خبرگزاری کار ایران

جزییات چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد

جزییات چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
کد خبر : ۱۵۴۲۱۵۵

نشست رسانه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: فرایند آغاز فیلم کوتاه تهران از آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان شصت‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشگین شهر شروع شد. ما اصرار داشتیم که حتما پس از جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌های استانی را برگزار کنیم و خوشبختانه اولین قدم در بهمن ماه سال گذشته در مشگین شهر برداشته شد.

آذرپندار خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دلایل زیادی در فاصله تغییر دولت وجود داشت جشنواره‌ها برگزار شدند و چند فیلم امروز از جشنواره‌های منطقه‌ای راه پیدا کردند. خیلی خوشحالیم که از سال ۱۴۰۰ که جشنواره اسکار کوالفاید شد جشنواره را در یک زمان مشخص برگزار می‌کنیم چون این از واجبات یک جشنواره معتبر است.

وی افزود: ما درباره اینکه شعار جشنواره چه چیزی باشد بحث و بررسی داشتیم. ما در دو دوره اخیر تنوع ژانر و بومی‌گرایی ژانر را شعار قرار دادیم و امسال شعار «پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» را شعار جشنواره کردیم. این از آسیب‌شناسی سال‌های گذشته می‌آید، ما در سینمای مبتنی بر تخیل و خیال نقص داریم و امیدواریم سینمای خیال‌انگیز‌تری داشته باشیم. ما همچنان در برخی ژانرها مثل ژانر علمی‌تخیلی و برخی ژانرهای خیال‌انگیز دیگر در بخش مخاطب نیز با مشکل مواجه هستیم و امسال در بخش داستانی از ۵۵ فیلم ۲۶ اثر واجد عنصر خیال‌انگیزی است. نکته دوم این است که ما به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را قرار دادیم و برای اولین بار فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و فناوری VR را می‌توانید در این رویداد تماشا کنید و برخی از این آثار ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشورهای مختلف دریافت کردیم و در این بخش ۱۱ فیلم پذیرفته شده که ۳ فیلم ایرانی است و در بخش VR هم ۸ فیلم پذیرفته شده که یک فیلم ایرانی است. 

وی افزود: نکته دیگر هم بخش عکس است، در ادوار گذشته این بخش بسیار جدی بود. کنار هم برگزار شدن این دو بخش به بخش عکس لطمه می‌زد و این دوره تصمیم گرفتیم بخش عکس را به صورت مستقل برگزار کنیم و اولین جشن عکس ایران متولد شد و از همان ابتدا هیئت داوری را معرفی کردیم. تعداد عکس‌های دریافتی ما رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ما به ۶۷۲۲ عکس رسید که ۶برابر گذشته است. بخش عکس حتما به یک رویداد ملی منظم و مستقل نیاز دارد.

آذرپندار تاکید کرد: نکته مهم دیگر که باید درباره فراخوان مطرح کنم به تعاملی مربوط است که بین ما و مرکز گسترش رقم خورد و ما چندین دوره در بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران کمی افت کیفیت داشتیم و اگر فیلمی در جشنواره فیلم کوتاه تهران راه می‌یافت در جشنواره سینماحقیقت راه ‌پیدا نمی‌کرد و این مشکل را ما حل کردیم.

امسال حدود ۱۳هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و امسال تقریبا دو برابر سال گذشته فیلم دریافت کردیم. امسال همکاران ما سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورها را پیدا کنند و چین به همین دلیل بیشترین اثر را به جشنواره فرستاده است. چین ۱۹۷۶ فیلم، هند ۱۰۵۸ فیلم و اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم به این رویداد ارسال کردند. با وجود اینکه بخش‌هایی از جشنواره پولی شده است، همچنان ارزان‌ترین جشنواره اسکار کوالیفاید هستیم.

آذرپندار تاکید کرد: ما امسال مدعی هستیم که جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم و تعداد بسیاری فیلم از جشنواره‌های مختلف دنیا در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش در خواهند آمد. امسال بسیار فیلم‌های درجه یکی انتخاب شده و حدود ۱۰۰ فیلم در بخش رقابتی وجود دارد که ۸ فیلم از ایران است.

وی افزود: بخش‌های مختلف جشنواره از جمله بخش ورک‌شاپ‌ها برقرار است. امسال همه بخش‌های جشنواره بلیت‌فروشی شده است و برای اهالی رسانه هم تاکید می‌کنم که باید بلیت رزرو کنند.

در ادامه این نشست آذرپندار در پاسخ به پرسشی درباره تولید فیلم توسط معاونان و مدیران انجمن سینمای جوان گفت: من برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، این رسانه‌ها قبلا محترم‌تر بودند، به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسائل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق پرسنل یک فیلمساز یا حداقل یک عکاس داریم. وقتی این ظرفیت وجود دارد آیا ما باید مانع این اتفاق شویم؟ هیچ کدام از این فیلم‌ها که از داخل انجمن هستند در جای دیگری تولید شده‌اند. من هیئت انتخاب گذاشتم درحالیکه پیش‌تر جشنواره هیئت مشاور داشت و می‌توانید از هیئت انتخاب بپرسید که آیا من به انتخاب‌ها ورود کرده‌ام یا خیر. من فکر میکنم اگر کسی با من رفیق است نباید از فیلم ساختن محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد یک رسانه نباید حیثیت خود را برای این دشمنی هزینه کند.

وی افزود: از ۸۵۰ فیلمی که بازبینی شده فقط ۵۰ فیلم به جشنواره وارد شد و فیلم کوتاه تهران از این جهت نارضایتی بسیاری به وجود می‌آورد و اگر افراد معترض کوچکترین شائبه‌ای پیدا کنند، اعتراضات مطرح می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلم‌های استانی اظهار کرد: امسال تعداد فیلم‌های استانی در بخش داستانی افزایش داشته اما در بخش پویانمایی و مستند تعداد آثار کمتر است و در کل افت اندکی نسبت به سال گذشته وجود دارد. معدل فیلم کوتاه تهران درباره شهرستان‌ها ۳۰ درصد بوده و امروز به ۵۰ درصد رسیده است که اتفاق خوبی است.

آذرپندار درباره طراحی پوستر جشنواره گفت: پوستر را بر مبنای خیال‌انگیزی و آسیب‌شناسی دیگر رویدادهای جشنواره طراحی کردیم. مسأله دوم ایرانی بودن پوستر بود و توسط راح این پوستر تلاش شده که از مینیاتور بهره بگیرند و این فضای رنگارنگ هم حفظ شده که ما اصرار داریم جشنواره‌مان متنوع باشد.

وی درباره حضور فیلمسازان بین‌الملل گفت: اگر پروازها دچار خلل نشود حضور فیلمسازان بین‌الملل را هم خواهیم داشت.

آذرپندار درباره حضور بخش مستقل در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فقط سی درصد فیلم‌های پذیرفته شده از محصولات انجمن است و این عدد در سالهای مختلف تقریبا ثابت است. تعداد زیادی از فیلم‌ها کاملا مستقل هستند و برای ما تفاوتی نمی‌کند که فیلم‌ها متعلق به چه شخص یا ارگانی است.

در ادامه وی اظهار کرد: ما امسال بخش ویژه شاخه زیتون را داریم، اتفاق ویژه‌ای که رخ داده این است که ما امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرام کردیم و در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم در حاشیه جشنواره‌های مختلف یک سری فیلم‌ها پروگرام شد. بهترین فیلم جشنواره کلرمون فیلمی درباره فلسطین است که در بخش شاخه زیتون هم حضور دارد. ما درباره فلسطین فیلم می‌سازیم ولی دعوت می‌کنم دو باکس مرتبط را ببینید و شاهد باشید که دنیا هم درباره فلسطین فیلم می‌سازد.

وی افزود: درباره عملیات وعده صادق و فلسطین، درباره شهید قاسم سلیمانی، درباره شهید فخری‌زاده، شهید جهان‌آرا و دو فیلم هم درباره میرزا کوچک‌خان داریم. دو فیلم هم درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد داریم و هفت فیلم دفاع مقدسی هم در جشنواره حضور دارد.

دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران درباره بودجه گفت: امسال سازمان سینمایی حدود ۱۲ یا ۱۳ میلیارد تومان برای این رویداد در نظر گرفته که البته جشنواره حامیان بزرگ و کوچک دیگری هم دارد و این تمام بودجه جشنواره نیست و باید بگویم ما سال مالی بسیار سختی هم داشتیم.

مدیرعامل انجمن سینما جوان درباره تاثیر تغییر دولت در انتخاب آثار اظهار کرد: انتخاب فیلم‌ها پیش از ماجرای تغییر دولت شروع شده بود و ما مشی ثابتی در انتخاب آثار داشتیم و جشنواره سیاست‌های ثابتی دارد که تاثیر دولت‌ها در جشنواره‌ها چندان زیاد نیست.

وی درباره حضور اعضای ایسفا در این رویداد گفت: امسال برای ایسفا دعوتنامه ارسال کردیم و همه دوستان ایسفا را به این رویداد دعوت کرده‌ایم. منظورم البته هیات مدیره ایسفا است وگرنه خیلی از دوستان ایسفا اصلا در جشنواره فیلم دارند. در بخش رای گیری مردمی هم کانون دانش آموختگان این کار را انجام خواهند داد. چهار نفر هم از میان فیلمسازان به عنوان ناظر حضور خواهند داشت.

وی درباره نشست‌های نقد و بررسی آثار نیز گفت: باید بگویم امسال یک سالن ویژه (سالن ۴) به نشست‌های نقد و بررسی آثار اختصاص دارد و همه فیلم‌های بخش ملی با حضور چهار منتقد ثابت نقد و بررسی می شوند. سعید قطبی زاده آثار داستانی، مهرداد فراهانی آثار مستند، بابک نکویی آثار پویانمایی و رامتین شهبازی هم آثار تجربی را نقد می‌کنند. سعید هاشم زاده هم مجری ثابت است.

وی با اشاره به دیدار صمیمانه خود با فیلمسازان که امسال برای اولین بار رخ داد، گفت: دیدار خیلی خوبی بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌ وسیعی است و نیاز داشتیم درباره مسایل مختلف جلسه‌ای با فیلمسازان داشته باشیم.

آذرپندار درباره حضور فیلم‌هایی در حوزه گردشگری گفت: ما در سه سال گذشته بر عنوان تهران و شمایل فرهنگی شهر در جشنواره و پوستر تأکید کردیم. میراث فرهنگی استان‌ها و مختصات فرهنگی آنها نیز در فیلم‌ها جلوه‌گر است. اساسا اعضای هیات انتخاب دوست دارند در میان آثار شمایل استان‌ها را ببینند تا فیلم‌های شبیه سازی شده و فیلم‌های آپارتمانی. در بخش "جاده ابریشم" نیز تاکید و توجه به مختصات فرهنگی وجود داشته است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: جلسات نقد و بررسی برای فیلمسازان همیشه مهم بوده است اما آنچه ما را دچار محدودیت می‌کند، تعداد زیاد فیلم‌هاست. در نتیجه تصمیم گرفتیم فقط فیلم‌های بخش ملی را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش حواسمان بوده است که فیلمسازان را مقابل هم قرار ندهیم، گرچه برخی از فیلمسازان خودشان منتقد هم هستند.

دبیر این رویداد درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلم‌ها با فناوری خاصی ساخته شده  است اما برای تماشای آنها نیاز به تشریفات خاصی نیست. دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت. این بخش هیات داوران جداگانه دارد حتی برای انتخاب آن‌ها، عضو خارجی داشتیم. در بخش واقعیت مجازی اما باید فیلم‌ها با عینک‌های جداگانه دیده شوند که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. فکر می‌کنیم این بخش جزو ویژگی‌های منحصربفرد جشنواره است. هر دو بخش هم جایزه خواهند داشت.

وی درباره آثار بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل جشنواره کشورهای فارسی زبان، فیلم‌های زیادی دارند. در ادوار جشنواره از برخی کشورها کمتر فیلم داشتیم.‌ این جشنواره را کشورهای صاحب سینما بیشتر می‌شناسند اما امسال از کشورهایی مثل کنگو، توگو و... فیلم داریم که اتفاقاً فیلم‌های خوبی هستند.

آذرپندار درباره ممیزی نیز گفت: در ماجرای ۱۴۰۱ ، مسأله مربوط به ممیزی نبود بلکه درباره حضور در جشنواره بود. برخی می‌گفتند جشنواره جزوی از پروژه عادی سازی است! کما اینکه سال گذشته هم فیلمی با این موضوع وجود داشت امسال هم فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. برای بار چندم هم می‌گویم که فکر می‌کنیم فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر شده است و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در حوزه اخلاقی تابوشکنی کنند، فضا بسته‌تر خواهد بود. در بخش‌های مختلف فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. چالش ممیزی نداشتیم‌. این چالش وقتی آثار اعلام می‌شوند خودشان را نشان می‌دهند و اساسا فیلمسازان دست به اعتراض می‌زنند که امسال چنین موضوعی را نداشتیم.

وی در ادامه نشست درباره بخش "کتاب و سینما" هم بیان کرد: ما حتی در جشنواره‌های منطقه‌ای هم برای فیلم‌های اقتباسی جوایزی در نظر گرفته‌ایم و فیلم‌ها هم کیفی‌تر شده‌اند. این بخش برای فیلمسازان مهم است‌ و داوری این بخش با خانه کتاب است. امسال چند نویسنده مشهور ایرانی در جشنواره حضور خواهند داشت. فروشگاه کتاب سینمایی هم جزو ویژگی‌های جشنواره است و از آن استقبال خوبی می‌شود.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره علت برگزاری یک نشست به جای دو نشست خبری در دوره چهل و یکم عنوان کرد: ما امسال تنها یک نشست خبری داشتیم و دلیلش این بود که از ابتدای تابستان می‌دانستیم که موعد بررسی جشنواره توسط آکادمی اسکار است. بنابراین در سیاست سکوت خبری به این موضوع پرداختیم. پرسشنامه ای از سوی اسکار برای ما ارسال شد و بسیاری موارد را بررسی کردند و در نهایت با تمدید حضور ما به عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تایید اسکار موافقت شد. این نشان می‌دهد که جشنواره در این سه سال در مسیر حرفه‌ای گری و بین‌المللی خود به درستی پیش رفته است.

دبیر دوره چهل و یکم جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره همکاری با فارابی در حوزه فیلم های کودک و نوجوان مطرح کرد: تعدادی از فیلم‌های تخیلی دقیقا فیلم‌های کودک هستند و فیلم‌های خوبی به شمار می‌روند. امسال با تدبیر آقای زین‌العابدین بودجه‌ای برای انجمن سینمای جوانان ایران پیش‌بینی شده که بتوانیم برای برگزاری المپیاد همراه بنیاد سینمایی فارابی باشیم اما حاضران این بخش به سنی نرسیده‌اند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشته باشند.

آذرپندار در پایان خاطر نشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز