روزنامه‌نگاری او دانست.

از انتشار آن روزنامه تا درگذشتش (اردیبهشت ۱۳۳۰)، اثر اندیشه و قلم بهار در روزنامه‌ها و مجله‌های مختلف، به صورت مقاله و یادداشت و مصاحبه و پیام دیده می‌شود. او خود، افزون بر سه شماره از روزنامه خراسان، به عنوان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، روزنامه‌های نوبهار و تازه‌بهار مشهد، نوبهار و زبان آزاد و ایران و مجله دانشکده را منتشر ساخته و چند روزنامه دیگر را نیز به صورت آشکار یا پنهان سرپرستی کرده است. این، جز مقاله‌های ادبی و تاریخی و سروده‌های اوست که شمار چشمگیری از روزنامه‌ها و مجله‌های معاصر او در تهران و شهرستان‌ها و خارج دیده می‌شود. در واقع، نوشتارهای بهار در پایبندها، از نظر حجم بزرگ‌ترین بخش از آثار اوست و بدون بررسی دقیق آن‌ها، سرگذشت و سیر اندیشه سیاسی و دگرگونی ادبی آثارش را نمی‌توان به درستی شناخت. علاوه بر این، بخش مهمی از نوشتارهای مستقل بهار و سروده‌هایش، ابتدا در روزنامه‌هایی که خود منتشر می‌ساخت به چاپ رسیده و گاهی با آن چه بعدها به شکل کتاب انتشار یافت، متفاوت است.»

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم:

«این کتاب مجموعه‌ای است از بررسی‌های دکتر ناصرالدین پروین درباره شاعر برجسته، پژوهشگر توانا، مبارز سیاسی و روزنامه‌نگار هوشیار، محمدتقی بهار.

زندگی اجتماعی و فرهنگی، و دوره کمتر شناخته‌شده اما طولانی و پرتلاطم روزنامه‌نگاری ملک‌الشعرا مورد بحث قرار گرفته است. مقاله‌های سیاسی و اجتماعی بهار از نظر حجم بزرگ‌ترین بخش از میراث قلمی اوست. این مقاله‌ها، علاوه بر روشن ساختن گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران، سیر اندیشه سیاسی و تحول نثر و حتی نظم ملک‌الشعرا را می‌شناساند.

در پایان کتاب ۵۲ مقاله برگزیده بهار آورده شده است.

نویسنده همچنین در مقاله‌ای تاریخ دقیق اجرای ترانه «مرغ سحر»، اثر جاودانه بهار و انگیزه راستین سرودن آن را مطرح ساخته است.»

کتاب «دلمشغولی‌های بهار: به همراه گزیده‌ای از مقاله‌های سیاسی-اجتماعی او» نوشته ناصرالدین پروین در ۴۴۸ صفحه و به قیمت 35000 تومان توسط جهان کتاب منتشر شده است.

جمال‌زاده: خاطره، برداشت، اسناد

کتاب«جمال‌زاده: خاطره، برداشت، اسناد» نوشته ناصرالدین پروین به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب به چاپ دوم رسیده است. 

این کتاب در 3 بخش با عناوین «خاطره‌ها و برداشت‌ها»، «جمال‌زاده روزنامه‌نگار»، «جمال‌زاده مبتکر طرح مسئله شطرنج در مطبوعات فارسی » منتشر شده است.

ناصرالدین پروین، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران، سال‌ها دوست و همنشین محمدعلی جمال‌زاده بوده است. او در این کتاب برداشت‌های خود را از شخصیت و افکار نویسنده پیشکسوت ادبیات معاصر ایران بدون پرده‌پوشی به قلم آورده است. هم از سلوک انسانی و خوبی‌هایش سخن گفته و هم تناقض‌های بسیار او را در اندیشه و گفتار (به‌ویژه در مورد تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و نیز ایرانیان) آشکار ساخته است.

در بخش اول کتاب از زبان نویسنده برای روایت اولین دیدارش با جمال‌زاده آمده است:

«اما نخستیم دیدار: انجمنی بود برای آن که فرزندان ایرانی و افغانستانی دورافتاده از سرزمین پدری و مادری، از فرهنگ و زبان فخیم نیاکان فرمندشان بی‌بهره نمانند. مهم‌تر و بزرگ‌تر و نازنین‌تر از همه، استاد دکتر سید ذبیح‌اللخ صفای‌شهیرزادی بود. مردی فرهنگ‌مدار و نیک سرشت و راست و استوار. یکی هم سید مهدیار نشات، فرزند استاد دانشمندی همچون صادق نشات از نوادگان میرداما، بسیاردان و تازی‌دان و تازی‌نویس.

این دو تن و دو سه تن دیگر، استدلال کردند که فرد شاخص فرهنگی در این حدود، جمال‌زاده است. باید احترامش را به این سبب و تقدم اقامتش در ژنو، نگاه داشت. برویم و از او هم در این‌باره‌ها نظر بخواهیم. سرانجام قرار شد من و روانشاد نشات که با جمال‌زاده رفت و آمدی دیرین داشت، با او دیدار کنیم. به این ترتیب، طلسم دو سال و نیمه شکسته شد و من هم مزه دیدار آن بزرگوار را چشیدم؛ یا به عبارت دیگر، من هم آلوده دیدار قصه‌نویس کنار لمان لمیده شدم!»

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم:

«این مجموعه دارای سه بخش است:

بخش یکم خاطره‌های دکتر ناصرالدین پروین از محمدعلی جمال‌زاده است و در آن هر چه از او دیده و شنیده و دریافته، نوشته است؛ بی‌هیچ ممیزی و ستایش و نکوهش بی‌جایی.

بخش دوم شامل برداشت‌های مولف از روزنامه‌نگاری جمال‌زاده است و مقاله مفصل «جمال‌زاده روزنامه‌نگار» و «جمال‌زاده مبتکر طرح مسئله شطرنج در مطبوعات فارسی».

بخش سوم نیز به شماری از سندهایی اختصاص یافته که جمال‌زاده به مولف سپرده است.»

کتاب«جمال‌زاده: خاطره، برداشت، اسناد» نوشته  ناصرالدین در ۲۰۸ صفحه و به قیمت 16000 تومان به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب به چاپ دوم رسیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز