رونمایی از ۱۶عنوان کتاب تولید شده از محتوای «مجلات رشد»
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، از ۱۶ عنوان کتاب تولید شده از محتوای مجلات رشد توسط دفتر انتشارات؛ رونمایی کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در آئینی، از ۱۶ عنوان محتوا شامل؛ «سند راهبردی مجلات رشد؛ «صفحات وبگاه مجلات رشد»؛ «یک نمونه مجله رشد چند رسانه ای»؛ «۱۰ عنوان کتاب چاپ شده از محتوای مجلات رشد» به صورت رسمی رونمایی شد.
واکاوی تحول در برنامه درسی (دفتر نخست)
در بخش اول کتاب «واکاوی تحول در برنامه درسی، واکاوی طرح تحول» به گفتارهایی در زمینه وجوه چهارگانه تحول و دلالتهای کاربردی طرح تحول، جایگاه تحولی معلم در پیادهسازی آنها و روابط چهارگانه در برنامه درسی ملی؛ در بخش دوم با عنوان «دلالتهای فلسفی تحول» به گفتارهایی در زمینه جایگاه فلسفه در برنامههای درسی، هویت تحولپذیر آدمی و نقش آموزههای فلسفی صدرایی در فرایند تربیت و یادگیری او و علم تجربی و خداباوری و در بخش سوم با عنوان «تحول در روشهای آموزش و تربیت» به گفتارهایی پیرامون تربیت رامکننده یا رهاکننده؟ ، ضرورت تجدیدنظر در شیوههای تبلیغ کالا و تأثیر آن در انتقال فرهنگ بهعنوان یک ظرفیت تبلیغی و روش مواجهه استاد شهید مطهری (ره) با مسائل جدید پرداخته شده است.
طراحی آموزشی۱ (مبانی)
این کتاب به کوشش «فرناز بابازاده» برای نوبت اول در سال ۱۴۰۰ چاپ و منتشر شده و سرفصلهایی با عناوینی چون روندهای اخیر و آتی طراحی آموزشی، نگاهی به طراحی آموزشی، نقشه ذهنی، روشی قدرتمند در سازماندهی مطالب، انگیزه تعالی و ساختن از حداقلها، یادگیری از طریق طراحی، یادگیری جذاب، در جستوجوی کیفیت، تحلیل محتوا، چگونه یاد میگیرم؟ ، از ط تا ی (طراحی آموزشی)، تفکر طراحی برای معلم، آیا طراحی آموزشی همان طرح درس است؟ و چالشهای طراحی آموزشی، دارد.
طراحی آموزشی۲ (انواع)
کتاب «طراحی آموزشی (۲)» با عناوینی چون مراحل طراحی الگو (طراحی آموزش مبتنی بر الگوی اطمینانبخش اَشور، الگوی عمومی طراحی آموزشی، سناریویی مبتنی بر هدف، رویکرد ساختن گرایی در طراحی آموزشی، چارچوبی نظری برای الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرا، طراحی آموزشی با رویکرد ساختن گرایی، جای پای یادگیری تلفیقی در مدرسه، الگوی رایگلوث (نمونهای از طراحی آموزشی) دارد.
مشاوره و هویتیابی ۱
کتاب «مشاوره و هویتیابی (۱)» به کوشش «هانیه ملکی» و تنظیم «الهه قربانی» برای نوبت اول در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده و به موضوعاتی از قبیل مدیریت اضطراب، کنترل استرس، مدیریت خشم، مدیریت اندوه، تابآوری، راز سرزندگی، خلاقیت، آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد نمایشی، خوشبینی و امیدواری نیاز جدی نسل امروز و فردا، تأثیر آموزش ابراز وجود، تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارآمدی بر شادکامی دانش آموزان، رابطه سبکهای مقابله با استرس و تابآوری با میزان آمادگی به اعتیاد، بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مسئله با پرخاشگری در دانش آموزان، مشاور مدرسه در مسیر حرفهای پرداخته است.
مشاوره و هویتیابی ۲
فرایند پرورش تفکر در درس تفکر و سبک زندگی، برنامه تفکر و پژوهش در کتاب تفکر و سبک زندگی، تکنیکهای مقابله با استرس، مدیریت خشم، مهار نوجوان، اخلاقگرایی شغلی، مهارتهای اجتماعی، درمان افسردگی با ذهن آگاهی، ذهن آگاهی سبکی برای رسیدن به آرامش درون، ورزش و عزت نفس دختران، نظام باور در آموزش و ذهن آگاهی یا هوشیاری؛ سرفصلهای کتاب «مشاوره و هویتیابی (۲)» است.
مشاوره و هویتیابی ۳
کتاب «مشاوره و هویتیابی (۳)» نیز به موضوعاتی نظیر تأثیر افزایش عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یک توصیه ساده برای بالابردن «اعتمادبهنفس» کودکان، پلههای نردبان عزت نفس، جرأتآموزی گروهی، خوددلگرم سازی، سلامت روان در مدارس با تقویت خودکارآمدی، چکیده پایاننامه؛ رابطه نگرش، اطلاعات کلامی و مهارتهای ذهنی با پیشرفت تحصیلی درس علوم، تابآوری در دانشآموزان و نقش مشاوران و مسئولیتپذیری در دانش آموزان و تأثیر حل مسئله پرداخته است.
پژوهش، کانون رشد و تعالی مدرسه
کتاب «پژوهش، کانون رشد و تعالی مدرسه» به تنظیم «نیره شاهمحمدی» در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.
سرفصلهای این کتاب شامل پژوهش همگانی- پژوهش نخبگانی، با درس پژوهشی بیشتر آشنا شویم، درس پژوهی، درسپژوهی نظریهای برای بهسازی عمل، تأکید بر درسپژوهی در اسناد بالادستی، پژوهش درس پژوهی، درآمدی بر فرایند درس پژوهی، درس پژوهی، تدریس فرصت ساز، تأثیر درسپژوهی بر فرایند یاددهی-یادگیری، اخلاق روح درس پژوهی، درسپژوهی چه چیز نیست؟ ، روش آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی به شیوه درس پژوهی، ساحت معلمی، معلمی، نه معلم، مدارس شبانهروزی و درس پژوهی، نقش جشنوارهها در ترویج پژوهش، آسیبشناسی پژوهش سراهای دانشآموزی، پژوهش در عمل و راههای توسعه آن در آموزشوپرورش، اقدام پژوهی: چراها و چگونگیها، اقدامپژوهی راهی برای بالندگی، تفاوتها و تمایزات اقدامپژوهی و درسپژوهی است.
مدارس هوشمند
کتاب «مدارس هوشمند» که به کوشش «مریم موسوی» در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار منتشر شده به موضوعاتی از قبیل معرفی ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی، آیا رایانه ما را به مقصد میرساند؟ ، تولید محتوای الکترونیکی، رایانش ابری و مدارس فردا، عکس گرفتن از میزکار، فناوری در خدمت ما، گروهبندی اشکال، هرکودک یک لب تاپ، یادگیری الکترونیکی به کدام سو میرود؟ ، نامههای مادری به پسرش و برعکس، برق غرور، برداشت جدید، تخته سفید قرن بیست و یکم، مزایا و معایب استفاده از تختههای هوشمند در مدارس، این اسلایدهای کسالت آور؟! ، اولین تجربه من با نگارا، ثبت رویدادها، بیپرده با پرده نمایش، معرفی دوربینهای هوشمند آندروئیدی، ویرایش فیلم آموزشی و پرکینز، راهگشای نابینایان پرداخته است.
انتشار رشد کودک
شماره نخست ماهنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد کودک، ویژه کودکان پیشدبستانی و دانش آموزان پایه اول دبستان است با عناوینی همچون دوست خوب من، روزهای مهم ما، روز کودک، نذری، بوم بوم، مراقب درختها باشیم، عینکم کو؟ ، شعر، بچه ماهیهای زرنگ، آلبوم عکس، الّاکلنگ، قصه کوچولو، سالم بمانیم، همسایه جدید، پروانه شو، ساعت لیوانی، معرفی کتاب، دست همه کاره، بازی و سرگرمی، میشی و ماشی، خندونک، نقاشی چسبونکی، آتشفشان پرتقالی؛ منتشر شد.
کلاسهای چندپایه
کتاب «کلاسهای چندپایه» به کوشش «مریم شهرآبادی» در سال ۱۴۰۰ منتشر شده و به موضوعاتی اعم از مکتب عشایری بهمن بیگی، ۱۰ ماده طلایی برای تشکیل و اداره کلاسهای چندپایه، وظیفه ما کیفیتبخشی به آموزش کلاسهای چندپایه است، برنامه آموزشی چیست؟ ، خودآموزی و همآموزی دیانای آموزش، مدیریت کلاس چندپایه، راهکار و تجربه کارآمد، تدریس محوری – گروهی، ارزشیابی برای یادگیری در کلاسهای چندپایه، کلاس چندپایه فرصتها، چالشها، پایه پایه تا ملاقات، مکتبخانه پناهگاه چندپایه، نوسان کیفیت، جعبه جادوی مدرسه، عشایر با قطار کوچ میکنند! ، این بچهها مشکل املانویسی ندارند؟ ، راههای کیفیتبخشی به آموزش در کلاسهای چندپایه، ادراک رایج معلمان از مدارس چندپایه، کلاسهای چندپایه، برنامهریزی پرمایه، راهبر آموزشی بازرس نیست، معلمی که از ساعت عبور میکند، از آموزش برای همه تا توسعه کیفیت آموزشوپرورش و خداحافظ رفیق تکپایه میپردازد.
جستارهایی در ادبیات کهن ۱
کتاب «جستارهایی در ادبیات کهن ۱» به کوشش «زهرا نظامالدینی» در سال ۱۴۰۰ در نوبت اول چاپ شده دارای سه بخش است. در بخش نخست با عنوان «شخصیت» به رستم پهلوان شاهنامه از دریچهای دیگر، تراژدی سیاوش، کاووس اسطوره نیک یا بد؟ ، زنی با رأی و روشن روان پرداخته شده است.
در بخش دوم با عنوان «اتفاقات» به تقابلهای دوگانه در داستان رستم و سهراب، بررسی خوان چهارم رستم و اسفندیار، مقایسه استکبارستیزی فریدون و کاوه در برابر ضحاک، ناسزاوار مرگ، ریشههای قتل اسفندیار در داستان رستم و اسفندیار اشاره دارد و در بخش سوم با عنوان «نگرشهای تطبیقی» به نگرشی تطبیقی بر داستان قرآنی یوسف (ع) و داستان سیاوش در شاهنامه، سیمای سیمرغ در شاهنامه، اوستا، متون پهلوی، نظریه آدلر در داستان فریدون و فرزندانش، از حجاب و عفاف مذهبی تا حجاب و عفاف ملی در شاهنامه پرداخته است.
جستارهایی در ادبیات کهن ۲
این کتاب در بخش اول با عنوان «سعدی» به موضوعاتی چون درباره تاریخ ولادت سعدی، زیبایی معنوی در آثار سعدی، معیشت در گلستان، مقایسه مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری و گلستان سعدی، در بخش دوم با عنوان «مولوی» به تحلیل روانشناختی داستان «پادشاه و کنیزک» با تأکید بر فرایند یاریگری، حلاج در آینه مثنوی، روایت و مستی روح و در بخش سوم با عنوان «حافظ» به زمینههای روانشناختی تفأل به اشعار حافظ، حافظ، عاشقی نکتهدان، غزلی از حافظ پرداخته است.
کتاب فضاهای آموزشی
کتاب «فضاهای آموزشی» به کوشش «شهلا فهیمی جمایران»، برای نوبت اول در سال ۱۴۰۰ چاپ و منتشر شده است و سرفصلهایی با عناوینی چون؛ این فضا با فرهنگ ما بیگانه است، کت کهنه خود را وصله میزنیم، مدرسه کارآمد، مدرسه پویا، یادگیری باز، کلاس چند حسی، پروانههایی که به نیمکت سنجاق شدهاند، یادگیری در طبیعت، مدرسه سبز، بوستان مدرسه، طبیعت مدرسه، مدرسه دلخواه، آراستگی تجهیزات آموزشی، چیدمان یادگیری، رنگ مدرسه، چیدمان کلاس برای یادگیری، کلاس پیدا؛ کلاس ناپیدا، دیوار همکار، دیوار آموزشی، فضای ترکیبی آموزشی، کتابخانه کارآمد، کتابخانه زندگی، راهروهای زندگی و مدرسه همیشه ماندگار دارد.
آموزش زیستشناسی
کتاب «آموزش زیستشناسی» دیگر کتاب رونمایی شده امسال است که به کوشش «معصومه خیرآبادی» چاپ شده و آموزش زیستشناسی در انگلستان، آموزش زیستشناسی در مدارس فرانسه و بریتانیا، تجربههای آموزش محیطزیست در چهار کشور (در برنامههای درسی سوئد، کانادا، استرالیا و ترکیه)، آموزش زیستشناسی در پایههای نهم و دهم ایالت اونتاریو – کانادا، آموزش زیستشناسی در جمهوری قزاقستان، مدارس محیطزیستی، آموزش علوم تجربی در سند برنامه درسی ملی، آموزش زیستشناسی در مدارس ایران، آموزش زیستشناسی در مدارس (چالشها و راهکارها)، آموزشوپرورش و فرهنگ حفظ محیطزیست، کتابهای کمکدرسی و آموزش مفهوم زیستشناسی را بررسی کرده است.
آموزش فنیوحرفهای
کتاب «آموزش فنیوحرفهای» نیز به کوشش «معصومه خیرآبادی» برای نخستین بار چاپ شده و سرفصلهایی نظیر کارآفرینی، فرصتی برای حل آسیبهای اجتماعی، تأملی بر تربیت روحیه کارآفرینی در مدرسه، طراحی الگوی مفهومی تأثیر مؤلفههای آموزش کارآفرینی بر ایجاد نگرش کارآفرینانه، آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت تکنسین ماهر در ایران، افزایش ظرفیت اشتغال با توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی تجدیدپذیر فتوولتاییک مقایسه سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، بازاریابی جهانی، آموزش فنی وحرفهای در آلمان، مدرسه فنی و حرفهای جبل عامل، نوینسازی آموزشوپرورش روسیه، آموزش دوگانه فنیوحرفهای در چهار کشور جهان (سوئد، فنلاند، آمریکا و امارات متحده عربی)، آموزش و مهارتآموزی حرفهای در هلند، شورای آموزشهای فنی و حرفهای هنگ کنگ دارد.
اهمیت، نقش و شیوه آموزش تفکر به دانشآموزان
کتاب «اهمیت، نقش و شیوه آموزش تفکر به دانشآموزان» به کوشش دکتر نیره شاه محمدی در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده و نسیم تحول و جهت نمایی خرد، تفکر: چرا؟ چگونه؟ چطور شد؟ ، اخلاق فکر کردن، پرورش تفکر فلسفی در کودکان، برنامهریزی برای هدایت تفکر به سطوح بالاتر، پویا هستیم یا نیستیم؟ ورود به آموزش تفکر در دوره ابتدایی، مربی فلسفه کلاس فلسفه، راهبردهای مهارتهای تفکر، کاربرد فناوری در آموزش مهارتهای تفکر و کاربرد مهارت تفکر در آموزش علوم از جمله سرفصلهای آن است.