خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی:

امکان سانسور در گزارش وقوع سانحه هواپیمای اوکراین وجود ندارد

امکان سانسور در گزارش وقوع سانحه هواپیمای اوکراین وجود ندارد
کد خبر : ۸۵۹۹۴۳

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تکمیل و اعلام گزارش سانحه بویینگ 737 احتمالا یک سال زمان می‌برد، گفت: امکان سانسور در گزارش وقوع سانحه هواپیمای اوکراین وجود ندارد

حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تشکیل  جلسه سه جانبه ایران- اوکراین- کانادا برای بررسی سانحه بویینگ 737 اظهار داشت: برای ادامه روند بررسی سانحه تصمیماتی اخذ شده است که این تصمیمات را به دولت و دستگاه‌های مربوطه ارایه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که هواپیمای اوکراینی بویینگ 737 هواپیمای جدیدی است، در ایران نه لابراتوار و نه تجهیزات مورد نیاز در اختیارمان نیست، با اوکراینی‌ها توافق شده است که نرم‌افزار مورد نظر را در ایران مورد استفاده قرار دهیم و بتوانیم از تجهیزات در داخل برای بازسازی‌ها استفاده کنیم. درباره این موضوعات در حال مذاکره با متخصصان داخلی هستیم و تصمیمات به مقامات بالاتر ارایه شده‌است.

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که نماینده معرفی شده از سوی آمریکا وارد بررسی سانحه در ایران می‌شود، گفت: «نفر پاسخگو»آمریکایی قرار نیست به ایران بیاید.

رضایی‌فر با بیان اینکه جعبه سیاه (FDR-CVR ) هنوز باز نشده‌است، اظهار داشت: تیم بررسی سانحه باید همه جوانب را مورد بررسی قرار دهد که قاعدتا این فرایند زمان‌بر خواهد بود و تکمیل گزارش سانحه احتمالا یک سال زمان‌ می برد.    

وی ادامه‌داد: علت وقوع این سانحه باید ریشه‌یابی شود تا اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گیرد.  

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: باید بدانیم در جریان وقوع این سانحه چه بخشی کمبود داشته و کجا مورد دستکاری‌ قرار گرفته‌ است. این اقدامات کارشناسانه زمان می‌برد و در این‌باره عجله نمی‌کنیم.

رضایی‌فر افزود: در گزارش‌های بعدی سازمان این جزییات منتشر می‌شود و سایر گزارش‌ها هم مانند گزارش اولیه به صورت عمومی منتشر خواهد شد.  

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که اظهارات ضد و نقیض درباره علت وقوع این سانحه چه آثاری بر اعتبار کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیما در مجامع بین المللی می‌گذارد، گفت: کانادا، آمریکا و اوکراین در سایت‌های مرتبط اعلام کرده‌اند که تا کنون بررسی سوانح در ایران مطابق با تمام استانداردها بوده‌ است.

وی با بیان اینکه تیم بررسی سانحه باید این اتفاق را به طور همه جانبه بررسی کند و تا زمانی که تمام عوامل و اطلاعات کامل نشود، هیچ تصمیمی نمی‌گیریم، افزود: پرونده آموزش خلبان را نداریم و در حال دریافت مدارک هستیم. هنوز مدارک هواپیما به دست ما نرسیده‌است. بخشی از این مدارک را اوکراین و بخشی دیگر را بویینگ باید به کمیسیون بررسی سانحه ارائه کند.

رضایی‌فر گفت: در هیچ یک از گزارش‌های سوانح قبلی سانسور نداشتیم. در بررسی سانحه بویینگ 737 هم نمایندگان اوکراین، کانادا و بازپرسان ویژه حضور دارند و از تمام موضوعات مستندبرداری می‌کنند.      

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز