خبرگزاری کار ایران

گزارش امیرعبداللهیان از دیدارهایش در نیویورک

گزارش امیرعبداللهیان از دیدارهایش در نیویورک
کد خبر : ۱۴۰۰۱۵۸

وزیر امور خارجه گزارشی از دیدارها و رایزنی‌هایش با دیپلمات‌ها و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف ارائه ورد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در نیویورک با آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در مورد طرح ابتکار رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی مجمع عمومی با عنوان ضرورت راه‌اندازی «جنبش جهانی تعهد به خانواده» با هدف صیانت و توجه به حفظ کانون گرم خانواده و ضرورت ایجاد سازکاری بین‌المللی جهت تحقق این ایده گفت‌وگو کردیم. همچنین در مورد جنگ اوکراین، وضعیت سوریه، آتش‌بس یمن، تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برجام و مذاکرات رفع‌تحریم‌ها، توافق اخیر تبادل زندانیان، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه ایالات متحده علیه کشورمان و اهمیت نشست منطقه‌ای خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد تبادل نظر کردیم.

وی درباره دیدار با همتای کره‌ای‌اش هم نوشت: در دیداری که با آقای پارک جین وزیر خارجه کره جنوبی داشتیم، طرفین ابراز امیدواری کردیم که با نگاه به قدمت مناسبات و فضای به وجود آمده پس از انتقال دارایی‌های ایران در کره جنوبی بتوان عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. در حوزه‌های متنوع از جمله علم‌و‌فناوری، فرهنگی، بهداشتی و کنسولی همکاری‌ها جاریست.

همچنین وزیر امور خارجه درباره دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نوشت: یک روز پس از میزبانی نشست وزرای خارجه روند آستانه(ایران، ترکیه و روسیه) در نیویورک، با آقای‌ گیر پدرسن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، تبادل نظر کردم. به شرایط سخت مردم سوریه پس از مبارزه با تروریسم اشاره کردم و بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه، لغو تحریم‌ها وتسهیل بازگشت آوارگان تاکید کردم.

امیرعبداللهیان درباره دیدار با همتای سوئدی‌اش نیز نوشت: میزبان آقای بیلستروم وزیرخارجه سوئد در محل اقامتم در نیویورک بودم. بر تداوم اهانت به قرآن کریم اعتراض کردم و با تاکید بر ضرورت مسئولیت‌پذیری سوئد، ضرورت احترام به ارزش‌های دینی را قویا یادآور شدم. مطالبه ایران برای آزادی فوری آقای نوری نیز مطرح شد.

وی درخصوص دیدار با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه نیز نوشت: در سازمان ملل متحد میزبان آقای دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه بودم. طرفین بر ضرورت شتاب بخشیدن در پیگیری توافقات انجام شده میان روسای جمهور نیکاراگوئه و ایران در حوزه‌های کشاورزی، فناوری و انرژی و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، تاکید کردیم. مناسبات ایران و آمریکای‌‌لاتین در مسیر پیشرفت است.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز نوشت: روز گذشته در نیویورک با آقای جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو داشتم. آخرین تحولات منطقه قره‌باغ، وضعیت مناسبات دوجانبه و ایده‌ها جهت همکاری‌های مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفت. ‏برقراری کامل آرامش در قفقاز جنوبی از طریق گفتگوی سیاسی میسر است.

امیرعبداللهیان درباره دیدار با وزیر امور خارجه اردن نیز یادآور شد: با آقای ایمن الصفدی ‌ وزیر خارجه پادشاهی اردن هاشمی دیدار و گفتگو کردم. فرصت‌ها و چالش‌های مشترک میان ایران و اردن می‌تواند در پرتو فضای مثبت شکل‌گرفته میان منطقه، زمینه‌ساز ارتقاء مناسبات دوجانبه باشد. از مواضع این کشور در حمایت از فلسطین و قدس شریف تشکر کردم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز