خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

گزارش بهادری جهرمی از افتتاح‌های دولت در ایام دهه فجر/لایحه ساماندهی تجمعات پس از تایید در دولت تقدیم مجلس می‌شود

گزارش بهادری جهرمی از افتتاح‌های دولت در ایام دهه فجر/لایحه ساماندهی تجمعات پس از تایید در دولت تقدیم مجلس می‌شود
کد خبر : ۱۳۳۰۴۴۴

سخنگوی دولت با بیان اینکه افتتاح‌های بسیاری در ایام دهه فجر داشتیم، گفت: در حوزه مسکن و راه‌سازی افتتاح‌های متعددی داشتیم. خط یک قطار شهری شیراز افتتاح شد. سالن هنر کرمان پس از ۱۳ سال افتتاح شد. ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرستان پرند توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. در حوزه برق و خورشیدی نیروگاه بزرگ دامغان و اولین دستگاه جراحی کاملا ایرانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره با راهپیمایی روز ۲۲ بهمن گفت: حضور مردم محاسبات و طراحی دشمن را بر هم زد و مسئولیت دولتمردان بیش از گذشته خواهد شد. رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت از حضور مردم تشکر کردند و از دولتمردان خواستند بیش از گذشته به مسئولیت خود بپردازند.

سخنگوی دولت بیان کرد: افتتاح‌های بسیاری در ایام دهه فجر داشتیم. برای اولین بار تصاویری از ماهواره خیام ارسال شد که قابل بهره‌برداری خواهد بود و دو ماهواره ناهید ۲ و طلوع ۳ هم به بهره‌برداری رسید. در حوزه‌های فرهنگ و هنر شاهد برگزاری فیلم، تئاتر و موسیقی فجر بودیم که مردم استقبال نشان دادند و علیرغم این‌که برخی می‌خواستند مردم استقبالی نداشته باشند، مردم نشان دادند هنر و فرهنگ ایران را می‌‌خواهند.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن و راه‌سازی افتتاح‌های متعددی داشتیم. خط یک قطار شهری شیراز افتتاح شد. سالن هنر کرمان پس از ۱۳ سال افتتاح شد. ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرستان پرند توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. در حوزه برق و خورشیدی نیروگاه بزرگ دامغان و اولین دستگاه جراحی کاملا ایرانی افتتاح شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: از ساختمان فناوری "شهید احمدی روشن"  در مجموعه مرکز فناوری اقبال یزد با ظرفیت استقرار ۴۰ شرکت فناور بهره برداری شد. پردیس دو و میدانی آزادی یزد نیز پس از ۱۳ سال بلاتکلیفی افتتاح شد. بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکونی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان، کرمانشاه و خوزستان افتتاح شد. ۷۰ کیلومتر راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. مرحله نخست از خط ۲ قطار شهری شیراز افتتاح شد. همچنین ۵۳ پروژه فرودگاهی در ۱۷ استان و  پروژه‌های سازمان راهداری به ارزش ۲۰۶ هزار میلیارد ریال در دهه فجر نیز به بهره برداری رسید.در حوزه برق و انرژ بزرگترین معدن اورانیوم ایران در بافق به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از خط لوله انتقال آب خلیج فارس آغاز شد.در حوزه گردشگری ۳۳۳ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.در حوزه بهداشت و سلامت ۷۲ پایگاه اورژانس در سراسر کشور با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان افتتاح شد و اولین دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی نیز تولید شد.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش نیز شاهد افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه و پروژه آموزشی و پرورشی در سراسر کشور توسط ریاست محترم جمهوری بودیم.با تلاش دولت در احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل و رونق فعالیت شهرک ها و واحدهای صنعتی، آثار ناشی از رشد اقتصادی در طی یکسال اخیر در حال نمایان شدن است و بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، در پاییز امسال بالاترین رکورد تعداد شاغلان کشور در گروه صنعت ثبت شده است.در پاییز امسال اشتغال در گروه صنعت کشور با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بالغ شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به ۱۰۰ هزار هکتار ازجمله دیگر برنامه‌های تحول آفرین بخش کشاورزی است. درهمین راستا، احداث سالانه ۱۰ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای جدید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. تحقق هدف مذکور، صرفه‌جویی ۳ میلیارد متر مکعبی آب، کاهش ۱۵ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش حداقل ۱۰۰ درصدی بهره‌وری محصولات سبزی و صیفی، افزایش میزان تولید غلات راهبردی و حفاظت و پایداری منابع پایه تولید (آب و خاک) را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود:وزارت جهاد کشاورزی در طی یک سال گذشته اقدامات دیگری در زمینه توسعه واحدهای گلخانه‌ای داشته است که منجر به رشد ۴۰۰ درصدی بهره‌برداری از شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای، افزایش ۵۰۰ درصدی سطح واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و افزایش ۲۰۰ درصدی صدور مجوز احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای شده است.بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی بدهی خارجی ایران در پایان آبان ماه ۱۴۰۱ برابر ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کاهش داشته است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره دستور رئیس‌جمهور درخصوص لایحه برگزاری تجمعات طبق اصل ۲۷ قانون اساسی گفت: تجمعاتی از ابتدای دولت سیزدهم متعددی از سوی جامعه فرهنگیان، بازنشستگان و برخی کارگزاران برگزار شده است. چه به صورت گسترده و عمومی‌تر مانند مطالبات رتبه‌بندی معلمان و چه محدود‌تر مانند تجمعات کارگران هفت‌تپه و هپکو برگزار شده است.

وی یادآور شد: تجمعات متعددی وجود داشته است و در کنار بهارستان اگر مراجعه کنید تجمعاتی نسبت به مسائل روز و دستورات جاری دولت و مجلس برگزار می‌شود. واکنش‌های مناسب برای شنیده شدن صدای اعتراضی و برگزاری جلسات عندالاقتضائات و تصمیم‌گیری درباره مسائل مورد مطالبه صورت می‌‌‌گرفت و پس از این هم همین خواهد بود.

سخنگوی دولت عنوان کرد: دستوری  رئیس‌جمهور به معاونت حقوقی دادند مبنی بر آماده‌سازی لایحه‌ای برای ساماندهی تجمعات و اجرایی شدن هرچه بهتر و بیشتر اصل ۲۷ قانون اساسی، در همین رابطه لایحه‌ای از سوی معاونت حقوقی تقدیم دفتر هیات دولت شده است و جلساتی هم‌ در صحن دولت و جلسات کارگروهی برگزار شده و پیش‌نویسی هم نوشته شده‌است که ان‌شاءالله پس از تایید در دولت تقدیم مجلس خواهد شد.

بهادری جهرمی درباره  سفر رئیس‌جمهور به چین و اهداف این سفر، گفت: سفر رئیس جمهور، دهمین سفر خارجی رئیس جمهور در کمتر از یک سال و نیم عمر دولت است و این سفر پس از بیست سال از سفر رئیس جمهور چین به ایران، به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برگزار شده است. محوریت اصلی سفر اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز با مسائل اقتصادی است.ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس جمهور تیم اقتصادی هستند. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است لذا یک اقدام راهبردی در این سفر در حوزه توسعه و تسریع تعاملات اقتصادی خواهد بود. نشان می‌دهد ایران مسیر رشد و توسعه تعاملات تجاری خود را با رشد و توسعه بیشتری ادامه می‌دهد.

وی  درخصوص این‌که  آیا مشخص شده چه میزان از املاک وزارتخانه‌ها برای مولد سازی مشخص شده است، عنوان کرد: وزارتخانه‌های گفته شده اولین وزارت خانه‌های پیشگام برای معرفی اموال راکد خود بودند. لیست جزئی اموال هم اکنون در سامانه مربوطه طرح مولد سازی به تفکیک استان و موردی قابل مشاهده عموم مردم و اصحاب رسانه قرار دارد. این طرح مولد سازی در اتاق شیشه‌ای و قابل رؤیت انجام می‌شود و در حال اجرا است. در خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ۱۰۰ درصد منابع حاصل از این مورد سازی برای بازسازی و به سازی در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد و در مورد سایر وزارتخانه‌ها این میزان ۵۰ درصد است.

سخنگوی دولت در رابطه با ثابت نگاه داشتن قیمت کالاهای اساسی نزدیک به ایام نوروز به خصوص در خرده فروشی‌ها تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار جایگاه‌های نظارتی ویژه ای را برای خرده فروشی ایجاد کرده است تا گشت‌های بازرسی از پیش از ایام نوروز تقویت شوند و برای جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها، هر گونه افزایش قیمتی باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. طرحی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ابتدای دهه فجر آغاز شد و تا عید فطر ادامه خواهد داشت تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تا تخفیف‌های حدود ۳۰ درصدی ارائه شوند. این طرح بسیار کمک خواهد کرد تا قیمت‌ها در حوزه کالاهای اساسی حفظ شود.

 وی درباره رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده، خاطرنشان کرد: در بخش دارو در بودجه کاهشی وجود نداشته است. برای خدمت رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته است. برای مثال دولت با پوشش دهی های بیمه‌ای برخی از بیماری‌ها تحت پوشش قرار گرفتند. با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه نویسی جلوی قاچاق دارو گرفته شده است.امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته باشد یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد. تقریباً تمام نیازمندان به خدمات درمانی از آن بهره مند شدند. طرح وزارت بهداشت برای ۱۰ درصدی است که هزینه بستری پرداخت می‌کنند. امروز در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر به صورت تدریجی در حال اجرا است. کسب که از مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع بستری می‌شود هزینه‌ای از جیب خود نپردازد. با در نظر گرفتن منابع لازم در این طرح بودجه بهداشت پیشنهاد شده است.

بهادری جهرمی درباره تصویب  آئین نامه‌ دولت در راستای تولید، بیان کرد: دولت مصوبات بسیاری برای حمایت از تولید کنندگان داشته است. هم در حوزه تسهیلات در حوزه اشتغال زایی صنایع کوچک و هم در حوزه توسعه بازار و خدمات تسهیلات بانکی که برای سرمایه گذاری‌های جدید اقدامات خوبی انجام شده است و صندوقی برای تضمین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی درباره دستورالعمل رهبری برای آزادسازی و عفو گسترده محکومان، عنوان کرد: عفو اخیر مقام معظم رهبری تبلور دیگری از اقتدار، رأفت و همدلی جمهوری اسلامی است. رهبری از ابتدا میان کسانی که احساساتی شدند یا خطای محاسباتی شوری در آنها ایجاد کرد با کسانی که سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافتند تفکیک قائل شدند و این عفو در امتداد همان مسیر ابتدایی بود و نشان داد موضع گیری ها فقط در مقام حرف نیست بلکه در حوزه عمل نیز انجام پذیر است. این نگاه به آرامش هر چه بیشتر کشور کمک می‌کند و راه برای کسانی که هیجانی برخورد کردند باز است. ان شاء الله همه ما در چارچوب قوانین تعامل سازنده‌تری برای ساختن ایران هرچه آبادتر داشته باشیم.

وی در خصوص جزئیات بسته وحدت آفرین به ویژه در حوزه ایرانیان خارج از کشور، عنوان کرد: در امتداد مسیر ترسیمی مقام معظم رهبری در حوزه عفوهای قضائی دولت هم تصمیم به امتداد گرفت. در این بسته در مورد ایرانیان خارج از کشور که اشتباهاتی داشتند و یا در حوزه تخلفات در امتداد جرایم حوزه‌های عمومی و با همان نگاه با این تفکیک که حوزه‌های سازمان دهی شده با حوزه‌هایی که دچار سهو شدند متفاوت هستند، بسته ای آماده شده که جزئیات آن توسط وزاری مربوطه ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت در رابطه با جزئیات مصوبه مولد سازی، خاطرنشان کرد: تمام جزئیات طرح مولد سازی روی سامانه است و موردی که هنوز روی آن تصمیمی گرفته نشده طرحی است که جهت اطلاع عموم روی سامانه قرار گرفته است. لذا مواردی که هنوز تصمیم گیری نشدند عمداً از سوی دولت روی سامانه قرار گرفته تا تمام مراحل اجرایی در منظر مردم باشد و اگر مصوبه اجرایی شود، به رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار کمک می‌کند.

بهادری جهرمی در خصوص واگذاری بدون ضابطه خودرو گفت: وزارت صنعت گزارش اولیه ای در این خصوص ارائه کردند و بازرسی ریاست جمهور جهت بررسی مواردی را ارجاع دادند و در همان گزارش ابتدایی تصمیمات اولیه اتخاذ شده است. هیچ یک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم گیری نهایی در خصوص متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام اتخاذ شود.

وی در رابطه با علت زیان دهی در صنعت خودرو طبق ادعای رئیس خصوصی سازی، گفت: سهم جدی ای از افزایش رشد اقتصادی به حوزه بهره وری اختصاص داده شده و دولت به منظور اصلاح این مشکل تدابیر مختلفی را اتخاذ کرده است. مصوبه اخیر هیئت دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور کمک کننده همین مسیر خواهد بود و حجم گسترده ای از خودروها از این مسیر وارد خواهد شد و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند. ما هم نباید بازار کاذب برای تولید خودرو ایجاد کنیم و هم تدابیری اتخاذ شود تا قیمت‌های مصرف کننده واقعی شود. نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز