خبرگزاری کار ایران

مسابقه تبلیغات سینمای ایران؛ بستری برای بروز خلاقیت و اثرگذاری بر مخاطب

مسابقه تبلیغات سینمای ایران؛ بستری برای بروز خلاقیت و اثرگذاری بر مخاطب
کد خبر : ۱۵۷۳۳۵۴

جشنواره فیلم فجر در طول سال‌های برگزاری خود مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و گاهی به دلیل اصلاح آیین‌نامه و یا انتخاب دبیر جدید، بخش‌های مختلف آن تغییراتی را تجربه کرده است. با این وجود بخش «مسابقه تبلیغات سینمای ایران» در اغلب سال‌های برگزاری، پای ثابت این رویداد سینمایی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع تبلیغات در هنر هفتم بحثی پردامنه و گسترده است که می‌توان از زوایای مختلف و در نسبت با مفاهیم زیبایی‌شناسی، مخاطب شناسی و تجاری سازی یک محصول به ارزیابی کم و کیف اقلام تبلیغی در سینما پرداخت.

این روزها و با فراگیری شبکه‌های اجتماعی، ماهیت ایجاد پروپاگاندای رسانه‌ای فیلم‌ها نیز دستخوش تغییر شده است و عموم تهیه کنندگان و دست‌اندرکاران حوزه تبلیغات در سینمای ایران، چشم به فضای مجازی دارند. به عنوان مثال برای برخی از فیلم‌ها تیزر و پوسترهای گوناگون و با حال و هوای متفاوت تولید می‌شود و طی یک زمان‌بندی مشخص، به تدریج در صفحه‌های پرمخاطب شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

در شرایطی که این روزها سبد اکران سینمای ایران حالتی متراکم و فشرده پیدا کرده است و هر ماه آثار متفاوتی به روی پرده می‌روند، بسیاری از این آثار به دلایل مختلف از جمله نبود برنامه و استراتژی مناسب تبلیغاتی، دیده نشده و نمایش کم سر و صدایی را تجربه می‌کنند.

فارغ از اینکه وجود بخش «مسابقه تبلیغات سینمای ایران» با سه سیمرغ بهترین «عکس»،«تیزر» و «پوستر» در جشنواره فیلم فجر اتفاق مثبتی به شمار می‌آید، انتخاب گروهی از چهره‌های متخصص و اهل فن به عنوان هیات داوران، نکته مهم این بخش در جشنواره چهل و سوم است.

حامد بهداد(بازیگر)، کمال تبریزی(نویسنده و کارگردان)، بهزاد خورشیدی(طراح گرافیک)، شهاب‌الدین عادل(فیلمساز و عکاس) و کامران قدکچیان(فیلمساز و تدوین‌گر) افرادی هستند که به بررسی و ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه می‌پردازند. چهره‌هایی که هر یک به دلیل تخصص و تجربه قبلی، این اطمینان را ایجاد می‌کنند که امسال فرآیند داوری آثار با عدالت بیشتری همراه خواهد بود.

حامد بهداد بازیگر موفق سینمای ایران، به صورت جدی به عنوان عکاس نیز فعالیت می‌کند و می‌تواند به صورت تخصصی در این بخش صاحب نظر باشد. کمال تبریزی نیز با آنکه بیش از هر چیز و به واسطه ساخت فیلم‌هایی همچون «لیلی با من است»، «مارمولک»، «یک‌ تکه نان»، «خیابان‌های آرام» و… شناخته می‌شود، فعالیت هنری خود را به عنوان عکاس و فیلمبردار آغاز کرده است. کامران قدکچیان نیز که از کارگردانان باسابقه سینمای ایران است، بخش زیادی از دوران فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان تدوین‌گر سپری کرده و مونتاژ بیش از چهل اثر سینمایی نظیر «مسافران مهتاب»، «نیش»، «تحقه هند» و «سیزده گربه روی شیروانی» را برعهده داشته است. دو عضو دیگر هیات انتخاب یعنی شهاب‌الدین عادل و بهزاد خورشیدی نیز به ترتیب از هنرمندان فعال و با سابقه در زمینه عکاسی و طراحی گرافیک به شمار می‌روند.

اظهار نظر داوران این بخش نشان می‌دهد که برای ارزیابی آثار ارسال شده به جشنواره، معیارهای متفاوتی مدنظر آن‌ها قرار دارد.

برای مثال کمال تبریزی علاوه بر اشاره به زمینه‌های مختلف تبلیغ محصولات سینمایی و اهمیت به کارگیری رویکردی موثر و به روز در این حوزه، از لزوم به کارگیری صداقت در معرفی یک اثر صحبت به میان آورد و تاکید کرد که محتوای ارائه شده در پکیج تبلیغاتی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در نهایت انتظار به وجود آمده در مخاطب را پاسخ دهد.

بهزاد خورشیدی نیز عنوان کرده است که بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران همواره برای هنرمندان شاغل در این حوزه دارای اهمیت بوده و بر کیفیت آثار سال‌های بعد نیز موثر است.

با وجود ترکیب هیات داوران آگاه و مطلع در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فهرست اعلام برندگان سیمرغ ‌های این بخش در روز افتتاحیه جشنواره می‌تواند حاوی نکات کلیدی باشد و بررسی آثار مربوط به هر یک از این هنرمندان، مسیر تازه‌ای را پیش روی سایر فعالان این حوزه قرار دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز