خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

رایزنی با مراجع علمی در داخل و خارج کشور برای حل چالش پرندگان زنبورخوار + پاسخ به زنبورداران معترض

رایزنی با مراجع علمی در داخل و خارج کشور برای حل چالش پرندگان زنبورخوار + پاسخ به زنبورداران معترض
کد خبر : ۱۵۴۶۷۰۳

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره افزایش شمار سبزقباها به عنوان پرندگانی که زنبورهای عسل خوراک اصلی آنها هستند، گفت: با مراجع علمی در داخل و خارج کشور در حال کنکاش و رایزنی هستیم تا راهی برای ارائه به زنبورداران پیدا کنیم که هم معیشت آنان تأمین و هم گونه سبزقبا حفظ شود.

«غلامرضا ابدالی» مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به گلایه مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران از این سازمان مبنی بر اینکه تاکنون هیچ راهکاری ارائه نداده‌اند که با بکارگیری آن بشود با افزایش شمار سبزقباها مقابله و زاد و ولد آنها را کنترل کرد، گفت: این‌گونه نیست که ما برای کمک به زنبورداران اقدامی نکرده باشیم، راه حل‌‎هایی به آنان داده شده است. متأسفانه زنبورداران غذای اصلی زنبورخوارها را جلوی این پرندگان می‌گذارند و انتظار دارند که آن‌ها استفاده نکنند. البته قبول داریم که این سرمایه زنبورداران است، اما ما راهکارهایی به آن‌ها ارائه داده‌ایم و آنان درصورتی می‌توانند ادعایی داشته باشند که این راهکارها را عملی کرده و نتیجه‌ای نگرفته باشند.

ابدالی تاکید کرد: آنچه ما می‌گوییم ترکیبی از راهکارهای مختلف است که اگر به کار ببندند قطعا جواب خواهند گرفت. همین الان هم که زنبورداران ما را متهم می‌کنند که به فکر آنان نیستیم، ما در حال رایزنی با مراجع علمی در داخل و خارج کشوریم.

وی ادامه داد: ما هم با مراجع علمی و صاحب‌نظران رایزنی می‌کنیم و هم در حال کنکاش هستیم تا راهی برای ارائه به زنبورداران پیدا کنیم که هم معیشت آنان تأمین و هم گونه سبزقبا حفظ شود، اما از بین بردن جمعیت بزرگی از پرندگان نه اخلاقی است و نه قابل قبول. حرف ما این است که ما راهکارها را ارائه می‌دهیم؛ بالاخره راهکارها آزمون و خطا دارند و با مراجع علمی نیز رایزنی می‌کنیم. چنین مباحثی در همه‌جای دنیا نیز مطرح است. اما کمتر کسی می‌تواند با خودش کنار بیاید که با شیوه‌ای غیرانسانی و با یک بداخلاقی زیست‌محیطی جمعیت بزرگی از موجودات را که عمدی در کار ندارند و فقط برای زنده بودن این کار را انجام می‌دهند از بین ببرد.

وی افزود: من به خواسته زنبورداران احترام می‌گذارم. به خود آنان هم گفته‌ایم که ما در تلاشیم تا راهکاری پیدا کنیم. هرچند که راهکارهایی زیادی هم به آن‌ها ارائه داده‌ایم، اما الان هم به همکاران گفتیم که انشاءلله رایزنی‌هایی کنند و راهکارهای علمی‌تر و کاربردی‌تری بیابند.

ابدالی درباره تشکیل پرونده قضایی برای برخی از زنبورداران به دلیل آسیب زدن به سبزقباها برای حفظ دارایی‌شان توضیح داد:  وقتی فردی جرمی محیط زیستی مرتکب شود، جریمه‌ای برای او تعیین می‌شود و ما اجازه و اختیاری در خصوص آن نداریم که این مبلغ را ببخشیم زیرا آن جریمه جزو انفال و سرمایه‌های کشور است و به دولت و کشور تعلق دارد. ما ضابط دادگستری هستیم و پرونده تشکیل می‌دهیم، ولی رأی قضایی را مقام محترم قضایی صادر می‌کند.این افراد بر اساس یک رای قضایی محکوم شده‌اند و قطعاً کسی که از نظر قضائی محکوم شده باشد، باید به حکم مقام محترم قضایی تن بدهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز