خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی مطرح کرد:

گذرگاه‌های تاریخی ایران برای جذب گردشگر بین‌المللی پیشگام شوند/ رسانه‌های جهانی تصویر نادرستی از ایران ارائه می‌دهند

گذرگاه‌های تاریخی ایران برای جذب گردشگر بین‌المللی پیشگام شوند/ رسانه‌های جهانی تصویر نادرستی از ایران ارائه می‌دهند
کد خبر : ۱۵۴۴۴۱۸

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در همایش ملی همسنگار جزیره قشم به تبلیغات منفی و پروپاگاندای رسانه‌های جهانی علیه ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه رسانه‌های جهانی تصویر نادرستی از ایران ارائه می‌دهند، ظرفیت‌های فرهنگی و گذرگاه‌های تاریخی ایران می‌تواند با جذب گردشگر بین‌المللی این تصویر را از بین برده و جو مثبتی برای زدودن تصویر منفی ایران در دنیا ایجا کند.

مصطفی ده‌پهلوان (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تاثیری که این همایش در جذب گردشگر برای این جزیره می‌تواند داشته باشد، اعلام کرد: موضوع گردشگری و صلح یک کلیدواژه بسیار مناسب است که مقتضیات روزهای ما را در شرایط کنونی منعکس می‌کند. ایران به‌دلیل ظرفیت کلان میراثی و فرهنگی‌اش و همچنین تنوع فرهنگی، به عنوان چهارراه تمدن‌های کهن، با کشورهای زیادی در گذشته ارتباط داشته است. از زنگبار گرفته تا چین و دنیای مدیترانه، این زبان فرهنگی می‌تواند ما را به دیپلماسی فرهنگی حقیقی رهنمون کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم که دنیا ما را بشناسد و بداند که پیشینه‌مان چیست، گفت: تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌های جهانی گاهی اوقات تصویر نادرستی از ایران ارائه می‌دهد. ما می‌توانیم با معرفی ظرفیت‌های فرهنگی‌مان، این تصویر را اصلاح کنیم. به عنوان یک باستان‌شناس که در نقاط مختلف ایران کار کرده‌ام و سال‌ها مدیر موزه بوده‌ام، به خوبی می‌دانم که کشور ما چه ظرفیت‌های کلانی از دوران پیشا تاریخی تا امروز دارد. 

ده پهلوان ادامه داد: این ظرفیت‌ها می‌توانند در راستای جذب گردشگر، چه داخلی و چه خارجی، مورد استفاده قرار گیرند. گردشگران داخلی می‌توانند از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی لذت ببرند، و گردشگران خارجی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عراق، سوریه، ترکیه و کشورهای دورتر نیز می‌توانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند. 

وی با بیان اینکه اگر ایران بتواند به درستی خود را معرفی کند، جو مثبتی برای زدودن تصویر منفی ایران در دنیا ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری ما، مانند قشم، به‌عنوان گذرگاه‌های تاریخی ایران، می‌توانند نقش بسزایی در جذب گردشگران بین‌المللی ایفا کنند. البته این امر مستلزم فراهم کردن جاذبه‌های استاندارد و سطح بالا از جمله موزه‌های بین‌المللی است که بتوانند دریانوردی خلیج فارس را به مخاطبان معرفی کند. متأسفانه، در حال حاضر چنین موزه‌هایی در ایران وجود ندارد. 

رییس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص تحقق آنچه در برنامه هفتم توسعه برای توسعه گردشگری مقرر شده است، گفت: به نظر من، این موضوع اقدامی مبارک است، چراکه می‌تواند نهادهای مختلف را به سمت جذب گردشگران سوق دهد. اگر ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخواهیم از اهداف و برنامه‌هایمان دفاع کنیم، این سند می‌تواند مجرای خوبی برای اقدامات ما باشد. اگرچه ممکن است به عدد مورد نظر نرسیم، اما این اقدام می‌تواند به رشد بیشتر گردشگری کمک کند.

قشم؛ نقطه عزیمت برای معرفی واقعی ایران است

فاطمه جراره (نماینده مردم هرمزگان در مجلس شواری اسلامی) نیز درخصوص امکان‌هایی که همایش همسنگار برای قشم به دنبال خواهد داشت، در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: فرصت‌های بی‌نظیری در جزیره قشم داریم که این زمینه تبادل اطلاعات و فرصت‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را برای مردم منطقه، همچنین اقتصاد کشور رقم بزند، به ویژه در رابطه با موضوعاتی که مرتبط به گردشگری است. از سوی دیگر شخص رهبری به موضوع اقتصاد دریا محور اشاره داشته‌اند و بسیار در این موضوع تاکید دارند که نباید از فرصت‌هایی در اقتصاد دریا وجود دارد، غافل شویم. ار این رو همایش‌هایی از این دست می‌تواند کمک کننده باشد. در این همایش ما شاهد حضور مهمانانی از کشورهای دیگر هم بودیم که این فرصت یعنی تبادل اطلاعات کشور ما به وجود می‌آورد و مردم جزیره می‌دانند که این فرصت‌ها، شرایط را برای زندگی بهتر در منطقه مهیا خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش دیپلماسی منطقه‌ای در جهت ارتقای منطقه آزاد قشم، بیان کرد جزیره قشم از دیرباز ارتباطات گسترده‌ای با سایر کشورها داشته است اما این همایش آن شرایط امن و ایمن را بیشتر مهیا می‌کند و از سوی دیگر افرادی که در این جزیره حضور پیدا می‌کنند، می‌توانند اطلاعات کامل‌تری را از کشور ما و از جزیره قشم برای کشور خودشان برده و نقطه عزیمت برای معرفی واقعی از کشورمان و فرصت‌های جزیره قشم باشند.

این نماینده مجلس افزود: یکی از موضوعاتی که همیشه مد نظر دولت بوده و از سوی مجلس پیگیری شده؛ حمایت‌هایی است که از بخش خصوصی باید اتفاق بی‌افتد. به ویژه با شعار و نامگذاری که مقام معظم رهبری ابتدای سال اعلام کردند و بر آن تاکید داشتند. در این سال‌ها جزیره قشم جهش تولید داشت‌ اما تنها راه موجود اعتماد به بخش‌‌های اقتصادی و فراهم کردن راهکارها و ایجاد فرصت‌ها برای این قشر از جامعه است که می‌تواند این مسیر را برای ما هموار کند. ما نیز به دنبال آن هستیم و انشالله فرصت‌ها را برای بخش خصوصی مهیا کنیم.

برگزاری همایش‌های بین‌المللی در قشم

عبدالباسط رضوانی (مدیر جامعه هتداران قشم) هم در خصوص آینده توسعه جزیره جهانی قشم، گفت: همایش ملی همسنگار در واقع نمایانگر فرهنگ غنی جزیره قشم بود که به خوبی برگزار شد. بسیاری از دوستان ما از جامعه هتلداران ایران و استان‌های دیگر، نمایندگان وزارت گردشگری و سفیران کشورهای خارجی از این همایش استقبال خوبی کردند.

وی افزود: اگر همکاران محترم بر روی این موضوع کار کنند، می‌توانند به پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه پی ببرند. قشم دارای ظرفیت‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف، از جمله هتلداری، است.

سرمایه فرهنگی از طریق برگزاری رویدادها افزایش می‌یابد 

ادریس راموز (معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم) نیز در خصوص علت برگزاری همایش همسنگار به ایلنا گفت: هدف اصلی این همایش ملی در وهله اول معرفی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و فرصت‌های جزیره جهانی قشم در حوزه گردشگری قرار داشت. این یک الگو توسعه بوم محور است که مراحل مختلفی دارد. این همایش روایت‌گر این مراحل بود که از یامال، ترینال و همسنگار شروع می‌شود و شامل فنون توسعه، شناسایی دارایی‌ها و کیفیت بخشی به آن‌ها، فعال‌سازی اقتصاد فرهنگ و گردشگری، و تقویت حضور گردشگران است. این همایش با تلاش جمعی از فعالان حوزه گردشگری و اقتصادی و دولت اتفاق افتاد. جزیره با این دارایی‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند به عنوان ظرفیتی در توسعه گردشگری هویت‌محور و تعامل فرهنگی با کشورهای منطقه که سابقه تاریخی در دریانوردی و توانایی فرهنگی دارند، عمل کند.

وی افزود: در این همایش، فعالان فرهنگی جزیره و ذی‌نفعان و رایزن‌های فرهنگی از کشورهای مختلف که سابقه تاریخی با آن‌ها داریم، حضور داشتند و تمرکز ما بر روی اشتراکات فرهنگی و مسیرهای دریایی بود. بررسی و ارتقای دانش در این زمینه، یکی از الزامات مهم برای الگوی گردشگری فرهنگی و توسعه جزیره قشم در حوزه زیرساخت‌ها و رویدادها به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: امسال شعار سازمان جهانی گردشگری "گردشگری و صلح" است و مهم‌ترین نکته این است که این شعار به زبان ممکن و محقق می‌شود؛ به‌طوری‌که کشورها بر اساس اشتراکات خود، شروع به تعامل و پذیرش یکدیگر کنند و در نتیجه، این صلح دیرینه و تاریخی، بستر صلح مهیا می‌گردد. جزیره قشم به‌طور کامل چنین پتانسیلی را داراست. به واژه همسنگار دقت داشتیم که دریانوردان از آن استفاده می‌کردند و این واژه به‌عنوان نمادی از همراهی در مسیرهای دریایی با کشورهای شرقی و غربی، بسیار حائز اهمیت بوده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز