خبرگزاری کار ایران

عراقچی : اسرائیل با حمایت آمریکا و عدم اقدام شورای امنیت، منطقه را به سمت فاجعه کشاند

عراقچی : اسرائیل با حمایت آمریکا و عدم اقدام شورای امنیت، منطقه را به سمت فاجعه کشاند
کد خبر : ۱۵۳۴۶۰۶

عراقچی وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه وضعیت در لبنان و منطقه به‌طور بی‌سابقه‌ای نگران‌کننده است، هشدار داد: منطقه در آستانه یک فاجعه تمام‌عیار قرار دارد و حمایت بی‌قید و شرط از سوی ایالات متحده و برخی کشورهای غربی، اسرائیل را جسور کرده تا بدون مجازات جنایت کند. این مصونیت، همراه با عدم اقدام شورای امنیت، منطقه را به سوی فاجعه سوق داده است.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت جاری در منطقه و موضع جمهوری اسلامی ایران گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت لبنان فراخوانده شده است.

وی تصریح کرد: وضعیت در لبنان و منطقه به‌طور بی‌سابقه‌ای نگران‌کننده است. اجازه دهید صریح باشم: منطقه در آستانه یک فاجعه تمام‌عیار قرار دارد. اگر جلوی آن گرفته نشود، جهان با پیامدهای فاجعه‌باری مواجه خواهد شد که مانند آن پیش‌تر مشاهده نشده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: اسرائیل در حال قتل عام غیرنظامیان در غزه بوده و اکنون به نظر می‌رسد که همان جنایات را در لبنان تکرار می‌کند و جنگی تجاوزکارانه علیه این کشور به راه انداخته است.

عراقچی اضافه کرد: اسرائیل قبلاً غزه را از طریق کمپین نسل‌کشی خود به «جهنم روی زمین» تبدیل کرده است، همان‌طور که یک مقام ارشد سازمان ملل به‌درستی آن را توصیف کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۴۲,۰۰۰ فلسطینی بی‌گناه کشته، ۹۳,۰۰۰ نفر زخمی و زیرساخت‌های حیاتی ویران شده‌اند.

وزیر خارجه ایران گفت: اکنون اسرائیل در حال تکرار جنایات خود در لبنان است. تنها در یک هفته، اسرائیل حملات وحشیانه‌ای به شهرهای لبنان انجام داده که منجر به کشته شدن صدها زن و کودک شده است.

عراقچی تاکید کرد: اسرائیل به عنوان یک رژیم یاغی و تجاوزکار، از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است. برای این رژیم تروریستی، حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و صلح هیچ معنایی ندارد. هدف نهایی و شوم اسرائیل این است که کل منطقه را به آتش بکشد.

وزیرخارجه ایران گفت: تجاوز اسرائیل به لبنان بدون شک غیرقانونی و جنایتکارانه است. این یک اقدام تجاوزکارانه است و منشور سازمان ملل متحد به‌طور آشکار نقض شده است. شورای امنیت باید مداخله کند تا صلح و امنیت را بازگرداند.

عراقچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به پیامدهای اعمال شریرانه اسرائیل در منطقه هشدار داده است. جامعه بین‌المللی نمی‌تواند نقش ایالات متحده و متحدانش در توانمندسازی جنایات اسرائیل را نادیده بگیرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حمایت بی‌قید و شرط از سوی ایالات متحده و برخی کشورهای غربی، اسرائیل را جسور کرده تا بدون مجازات جنایت کند. این مصونیت، همراه با عدم اقدام شورای امنیت، منطقه را به سوی فاجعه سوق داده است.

عراقچی گفـت: رهبران اسرائیل باید درک کنند که جنایات آن‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. مسیر کاهش تنش واضح است؛ اسرائیل باید فوراً حملات خود به غزه و لبنان را متوقف کند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: شورای امنیت باید اکنون برای توقف جنگ اسرائیل و اجرای آتش‌بس فوری اقدام کند و بدین وسیله جان انسان‌های بی‌گناه را نجات دهد. در غیر این صورت، منطقه با خطر یک درگیری تمام‌عیار مواجه خواهد شد و تاریخ، حامیان اسرائیل به‌ویژه ایالات متحده را مسئول خواهد دانست.

عراقچی تصریح کرد: ایران قاطعانه در کنار دولت و مردم لبنان ایستاده است. ایران پیش از این نیز برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای، صبر و خویشتن‌داری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. ایران به‌طور قاطع بر حق ذاتی خود برای دفاع از منافع حیاتی‌اش ایستادگی می‌کند.

پس از سخنان عراقچی در جمع خبرنگاران در سازمان ملل، خبرنگاری از او پرسید: حزب الله از شما درخواست کرده است که متوسل به زور شوید و از نیروی نظامی خود برای کمک به آن‌ها استفاده کنید؛ جواب ایران اما این بوده که «بخاطر مذاکرات، الان نه!». منظورتان مذاکرات هسته‌ای بود؟ آیا ایران از حزب‌الله می‌خواهد که حملاتش به (رژیم) اسرائیل را کاهش دهد؟

وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: حزب‌الله خود تصمیم می‌گیرد و کاملاً به تنهایی قادر است از خود همچنین از لبنان و مردم لبنانی محافظت کند.

وزیرخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگر مبنی بر این که  ایران توسط برخی دولت‌ها و تحلیل‌گران به دامن زدن به این درگیری‌ها از طریق ارائه تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله متهم شده است. پاسخ شما به این اتهام چیست؟ گفت که : ما همیشه گفته‌ایم که از حزب‌الله در مبارزه مشروع‌اش برای دفاع از لبنان و مردمش در برابر جنایات رژیم اسرائیل و اشغالگری آن حمایت می‌کنیم.

خبرنگار دیگری از عراقچی سوال کرد: شما خواستار احترام به و حفظ حقوق بین‌الملل شده‌اید، اما حزب‌الله انبوهی از سلاح‌ها در اختیار دارد. این امر ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت مخصوصاً قطعنامه ۱۷۰۱ است. آیا شما از حزب‌الله می‌خواهید که به قطعنامه‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پایبند باشد؟ عراقچی در پاسخ گفت: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای ۱۷۰۱ امنیت نکرده است. این قطعنامه از هرگونه حضور نظامی جلوگیری می‌کند، که توسط رژیم اسرائیل رعایت نشده است.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز