خبرگزاری کار ایران

فروش آثار هنرمندان پیشگام ایرانی در حراج «میلون» فرانسه

فروش آثار هنرمندان پیشگام ایرانی در حراج «میلون» فرانسه
کد خبر : ۱۵۰۵۰۷۴

فروش آثاری از عباس کیارستمی و دیگران

برخی از آثار هنرمندان معاصر ایران با بالاترین رقم در حراج «میلون» فرانسه فروخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی آثار صادق تبریزی هنرمند ایرانی روز پنجشنبه بیست و یکم تیرماه (مصادف با یازدهم ژانویه) در حراج میلون‌اند اسوسیز پاریس فروخته شد. 

این مزایده بر اساس هنر مدرن و معاصر ایران، ترک و عرب برگزار شده است.

در این حراج اثری بدون عنوان از صادق تبریزی هنرمند مکتب سقاخانه به رقم ۳۰ هزار یورو چکش خورد که این رقم با احتساب پرداخت سی درصد کمیسیون از سوی خریدار طبق عرف رایج تمام حراج‌ها، ۴۲ هزار یورو اعلام شد. این نقاشی آکریلیک روی بوم که جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است، در ابعاد ۱۱۲ در ۱۵۹ سانتی متر مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است که با برآورد اولیه ۱۲ تا ۱۸ هزار یورور عرضه شده بود و توانست در بین آثار ایرانیِ این حراج بالاترین رقم مزایده را از آن خود کند.

فروش آثار هنرمندان پیشگام ایرانی در حراج «میلون» فرانسه

در این حراج اثری از رضا درخشانی با عنوان شکار شب بنفش با برآورد ۱۸ تا ۲۲ هزار یورو، به مبلغ ۲۶ هزار یورو فروخته شد. از عباس کیارستمی نیز عکسی از مجموعه «پنجره‌ای رو به حیات» به رقم ۱۹ هزار یورو فروش رفت. اثری از سیراک ملکُنیان به مبلغ ۱۵ هزار یورو چکش خورد. از ایران درودی نیز تابلویی به رقم ۱۱ هزار یورو فروخته شد. مجموعه‌ای از سه طبیعت بی‌جان بهمن محصص به رقم ۱۰ هزار یورو و یک نقاشی از اردشیر محصص به مبلغ ۶ هزار یورو فروش رفت. همچنین دو اثر از ناصر اویسی به رقم ۸ و ۹ هزار یورو به فروش رفت. از جعفر روح بخش دو اثر (۸ و ۱۵ هزار یورو)، خسرو حسن زاده (۹۵۰۰ یورو)، سمیرا علیخانزاده (۴۵۰۰ یورو)، علی اصغر پتگر (۲۵۰۰ یورو)، منوچهر یکتایی (۲۵۰۰ یورو)، فرشید ملکی ۲۸۰۰ یورو)، رکنی حائری زاده (۱۲۰۰ یورو)، صادق تیرافکن (۱۴۰۰ یورو)، شادی قدیریان (۱۴۰۰ یورو) و محمود بخشی مؤخَّر (۹۰۰ یورو) فروخته شد. 

در این حراج که «مزایده خاورمیانه، هنر قرن بیستم/ استانبول - مونپارناس» نام داشت، حدود نیمی از آثار (۵۹ اثر) متعلق به اُرهان مبین (Orhon Mubin) از ترکیه مربوط به مجموعه اوغوز اوربی (Oğuz Orbey) بود که با رقم‌های ۴۰۰ تا ۴۰ هزار یورو فروخته شدند. 

مهرداد فلاح – نقاش و نماینده خانواده مرحوم صادق تبریزی- درباره این حراج و رکوردشکنی اثر تبریزی در آن گفت: «موسسه حراج میلون یکی از مهم‌ترین مؤسسات حراج اروپا و مهم‌ترین حراج فرانسه است که در مزایده خود اثری از صادق تبریزی را عرضه کرد. این اثر جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است که به لحاظ ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی حائز اهمیت است. در عین حال ابعاد این اثر نیز بزرگ است که همین آن را متمایز می‌کند.» 

فلاح درباره عملکرد هنرمندان ایرانی در حراج‌های خارجی و اقبال خریداران به آن‌ها افزود: «باید در نظر بگیریم که این حراج در یک کشور اروپایی برگزار شده و آثار هنرمندان ایرانی فروش خوبی در آن داشته است. فروش بالای آثار هنرمندانی نشان از آن دارد که نوسنت گرایان ایرانی هنوز خواهان دارند و آثار هنرمندان مکتب سقاخانه با گذشت شش دهه از شکل گیری این مکتب همچنان می‌درخشد. در این اوضاع اقتصادی نامساعد جهان، فروش بالای اثر هنرمندان ایرانی می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای هنر کشور ما باشد.» 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز