خبرگزاری کار ایران

طاهری در مخالفت با برنامه‌های پیشنهادی وزیر صمت:

وزیر پیشنهادی صمت هیچ اولویتی برای وزارتخانه تعیین نکرده بود

وزیر پیشنهادی صمت هیچ اولویتی برای وزارتخانه تعیین نکرده بود
کد خبر : ۱۵۱۹۸۱۱

نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به رویکرد ضعیف و برنامه‌هایی فاقد اولویت وزیر پیشنهادی صمت برای این وزارتخانه، گفت: اغلب سوالات ما در کمیسیون صنایع برای دریافت نظر آقای اتابک نسبت به اولویت‌ها و چالش‌های مهم وزارت صمت بی‌پاسخ ماند.

به گزارش ایلنا، مصطفی طاهری در جلسه علنی نوبت عصر امروز(دوشنبه، 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های پیشنهادی سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه 13 هزار معدن، 80 هزار واحد صنعتی، حدود 3 میلیون اصناف، حدود 45 درصد GDP کشور در آن قرار دارد و خوراک پتروشیمی ها، گفت: امروز بسیاری از گرانی ها ناشی از سیاست ها و چالش های وزارت صمت است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از چالش های وزارت صمت را ساختار آن دانست و گفت: در جلسه کمیسیون، تفکیک این وزارتخانه به دو وزارت صنعت و بازرگانی یکی از سوال های ما بود که اگر وی مخالف یا موافق این موضوع بود در هر دو صورت جای دفاع داشت. اما آقای اتابک گفت هرچه مجلس بگوید. من گفتم شما وزیر هستید و برای این کار دولت باید لایحه بدهد اما او همچنان اصرار داشت هرچه مجلس بگوید یعنی پاسخی دریافت کردم که در واقع پاسخ نبود.

وی اضافه کرد: آقای اتابک چارت فعلی وزارتخانه را قبول نداشت و می گفت وزارتخانه با هم ادغام نشد بلکه تجمیع شد اما توضیح مشخصی درباره نوع عملکرد بازرگانی و صنعت نمی داد و نظر خاصی نداشت.

طاهری ادامه داد: سند توسعه صنعتی از سوالات دیگر ما از وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون بود که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بود و ما نیز تکالیفی برای این موضوع در قانون برنامه هفتم آورده ایم. در گذشته وزیری داشته ایم که اولویتش لوازم خانگی بوده یا اولویت وزیر دیگری معدن بوده است که خوب و بد آن مهم نیست اما موضوع این است که هر وزیری در حوزه ای تخصص دارد، سیاست های وزارتخانه را به آن سمت می برد اما آقای اتابک هیچ دیدگاهی در خصوص وزارت صمت ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه رویکردهای اتابک، وزیر پیشنهادی صمت را در حوزه بازار، قیمت گذاری و تجارت بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: سواد بازرگانی در آقای اتابک وجود ندارد. تصور کنید امروز بازار ارز بنا به هر دلیلی برای مثال برخی وقایع بین المللی دچار تلاطم شد شما چگونه آن را مدیریت می کنید. زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد بازار فولاد در بسیاری از کشورها دچار چالش شد اما ما در کشورمان توانستیم با برخی سیاست ها، این موضوع را مدیریت کنیم. آقای اتابک هیچ دیدگاه و رویکرد مشخصی در این خصوص نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده قیمتگذاری، واردات، صادرات و تخصیص ارز در وزارت صمت صورت می گیرد، عنوان کرد: قرار است وزارت صمت دارایی به میزان 40 میلیارد دلار را مدیریت کند و هدف ما دستیابی به 60 میلیارد دلار است که همه اینها نیازمند برنامه و مدیریت قوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشخص بودن اولویت های او است.

طاهری با بیان اینکه حل بسیاری از مشکلات معیشتی جامعه نیاز به رصد دقیق کالاها دارد که تنها راه آن سامانه تجارت است، اظهار کرد: آقای اتابک هیچ برنامه ای برای سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشت.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان با اشاره به حوزه خودرو به عنوان یکی از بخش های وزارت صمت، عنوان کرد: خودرو شامل کامیون، اتوبوس، خودروهای شخصی و تولید، واردات و صادرات آنها می شود و چالش های بسیاری دارد اما در جلسه کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی صمت، هیچ راهکار یا برنامه مشخصی در خصوص این حوزه ندیدیم.

وی در ادامه به گزارش مرکز پژوهش ها درباره برنامه های وزیر پیشنهادی صمت و تطابق آن با برنامه هفتم توسعه اشاره و بیان کرد: برنامه های آقای اتابک تنها 50 درصد بر اساس قانون برنامه هفتم بود لذا این قانون اولویتی برای او ندارد.

طاهری ادامه داد: من در جلسه کمیسیون صنایع با حضور آقای اتابک از او درباره اولویت نخست حوزه معدن در کوتاه مدت، سوال کردم و گفتم اگر همه معدن داران تنها یک خواسته داشته باشند شما آن را چه می دانید و راهکارتان برای آن چیست که آقای اتابک هم 16 مورد را فهرست کرد لذا اولویتی برای این حوزه هم نداشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: بحث های سیاسی به کنار اما اگر کارآمدی برایتان مهم است باید بدانید که به چه کسی قرار است رأی دهید تا سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت شود./

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز