خبرگزاری کار ایران

رئیسی در مراسم افتتاح فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی:

دیگر جایی برای مستشاران خارجی نمی‌بینیم/ مخالفتی با واردات کالاهای مورد نیاز کشور از سوی لنج‌داران نداریم

دیگر جایی برای مستشاران خارجی نمی‌بینیم/ مخالفتی با واردات کالاهای مورد نیاز کشور از سوی لنج‌داران نداریم
کد خبر : ۱۳۹۱۸۸۸

رئیس‌جمهور گفت: در آخرین سفرم به‌ آفریقای جنوبی گفتند ۵ پالایشگاه تولیدش به حداقل رسیده و نیاز به به‌روز شدن دارد و خواستند از متخصصان ما این کمک به آنها شود. آقای وزیر نفت در جلسات فشرده این سفر قبول کردند با صدور خدمات فنی مهندسی به آنان کمک کنند. عین این را در کشورهای دیگر منطقه و ونزوئلا دنبال می‌کنیم نه فقط ما مستشار خارجی نداریم بلکه امروز ایران به عنوان کشوری توانمند می‌تواند این فناوری را منتقل کند و نه تنها خودمان از این علم برخوردار شده‌ایم بلکه می‌توانیم آن را به دیگر کشورها صادر کنیم.

به گزاش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم افتتاح فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی عنوان کرد: کار بزرگی که در حوزه نفت و گاز به دست متخصصان ایرانی انجام شده کار ماندگاری است، در حوزه پارس جنوبی کارهای متعددی انجام شده که هر یک درخور تشکر است اما این کار مشخصه‌اش این است که در زمانی که قرارداد با شرکت‌های خارجی توتال بسته شده بود و متعهد بودند آن را به نتیجه برسانند، بر خلاف تعهد آن را رها کردند که نوعی تحقیر برای متخصصان ایرانی بود و متاسفانه آنچنان کاری هم شروع نشده بود، اما نشد.

وی افزود: اراده پولادین جوانان ایرانی و متخصصان ما در این میدان افتخارآفرین شد. ویژگی مهم این کار این است که سکویی از جایی به جایی منتقل شده این سابقه در کشور ما نیست، کار یچیده و بزرگی انجام شده است. این کار کاملا به دست متخصصان ایرانی به نتیجه رسیده اگر به طریق معمول انجام می‌شد، ۴ سال بعد باید بهره‌برداری می‌شد و ۳ سال صرفه‌جویی در زمان شد. صرفه‌جویی‌های مالی در این پروژه هم قابل تقدیر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این کار درآمدزا، پیچیده و در راستای احقاق حق ملت است، گفت: دلیل اینکه من آمدم برای تشکر از متخصصان و خانواده آنها بود؛ کسانی که گاهی یک ماه زن و بچه را ترک می‌کنند رووی آب می‌روند باید از خانواده صبورشان تشکر کنم. رمز موفقیت بسیاری از آقایان در انجام کارهای بزرگ، خانوادهای صبور آنها است.

وی ادامه داد: آغاز این کار با ۷ میلیون متر مکعب گاز بود ولی تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ادامه پیدا کرد. این کارها در شرکت نفت، وزارت نفت  و مجموعه حوزه انرژی کشور با انگیزه دنبال می‌شود. امروز باید افتخار کنیم نه تنها به دست متخصصان ایرانی این کار انجام شده بلکه در این مجموعه جایی برای مستشاران خارجی دیگر نمی‌بینیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در آخرین سفرم به‌ آفریقای جنوبی گفتند ۵ پالایشگاه تولیدش به حداقل رسیده و نیاز به به‌روز شدن دارد و خواستند از متخصصان ما این کمک به آنها شود. آقای وزیر نفت در جلسات فشرده این سفر قبول کردند با صدور خدمات فنی مهندسی به آنان کمک کنند. عین این را در کشورهای دیگر منطقه و ونزوئلا دنبال می‌کنیم نه فقط ما مستشار خارجی نداریم بلکه امروز ایران به عنوان کشوری توانمند می‌تواند این فناوری را منتقل کند و نه تنها خودمان از این علم برخوردار شده‌ایم بلکه می‌توانیم آن را به دیگر کشورها صادر کنیم. این تولید قدرت برای کشور می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مسلح ما و توان نظامی ما ایجاد اقتدار و عزت کرده، تولید در کشور هم ایجاد قدرت می‌کند توانایی که کشور امروز در حوزه انرژی از آن برخوردار است تولید قدرت می‌کند نباید در این حوزه عقب بمانیم این از افتخارات کشور است که با قوت دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات منطقه عسلویه عنوان کرد: نسبت به این منطقه یک مساله آب شرب بود که مشکلاتی دارد از استاندار می‌خواهم کار را به جد دنبال کنند مشکل آب شرب سریعا حل شود. مردم خوب و پر تلاش اینجا نباید گرفتار آب شرب باشند.

وی افزود: نکته دوم لنج داران و خواسته آنها برای اینکه اجناسی را از آن طرف به داخل ایران و منطقه بیاورند، است. زحمتی که می‌کشند برای آوردن لوازم و کالاها در عداد واردات مورد نیاز کشور تلقی شود. ما طرقی برای واردات داریم یکی هوایی، یکی زمینی و یک طریق هم دریا است که کالای مورد نیاز وارد کشور شود نکته مورد نیاز مهم است این را هم وزارت صمت مسئولیت واردات و صادرات را دارد تا کالاهای مورد نیاز را اعلام کند که لنج داران هم درآمد داشته باشند و هم کالای مورد نیاز کشور را تامین کنند، ما هم مخالفتی نداریم به نظرم این هم خواسته درستی است که با قید کالای مورد نیاز کشور می‌تواند انجام شود تولید داخلی داریم اگر آنها را واردات کنیم به تولید داخلی ضربه می‌زند اما واردات کالای مورد نیاز گره‌ای از گره‌های مردم می‌گشاید.

رئیس جمهور خطاب به مسئولان عنوان کرد: آقایان محترم مدیر که در جلسه حضور دارید تکلیف ما در دولت و مجلس این است،  هرکسی در نظام حضور دارد بدانید؛ همچنان که رهبر معظم فرمودند تکلیف ما کار جهادی است که باید صورت گیرد. دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت داشته باشیم، نمی‌خواهد ما نفت و گاز داشته باشیم، اینجا جنگ اراده‌ها است او اراده کرده است ما رشد تولید نداشته باشیم و رشد اقتصادی نداشته باشیم و تورم داشته باشیم ما هم اراده کرده‌ایم که رشد تولید و اقتصادی داشته باشیم، امروز ما از رشد اقتصادی صفر گذشته‌ایم.

وی ادامه داد: جوانان کارهایی به دست شما صورت گرفته است. کسانی که فار یازده پارس جنوبی را رقم زدند نشان دادند که گفتمان‌شان با قبل فرق دارد. قبلا اینجوری بود اگر دیگران اخم می‌کردند کار را بر زمین می‌گذاشتیم لبخند می‌زدند کار می‌کردیم ما کاری به اخم و لبخند دیگران نداریم. گفتمان این دولت، گفتمان متمایزی است. این پروژه و طرح یک گفتمان متمایزی را نشان می‌دهد. دو گفتمان متمایز وجود دارد یک گفتمان این است که ما نگاه کنیم به دستان بیگانه توتال و شِل و گفتمان دیگری است که ما می‌توانیم و به دست خودمان می‌توانیم کار بزرگی را رقم بزنیم. گفتمان ما گفتمان شهید سلیمانی است. گفتمان ما، گفتمان ما می‌توانیم به دست جوانان است و ما خدمت‌گذار ملت هستیم.

رئیسی اظهار داشت: من در نشست‌های بسیاری شرکت کردم. در نشست آفریقای جنوبی با ۱۲ هیات دیدار داشتیم. مسئله مشترک بین آن‌ها این بود که ما ایران را توانمند می‌دانیم. یک بخش همین فار ۱۱ پارس جنوبی است و یک بخشش حضور شما مردم در راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن بود این حضور متعلق به سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی ماست.

وی گفت: از نعمت‌هایی که باید درباره‌اش صحبت کنم، نعمت واحد است. دشمن تلاش کرد اختلاف‌افکنی کند. دشمن تلاش کرد با داعش و توهین به قرآن کریم اختلاف افکنی کند، دشمن تلاش کرد با امپراطوری رسانه اختلاف‌افکنی کند این‌ها حلقه‌های یک زنجیر هستند. چهگروه‌های تکفیری و چه حکومت‌هایی که به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند حلقه‌های یک زنجیر هستند. هرکسی با قلم و قدمش در جهت جمهوری اسلامی حرکت کند، در جهت منافع کشور گام برداشته و هرکسی غیر از این گام بردارد، در جهت دشمن گام برداشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز