خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا؛

مصرف برق نسبت به پارسال ۶۵۰۰ مگاوات افزایش یافت/ همکاری با چین برای توسعه تجدیدپذیرها

مصرف برق نسبت به پارسال ۶۵۰۰ مگاوات افزایش یافت/ همکاری با چین برای توسعه تجدیدپذیرها
کد خبر : ۱۵۴۷۱۴۳

معاون وزیر نیرو گفت: ۳۵ هزار مگاوات مصرفی که در زمان پیک داریم (یعنی ۴۵ درصد) مربوط به سیستم های سرمایشی است که در چرخه مولد کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایون حائری در حاشیه مراسم آغاز به کار  بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران درباره تامین سوخت نیروگاهها اطهار داشت؛ ما به طور شبانه روزی با وزارت نفت در حال همکاری و رایزنی برای تامین سوخت و‌ پر کردن مخازن هستیم و اگر کمبودی وجود داشته باشد با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی از سوخت مایع هم استفاده خواهیم کرد البته از سوخت مازوت هم استفاده می کنیم ولی تلاش میکنیم مشکلی برای مردم بوجود نیاید. بهرحال فصل زمستان است و تامین‌یوخت نیروگاهها در اولویت قرار دارد.

وی در پاسخ به ایلنا درباره پیش بینی ناترازی ۲۵ هزار مگاواتی برای تابستان سال آینده گفت: اگر به آمار نگاه کنیم طی مدت ۱۰ سال سال ۸۷ تا ۹۷ را در نظر بگیریم میانگین رشد نیاز مصرف سالانه ۲ هزار مگاوات بوده ولی ار سال ۹۷ تا ۱۴۰۳ این میانگین رشد مصرف به ۴ هزار مگاوات رسیده است و امسال نسبت به سال گذشته ۶۵۰۰ مگاوات رشد نیاز مصرف داشته ایم.

معاون وزیر نیرو پر امور برق و انرژی تصریح کرد: افزایش رشدی که وجود دارد و بیشتر هم به سیستم های سرمایشی، افزایش و استمرار دما برمیگردد و باعث می شود رشد نیاز مصرف بیش از ۳ برابر داشته باشیم که جبران آن سخت است.

وی ابراز امیدواری کرد که با مدیریت مصرف و با کمک و همکاری مردم بتوانیم برای تابستان سال آینده ناترازی را کاهش دهیم.

حائری تاکید کرد: وضعیت ناترازی بستگی به میزان مصرف دارد و اینکه به چه شکل مصرف شود.

وی بیان داشت: ۳۵ هزار مگاوات مصرفی که در زمان پیک داریم (یعنی ۴۵ درصد) مربوط به سیستم های سرمایشی است که در چرخه مولد کشور وجود ندارد.

معاون وزیر نیرو گفت: همکاران صنعت برق شبانه روزی تلاش می کنند که ظرفیت های جدیدی احداث کنند و تعمیرات واحدهای نیروگاهی را انجام دهند.

وی افزود؛ همچنین توسعه تجدیدپذیرها را در دستور کار داریم که بتوانیم ناترازی را جبران کنیم.

حائری درباره نقش تجدیدپذیرها در رفع ناترازی تصریح کرد؛ بکی از اهداف سفر وزیر به چین استفاده از طرفیت این کشور برای سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرهای کشور است بهرحال باتوجه به اینکه  نیروگاه تجدیدپذیر نیاز به سوخت ندارد سریعتر توسعه پیدا خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در تابستان سال آینده تجدیدپذیرها سهم بیشتری از تولید داشته باشند.

معاون وزیر نیرو همچنین گفت: اکنون فضایی ایجاد شده که بخش خصوصی به رفع ناترازی بیشتر به ما کمک کند.بخش خصوصی روی بهینه سازی مصرف، مدیریت تقاضا کمک خواهد کرد.

وی درباره واردات و صادرات برق گفت؛ ما تعهدات صادراتی را انجام می دهیم واردات برق هم داریم تقریبا بین واردات و صادرات تعادل وجود دارد.هیچگاه صادرات منجر به این نشده که در تامین نیاز داخل به مشکل بربخوربم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه هایی که ایران در  اجلاس یک کمربند-بک جاده دنبال می کند، اطهار داشت: این اجلاس روی تجدیدپذیرها متمرکز است ما در کشور به زنجیره ساخت نیروگاه تجدیدپذیر رسیده ایم اما برای اینکه گسترش پیدا کند و سهم آن برای جبران ناترازی برق افزایش یابد بدنبال این هستیم که سرمایه گذاری مشترکی از چین جذب کنیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه چین در حوزه تجدیدپذیر از تکنولوژی بالایی برخوردار است ما بدنبال استفاده از آن هستیم. کشور چین روزی ۱۰۰۰ مگاوات طرفیت تجدیدپذیر احداث و اقدام به صادرات می کند که این در دنبا بی نظیر است.

وی سهم برق از تجدیدپذیرها را حدود ۱۳۰۰ مگاوات ذکر کرد و افزود؛ برنامه داریم که ۵۰۰ مگاوات به این میزان اضافه کنیم و برای تابستان سال آینده به عدد ۴۵۰۰ مگاوات برسیم که تحول بزرگی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز