بهاره رهنما در نشست رسانهای:
اینجا از دعواهای زن و شوهری خبری نیست
نشست رسانهای نمایش «انگار در چشمان تو اسب میدود» با حضور بهاره رهنما و گروه کارگردانی در مکتب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سهراب حسینی، نویسنده متن «انگار در چشمان تو اسب می دود» در ابتدای این نشست درباره ایده شکلگیر این نمایش توضیح داد: ایده ابتدایی این متن چند ماه قبل از طرف خانم رهنما مطرح شد که ما کارمان را با قصهای یک خطی درباره زنی که به انتظار مرد مورد علاقهاش است آغاز کردیم و اتود زدیم تا به یک ایده نمایشی رسیدیم که البته نمایشنامه نیست. در این نمایش زنی تنها و منتظر داریم که روی صحنه است و تصویر دیگر بازیگران را روی پرده میبینیم. البته هیچ چیز نهایی نشده و کار تا زمان اجرا درحال صیقل خوردن است.
بهاره رهنما نیز درباره ایده این نمایش بیان کرد: ایده و موضوع یک زن از نمایشهای قبلی که کار کردم با من بود. بعد از نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» پیشنهادی شد مبنی براینکه بهتر است از فضای روابط عاشقانه و دعواهای زن و شوهری فاصله بگیرم و تواناییام را در حوزه دیگری امتحان کنم. وقتی این طرح به ذهنم رسید به خودم گفتم شاید الان زمان مناسبی برای فاصله گرفتن از دنیای عاشقانه باشد و ترجیح دادم یک نویسنده جوان با این موضوع برخورد کند.
رهنما که انتشار چند کتاب داستان را در کارنامه دارد درباره نویسنده و کارگردان این نمایش توضیح داد: با سهراب حسینی از طریق اشعاری که سروده بود؛ آشنا شدم. طاها ذاکر نیز از گرافیستهای ماهر و جوانی است که او را از طریق فیلمهای کوتاه و تیزرهایی که ساخته بود میشناختم.
او افزود: این نمایش، کاری پر زحمت است و جزو سختترین کارهای نمایشی بوده که تا امروز انجام دادم. همچنین از حرفهایترین عوامل پشت صحنه بهره بردم و خوشحالم که با دو جوان برخورد کردم که عملا خیلی حرفهایتر از کارگردانهای باسابقه عمل میکنند.
بازیگر نمایش «انگار در چشمان تو اسب میدود» گفت: امنیت روانی بازیگر و عوامل در تئاتر مبحث مهمی است که این روزها در حال از بین رفتن است. ما تئاتر کار میکنیم که آدمهای بهتری باشیم اما برخی به این مساله بیتوجه هستند.
طاها ذاکر که کارگردانی این نمایش را برعهده دارد به انرژی مثبت بهاره رهنما هنگام کار اشاره کرد و گفت: در واقع این نمایش سه کارگردان دارد و هرکس در آن به توافق، باری از کار را به دوش میکشد. در این اثر نمایشی همه تلاشمان را کردیم که کاری تجربی انجام دهیم. ما می خواستیم کاری کنیم که این نمایش مونولوگ نباشد الان در این کار یک بازیگر زنده با تصاویر مرده ارتباط برقرار میکند.
او ادامه داد: در نمایش یک زمان حال داریم و یک زمان گذشته که متعلق به فیلمهای ضبط شده است. این زن در طول کار خاطراتش را مرور میکند و این خاطرهها همراه تصاویر و ارتباط او با افراد درون تصاویر نمایش داده میشود. این نمایش کاری از مکتب تهران است و باید بگوییم اینجا پادشاهی کردیم و از صبح تا شب کل امکانات در اختیارمان است.
رهنما نیز در ارتباط با حضور جلال تهرانی توضیح داد و گفت: مکتب تهران به مفهوم واقعی یک مدرسه است و آشنایی با این مدرسه برایم اتفاق بسیار جالبی است. آدم اینجا فراتر از آنچه پیش از این آموخته بار دیگر وارد سیستم آموزشی البته با منش و اخلاق تازه میشود.
نمایش «انگار در چشمان تو اسب می دود» به کارگردانی طاها ذاکر از ۴ خرداد ساعت ۲۰ در مکتب تهران به صحنه میرود.