سودابه فضائلی؛
کرکس مدرن از محاق درآمد
سودابه فضائلی از روزهای بیست سالگیاش و فضای فرهنگی حاکم در زمان نوشتن نمایشنامه «کرکس» گفت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سودابه فضائلی نویسنده، میتولوژیست و محقق در ادبیات عرفانى و سمبولیک ایران و جهان این روزها یکى از آثارش در نمایشنامهنویسى در تماشاخانه ایرانشهر به کارگردانى فرزاد امینى روى صحنه است. "کرکس" نمایشنامهاى است که فضایلى آن را ٥٢ سال پیش نوشته و اکنون فرزاد امینى به سراغ آن رفته تا در تعبیرى که خود در بروشور اثر به کار برده این "تراژدى مدرن" را به اجرا درآورد. کارنامهی سترگ و پربار استاد فضایلى مشتمل بر رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه، ترجمه، نمادشناسی، شکسپیرشناسى و تألیف در شعر و ادبیات است. کتبى بیش از چهل اثر که برشمرنش در این خلاصه نمیگنجد.
سودابه فضائلی در ادبیات داستانی با ذهن یک میتولوژیست مدرن چند رمان و مجموعهی داستان کوتاه را به رشتهی تحریر درآورده که از آنها رمان "صداع" و مجموعهی داستان کوتاهِ "گشت گشتن و بازگشتنها" مثال زدنیست.
ترجمهی چندین نمایشنامه و نگارش مجموعه نمایشنامههای "کمبوجیه"، "مغز چوبیها" و "کرکس" کارهای او در زمینهی ادبیات نمایشی است که در کتابی با عنوان "کرکس" توسط نشر نقره به چاپ رسیده. این استاد دانشگاه به مناسبت اجرای "کرکس" در تماشاخانهی ایرانشهر، یادداشتی نوشته که بدین شرح است:
«بیست و یکی دو ساله بودم، که کرکس را نوشتم. در آن فضای مهآلود و نمگرفتهی لندن؛ و بر گُردهام تجربهی مدرنیسم نیمهی دوم قرن بیست، و دیگر شدنِ هنر در دههی چهل خودمان را داشتم. باورپذیر نبود آنچه ما جوانهای آندوره تجربه میکردیم، از ایماژهای ذهنی و باور به نمادها به مثابه یک حقیقت محض؛ ما زهرخندها و بیاعتناییها را طاقت آوردیم و ادامه دادیم؛ و آنچه از آن دوره به جای مانده شاید ورق تازهای باشد در ادبیات و شعر این سرزمین. «کرکس» و دیگر نوشتههای آن دورهام، سرانجام به «فرهنگ نمادها» راهی شد و توانستم نمادهای جهان را با شما شریک شوم.
به باور من، فرزاد امینی از آنها است که مدرنیسم دههی چهل را به خوبی درک میکند، و خودش گویی با ما و در آن دوران زیسته.
سودابه فضایلى»