خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی اسماعیلی در اجلاس رایزنان فرهنگی تأکید کرد؛

تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود/ کمبود بودجه‌های فرهنگی جبران می‌شود

تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود/ کمبود بودجه‌های فرهنگی جبران می‌شود
کد خبر : ۱۴۰۴۳۴۲

اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و محمدمهدی اسماعیلی در این اجلاس تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح امروز در افتتاحیه نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی را مثال زدنی عنوان کرد و در ادامه گفت: برگزاری اجلاس منطقه رایزنان فرهنگی، در راستای سیاست‌های روشن دولت و تاکید شخص رییس جمهوری است که بر همکاری و تعامل جدی با کشورهای همسایه، تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی، کشورهای همسایه است، افزود: در دور دهم فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روال چنین نشست‌هایی این است که یک سال نشست سراسری خواهیم داشت و سال بعد نشست منطقه ای. مدت‌ها بود که این موضوع مغفول مانده بود و ما تلاش می‌کنیم که این نقیصه را جبران کنیم. در نتیجه تلاش خواهیم کرد که همکاری‌های فرهنگی با کشورهای همسایه، در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های استانی باشد. ظرفیت استان‌ها و فرصت‌های منطقه‌ای ظرفیت ویژه‌ای دارد که متأسفانه مغفول مانده است.

ایمانی‌پور در ادامه به ظرفیت مغفول شده استان‌های در عرصه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: ارتباط فعال با کشورهای همسایه، در سطحی‌ترین بخش آن، ایجاد روابط امنیت بخش و قدرت بخش و هم فرصت‌زایی برای کشور است اما در لایه‌های عمیق‌تر وقتی به ارتباط با کشورهای منطقه به ویژه در غرب آسیا نگاه کنیم، به جانمایی اسلام در نظم نوین جهانی و منطقه‌ای می‌رسیم و عمیق‌ترین لایه، لایه همکاری با کشورهای همسایه برای شکل‌دهی امت اسلامی است. ما تلاش کردیم که این اجلاس یک نشست تشریفاتی نباشد و امیدواریم نتایج ارزنده‌ای از آن حاصل شود. گسترش همکاری کشورهای همسایه خصوصا کشورهای اسلامی، به ایجاد وحدت اسلامی منجر می‌شود. از هر زاویه ای، گفتگو با کشورهای همسایه حائز اهمیت است. بر همین اساس تلاش کرده‌ایم این اجلاس یک نشست تشریفاتی نباشد.

وی در ادامه به اهداف این اجلاس اشاره کرد و گفت: آشنایی با ظرفیت‌های ملی یکی از اهداف مهم ما در این رویداد خواهد بود. پیش‌تر معتقد بودیم که لازم است ظرفیت‌های بین المللی را بشناسیم اما اکنون بر این عقیده‌ایم که باید ظرفیت‌های ملی را بشناسیم که این موضوع، مغفول مانده است. بنابراین لازم است از ظرفیت‌های ملی و استانی در دیپلماسی فرهنگی استفاده شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این اجلاس مروری بر فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ است تأکید کرد: یکی از کارهای مهم این اجلاس پیگیری فرمایشات ریاست جمهوری است. ایشان سه مسئولیت موضوع زن، خانواده و زیست عفیفانه، مسئله ایرانیان خارج از کشور و گفتگوهای ادیان را در اولویت قرار داده‌اند.

ایمانی‌پور همچنین به حضور استانداران متعدد در این اجلاس اشاره کرد و گفت: حضور ۸ استاندار که عمدتا به استان‌های مرزی مربوط می‌شود، یک تجربه جدید در عرصه اجلاس رایزنان فرهنگی خواهد بود. قرار است این استانداران درباره ظرفیت‌های استانی‌شان و کارهای زمین مانده در موضوعات استانی صحبت کنند. به عنوان مثال موضوع خواهرخواندگی شهرها، در بسیاری موارد، عملیاتی نشده یا تفاهمات استانی با کشورهای دیگر که قبلا امضا شده، به بهره برداری نرسیده است. تلاش خواهیم کرد با با کمک اساتید و نخبگان و مقامات استان ها، از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد با استفاده از ظرفیت‌های استانی کشور در همکاری با کشورهای همسایه، به برگزاری ماه‌های فرهنگی و سال‌های فرهنگی منجر خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در انتها، به چرخش‌های تحول آفرین که در این سازمان تدارک دیده شده است، اشاره کرد و گفت: پنج چرخش تحول آفرین، پیش روی ما قرار دارد که برخی از آن‌ها، به پایان رسیده، برخی دیگر در میانه راه است و برخی هم در شرف اقدام. یکی از مهم‌ترین اقدام ها، این بوده است که ما از یک سازمان اداری به یک نهاد انقلابی و نیروی‌های تحول آفرین چرخش داشته ایم. ثمرات این کار، انتخاب نیروهای تحول گرا و انقلابی، به عنوان رایزنان فرهنگی است که و نویدبخش تحول هستند.

ایمانی‌پور در پایان اظهار کرد: همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از یک دستگاه تصدی‌گر به یک قرارگاه تنظیم‌گر در حال چرخش است. اینک، رایزنان فرهنگی، در واقع رایزنان جمهوری اسلامی ایران هستند و نه رایزنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. بر همین اساس از ظرفیت‌های فرهنگی و پژوهشی کل کشور استفاده کرده ایم. همچنین از وضعیت کنشگری حاکمیتی به کنشگری غیرحاکمیتی در عرصه دیپلماسی فرهنگی چرخش کرده‌ایم تا آثار فعالیت مان، ماندگارتر باشد. در چنین شرایطی، انتظارات از رایزنان فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارتقا می‌یابد و کارهای اثرگذاری نیز به جا می‌ماند.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور است. ما نیاز داریم که این معنا را مدام تکرار کنیم. من در چند جلسه به این چگونگی تأسیس سازمان و وقت دو ساله‌ای که رهبر انقلاب مصروف کردند تا به این الگو و شیوه دست پیدا کنیم اشاره کرده‌ام. امروز هم با گذشت نزدیک به سی سال هیچ الگوی جایگزینی وجود ندارد و نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته یک مجموعه فرهنگی در خارج از کشور داشته باشد.

وی افزود: قطعاً کمبودهایی وجود دارد و نمی‌توان شرایط را مطلوب دانست و در دوره دهم سازمان ریاست جدید آسیب‌شناسی داشتند و من شاید ۱۰ جلسه با منتقدین سازمان برگزار کردم و باید بگویم جهت‌گیری‌های این دولت با دولت قبل صد در صد تفاوت دارد. در بین روسای جمهور سی سال گذشته هیچ فردی به اندازه آقای رئیسی دغدغه فرهنگی خارج از کشور ندارند و هیچ طرحی در سازمان نبوده که در دولت مطرح کنم و با آن موافقت نشده باشد. امروز بهترین و طلایی‌ترین زمان ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. کارهای خوبی که در این مدت انجام شده را ارتقا میدهیم. دوستان ما پیش از این منشأ خدمات مهمی بوده‌اند و باید آن‌ها را ارج نهاد، اما فضای کار متحول شده و باید نسبت به این تغییر برنامه ریزی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: از شرایط بودجه‌ای سازمان رضایت نداریم، اما دولت آماده است که این کمبودها را جبران کند. ما در این دوسال زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم کرده ایم. . دیگر پس از دوسال نوبت شعار نیست و باید کارنامه ارائه بدهیم. ما زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر را انجام داده‌ایم و در بحث بودجه نیز در این دو سال با نموداری صعودی روبرو هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مسأله بودجه دغدغه مهمی بود. ما قانونی مصوب کردیم که شرکت‌های دولتی و بانک‌ها را موظف کرده که یک درصد از هزینه‌هایشان را به بخش فرهنگی اختصاص دهند که سهم قابل توجهی از آن در بحث فعالیت‌های نرم افزاری فرهنگی در خارج از کشور است. حوزه فرهنگ و هنر در این دوست از انزوا خارج می‌شود.

وی افزود: ما دو روز پیش مصوب کردیم کسانی که فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور انجام می‌دهند از معافیت صددرصد مالیاتی برخوردار شوند، این که کسی منتظر بنشیند که پولی برسد و کاری انجام دهد کار بزرگی نیست، رایزنی فرهنگی باید از یک کار اداری به یک کار جهادی ارتقا پیدا کند.

اسماعیل افزود: تمام فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر با عدد و رقم قابل بررسی است. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور هم باید به این اعداد و رقم برسیم تا مشخص شود در چه حوزه‌ای موفق بودیم و در چه حوزه‌ای نیاز به تلاش بیشتر دادچریم. وقتی می‌گوییم دولت پاسخگو یعنی هم به مردم پاسخگو باشد و هم در خود دولت پاسخگو و شفاف باشیم. رویکرد ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است، مهم‌ترین و موثرترین قدرت جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف‌های ما در همه جای دنیا شنیده می‌شود. موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز مسئله مورد نظر ما است و هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. گفتگوی ادیانی نیز مبحثی است که با جدیت دنبال خواهد شد، تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه ای، ظرفیت‌های استانی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز