خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

حزب الله با طرح معادله حیفا-ضاحیه فضای نبرد علیه اسرائیل را تغییر داده/ سرنوشتی بدتر از جنگ ۳۳ روزه در انتظار صهیونیست‌هاست

 حزب الله با طرح معادله حیفا-ضاحیه فضای نبرد علیه اسرائیل را تغییر داده/ سرنوشتی بدتر از جنگ ۳۳ روزه در انتظار صهیونیست‌هاست
کد خبر : ۱۵۴۳۱۵۸

حزب الله لبنان خوانش دقیقی از روند تحولات جنگی با دشمن اسرائیلی دارد. در این رابطه شاهد بوده‌ایم که حزب الله با تشدید حملات موشکی به حیفا در حال انتقال این پیام است که حملات هوایی سنگین صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و در حال رو کردن کارت‌های برنده خود علیه دشمن اسرائیلی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حزب الله لبنان به تازگی در قالب یک عملیات پیروزمندانه و قابل توجه، ضربه‌ای سخت را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است. در این راستا، مقاومت اسلامی لبنان با استفاده از پهپادهای پیشرفته خود، به پایگاه نظامی بنیامینا در حیفای اشغالی حمله کرده و موجب به هلاکت رسیدن دست‌کم ۴ نظامی اسرائیلی و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر دیگر شده است. البته که برخی منابع صهیونیستی از هلاکت دست کم ۱۵ اسرائیلی در جریان عملیات حزب الله خبر می‌دهند و شمار مجروحانی که وضعیت وخیمی دارند نیز بالا است.

این عملیات به زعم بسیاری از تحلیلگران یک پیروزی بزرگ و قابل توجه برای مقاومت اسلامی لبنان است که البته حزب الله تاکید کرده این آغاز کار است و در ادامه راه نیز می‌تواند شگفتانه‌های قابل توجهی را علیه صهیونیست‌ها رو کند. از این رو، ایلنا در گفتگو با «رامونا الوعدی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی روابط بین‌الملل، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت عملیات مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگو با رامونا الوعدی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما اصلی‌ترین و خاص‌ترین ویژگی حمله پهپادی اخیر حزب الله لبنان به پایگاه بنیامینا در عمق فلسطین اشغالی چه بود؟

از چند منظر می‌توان به این پرسش پاسخ داد با این حال، دو ویژگی قابل تامل در رابطه با حمله پهپادی حزب الله به پایگاه نظامیان تیپ گولانی ارتش اسرائیل در جنوب حیفا برجسته‌تر است. اول اینکه حزب الله لبنان با این حمله خود نشان داد که اشراف اطلاعاتی قابل توجهی را بر تحرکات نیروهای اسرائیلی در عمق فلسطین اشغالی دارد. توجه داشته باشیم که این حمله زمانی انجام شده که نیروهای اسرائیلی در سال غذاخوری جمع بوده‌اند و زمان صرف غذا بوده است.

این یعنی حزب الله به خوبی می‌دانسته که چه زمان بایستی حمله خود را سازماندهی و اجرایی کند. این تسلط اطلاعاتی در مورد تحولات داخلی یک پایگاه اسرائیلی قابل تامل است. نکته دیگر اینکه هنوز اسرائیل متوجه نشده که حزب الله لبنان با چه پهپادی به پایگاه نظامی بنیامینا حمله کرده است. این پهپاد به قدری پیشرفته بوده که توانسته سامانه‌های راداری و پدافندی اسرائیل را به خوبی دور بزند و یک حمله موفقیت‌آمیز انجام دهد. عجیب اینکه حتی آژیر هشدار حمله هوایی نیز بلند نشده که این مساله میزان غافلگیری عملیات حزب الله لبنان را بالا برده و تلفات زیادی را به ارتش اسرائیل تحمیل کرده است.

از این رو، هم از منظر اطلاعاتی و هم میدانی، عملیات پهپادی اخیر حزب الله لبنان با ویژگی‌های خاصی همراه بوده است.

در روزهای گذشته شاهد افزایش حملات موشکی حزب الله لبنان به طور خاص به حیفا هم بوده‌ایم. به نظر شما مقاومت اسلامی لبنان از این رهگذر مایل به ارسال چه پیامی است؟

در عرصه نبردهای میدانی، طرف‌های درگیر مدام در حال ارسال پیام به یکدیگر و البته طرح شگفتانه علیه رقیب هستند. حزب الله لبنان خوانش دقیقی از روند تحولات جنگی با دشمن اسرائیلی دارد. در این رابطه شاهد بوده‌ایم که حزب الله با تشدید حملات موشکی به حیفا در حال انتقال این پیام است که حملات سنگین هوایی صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و در حال رو کردن کارت‌های برنده خود علیه دشمن اسرائیلی است.

این موضوع خود می‌تواند توان بازدارندگی حزب الله را به نحو قابل توجهی تقویت کند و مانع از اقدامات بی‌پروایانه صهیونیست‌ها علیه ملت و مقاومت لبنان شود. در این چهارچوب، یکی از نکاتی که بسیار مهم است این موضوع می‌باشد که حزب الله لبنان توانسته به خوبی خود را از نظر ساختاری پس از ترورهای اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه فرماندهان و چهره‌های مهم این جنبش مقاومت نظیر ترور شهید سید حسن نصرالله بازسازی کند. این چیزی نبود که اسرائیل یا متحدانش انتظار آن را داشته باشند. از این رو، زین پس صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که تشدید تنش علیه مقاومت لبنان به معنای تشدید تنش علیه منافع خود آن‌ها نیز است. موضوعی که اسرائیل در شرایط بحرانی فعلی خود توان چندانی جهت مقابله با آن ندارد.

اخیرا شاهد بوده‌ایم که نیروهای اسرائیلی حملاتی را نیز علیه نیروهای یونیفل در میان مرزهای مشترک فلسطین اشغالی و لبنان هم انجام داده اند. تحلیل شما از این مساله چیست؟

این موضوع به هیچ عنوان عجیب نیست. ذات اسرائیل بر جنگ طلبی و خشونت و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی استوار است و حمله به نیروهای یونیفل نیز تنها بخشی از این ذات سیاه را نمایان می‌کند. مگر کشتار بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی فلسطینی یا بیش از ۲ هزار لبنانی در مدت اخیر، به عینه ثابت نکرده که صهیونیست‌ها به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند؟ به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها با انجام اقدامات اینچنینی سعی دارند تا راه را برای ارتکاب به جنایات گسترده علیه ملت لبنان در ادامه راه هموار کنند.

با این حال، این نکته نیز مهم است که توجه داشته باشیم آن‌ها عملا در جنوب لبنان زمین‌گیر شده‌اند و نتوانسته‌اند به دستاوردهای میدانی موثری برسند. دلیل آن هم آمادگی بالای نیروهای حزب الله لبنان در نبرد با دشمن اسرائیلی است. مساله‌ای که به اعتراف بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی و غربی به هیچ عنوان مورد انتظار صهیونیست‌ها نبوده است.

در پایان آینده نبردها میان مقاومت لبنان و رژیم اشغالگر قدس را چگونه می‌بینید؟

در بیش از یک سال گذشته، حزب الله لبنان نشان داده که از ظرفیت‌های زیادی جهت حمله به رژیم‌صهیونیستی و تضعیف منافع آن برخوردار است. هرگاه هم که اسرائیل علیه حزب الله دست به اقدامات جنایتکارانه و تروریستی زده، مقاومت اسلامی لبنان به خوبی توانسته خود را ترمیم کند و متقابلا ضربات جدی را به صهیونیست‌ها وارد کند. این بسیار مهم است. دیدیم که پس از ترور شهید نصرالله این جنبش به خوبی توانست بار دیگر خود را بازسازی کند.

این در حالی است که هم اسرائیل و هم غربی‌ها انتظار داشتند که حزب الله لبنان دچار فروپاشی شود و اسرائیل به راحتی در مرزهای جنوبی لبنان پیشروی داشته باشد. حال جالب است که تانک‌های اسرائیلی جلوی دوربین‌های تلویزیونی به آتش کشیده می‌شوند و پادگان نیروهای اسرائیلی در قلب حیفا با پهپاد حزب الله هدف قرار می‌گیرد. از این رو، من فکر می‌کنم که اسرائیل به سرنوشتی بدتر از آنچه در سال ۲۰۰۶ در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب الله به آن دچار شد، مبتلا خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز