خبرگزاری کار ایران

مهدی خرمیان:

لزوم باز شدن درهای ارتباط جهانی در حوزه انیمیشن/ انیمیشن از مرکز گسترش حذف نشود

لزوم باز شدن درهای ارتباط جهانی در حوزه انیمیشن/ انیمیشن از مرکز گسترش حذف نشود
کد خبر : ۱۵۰۷۰۱۷

مهدی خرمیان رئیس هیات مدیره آسیفا درباره اوضاع کنونی انیمیشن، حلقه مفقوده انیمیشن ایران و تاثیر مراکز سینمایی بر روند این حوزه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی خرمیان (رئیس هیات مدیره آسیفا)، درباره اوضاع کنونی انیمیشن گفت: انیمیشن هنر گرانی است. در تمام کشورها بخش کوتاه و آرتیستیک آن با حمایت دولت  انجام می‌شود و بخش بلند آن هم با کمپانی و شرکت‌های مختلفی برای پخش‌های بین‌المللی کار می‌شود و هنری است که ارزان به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط اقتصادی خوب نباشد بر حال و روز انیمیشن نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد. همانطور که مطلع هستید؛ انیمیشن یک کار تیمی است و چون تعدادی آدم درگیر تولید یک پروژه می‌شوند این تاثیرپذیری بیشتر می‌شود. ازطرف دیگر این ظرفیت در کشور نیست که کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند. درصورتی که دولت می‌تواند ارتباط بین استودیوها و بحث خرید و فروش و اجرای کارهای مشترک بین ایران و سایر کشورها را تسهیل کند.

خرمیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شکل گیری بنیاد ملی پویانمایی ایران گفت: واقعیت امر این است که درباره بنیاد ملی پویانمایی ایران اطلاعات زیادی ندارم و دقیق نمی‌دانم که چه سازوکاری را مبنای کار خود دارد ولی تا زمانی که فضای کار مشترک با کشورهای دیگر فراهم نشود، به عنوان جزیره عمل می‌کنیم. در این سال‌ها کشورهایی مانند هند و کره جنوبی را نگاه کنید که چقدر در این حوزه پیشرفت کرده‌اند. به این خاطر که در این کشورها بستر همکاری با سایر کشورها فراهم شده است.

رئیس هیات مدیره آسیفا گفت: اگر درهای ارتباط جهانی باز نشود شرایط بدتر خواهد شد. ما به عنوان تولیدکننده فعال هستیم و آدم‌هایی نیاز است که در عرضه تخصص داشته باشند و این حلقه گمشده انیمیشن ایران است و این واقعیت وجود دارد که بسیاری از کشورهای تولیدکننده تشنه این هستند که کشوری مانند ایران پای کار همکاری و تولید بیاید.

خرمیان درباره تفاوت‌های انیمیشن کوتاه و بلند توضیح داد: انیمیشن بلند برای اکران است و باید بازگشت مالی داشته باشد. درست است که در کشورهای مختلفی این نوع انیمیشن ساخته می‌شود ولی به نوعی مختص آمریکا است. در بحث کوتاه یا آرتیستیک همانطور که از اسم آن برمی‌آید، با رویکرد شخصی برای حضور در جشنواره‌های مختلف ساخته می‌شوند و به نوعی مخاطب خاص دارند.

وی در پایان گفت: در سال‌های اخیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تاثیر بسیار خوبی روی تولید انیمیشن کوتاه داشته و توانسته جریانی راه بیندازد و تاثیر قابل توجهی در ارتقای انیمیشن کوتاه هنری داشته باشد. جریان‌ساز شبیه آنچه کانون پرورش فکری در دهه پنجاه انجام می‌داد. باتوجه به برخی صحبت‌ها و خبرها امیدوارم که بخش انیمیشن از مرکز گسترش حذف نشود و همچنان و حتی با قدرت بیشتر ادامه داشته باشد و علاوه بر حضور موثر مرکز گسترش مراکز دیگر مانند کانون پرورش فکری را هم پای کار بیاوریم تا اتفاق‌های بسیار خوبی برای انیمیشن کشورمان بیفتد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز