خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دبیر جشنواره مستند رادیویی پژواک مطرح شد؛

هدف اصلی جشنواره پژواک احیای گونه مستند و کشف استعداد است/ به اهدافمان رسیده‌ایم!

هدف اصلی جشنواره پژواک احیای گونه مستند و کشف استعداد است/ به اهدافمان رسیده‌ایم!
کد خبر : ۱۳۵۴۲۴۳

نشست خبری دبیر دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک با حضور «حمیدرضا افتخاری» دبیر این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست حمیدرضا افتخاری (دبیر جشنواره مستند رادیویی پژواک) اظهار داشت: دومین جشنواره پژواک به طور رسمی کار خود را از ۲۶ مهر با اعلام فراخوان شروع کرد. البته کار جشنواره از فردای اختتامیه دور اول شروع شد چرا که باید اصلاح ساختار و آسیب‌شناسی‌هایی صورت می‌گرفت و باید نقایص رفع و نقاط قوت تقویت میشد. تا اول بهمن آثار را دریافت کردیم و جمعا ۵۹۰ اثر به بخش داوری راه پیدا کردند.

افتخار خاطرنشان کرد: از بین این آثار ۴۳۷ اثر در بخش حرفه‌ای و ۱۵۳ اثر هم در بخش مردمی دریافت شدند. تا سی‌ام فروردین داوری نهایی انجام شد، چهارم اردیبهشت هم اسامی نامزدهای دریافت جایزه معرفی شدند و روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه برندگان در آیین پایانی جشنواره معرفی خواهند شد.

وی افزود: حجمی از آثار که به بخش انتخاب راه پیدا نکرد مربوط به بخش مردمی میشد. برنامه‌سازان رادیو اجازه حضور در این بخش را نداشتند و ما بررسی کردیم تا همه کارها مردمی باشند و اتفاقا تحلیل محتوایی موضوعی‌ این آثار دستاوردهای خوبی برای ما خواهد داشت. مهم‌ترین اتفاقی که در جشنواره دوم رخ داد این است که اثر دوره اول را بررسی کردیم و ما تحلیل کردیم که برنامه‌ها چه تاثیری دارند. مزیت این اتفاق این است که ما می‌توانیم بگوییم جشنواره اول اثر خودش را روی آنتن گذاشت و باید بدانیم گونه مستند بسیار سخت و تاثیرگذار است. دلیل راه‌اندازی این جشنواره هم احیای این گونه بود که مهجور واقع شده بود. بخش مستند ما بخش قابل اعتنایی است و آثار قابل توجهی هم به دست ما رسید. بخش ویژه‌ای هم بعد از اعلام فراخوان با دو زیربخش شهدای مدافع امنیت و مستندهایی با موضوع حوادث تروریستی اخیر اضافه شده است. ما امسال در هر دو بخش حرفه‌ای و مردمی رشد کیفی داشتیم و در بخش حرفه‌ای حتی رشد کمی داشتیم.

افتخاری خاطرنشان کرد: روز هجدهم اردیبهشت مراسم اختتامیه برگزار می‌شود و ۴۲ برگزیده معرفی شده‌اند و یک بخش هم مربوط به آرای مردمی می‌شود که یک جایزه هم به اثر منتخب مردمی اهدا می‌شود. همه آثار در سایت بارگذاری شده و مخاطبان می‌توانند مراجعه کنند و به یک اثر رای دهند.

جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند با حداقل‌ترین هزینه و بیشترین مزایا برگزار می‌شوند. جشنواره پژواک مهم‌ترین جشنواره رادیو است و در کنار آن جشنواره یا جشنواره‌هایی را شاهد هستیم که اکثرا مسابقه هستند و توسط رادیوها برگزار می‌شوند. جشنواره‌ها اکثرا موتور متحرک تولید هستند.

دبیر دومین جشنواره پژواک در ادامه درباره محقق شدن اهداف این رویداد در دوره اول گفت: هدف اصلی جشنواره احیای گونه مستند و کشف استعداد است. نمیتوانم بگویم صد در صد اهداف ما محقق شده اما به صورت عملی می‌توانیم بگوییم بخش زیادی از اهدافمان محقق شده است. از بین برندگان دوره گذشته تعداد کمی هستند که امسال هم جایزه می‌گیرند و این نشان می‌دهد ما در کشف استعداد هم موفق بودیم. پنج نفر از برگزیدگان دوره اول در صداوسیما استخدام شده‌اند و امسال هم ۴۲ نفر جایزه می‌گیرند.

وی افزود: یکی از دلایلی که می‌توانیم بگوییم بخشی از اهدافمان محقق شده این است که بحث آموزش را نمایشی  ندیدیم و کارگاه‌های آموزشی‌مان قبل از فراخوان برگزار شده و اساتید برتر این حوزه آموزش داده‌اند و برنامه‌سازان در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند. باقی افراد هم می‌توانند از صوت تمام کارگاه‌ها که بارگذاری شده‌اند استفاده کنند.

افتخاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره بودجه جشنواره گفت: نمی‌توانم عددی درباره بودجه جشنواره بگویم چرا که این رقم بسیار پایین است و راستش از گفتن آن خجالت می‌کشم. این جشناره با حداقل‌ها و عدد بودجه آن بسیار کوچک است.

وی درباره برگزاری بخش بین‌الملل این رویداد نیز گفت: این جشنواره‌ها باید به بلوغ برسند و بعد فضای بین‌الملل به آن اضافه شوند. به نظر من هنوز آثارمان به آن سطح نرسیده‌اند که بخواهند با دیگر کشورها رقابت کنند اما با این سرعت دوره چهارم و پنجم احتمالاً می‌تواند بخش بین‌الملل نیز داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز