خبرگزاری کار ایران

3 پلتفرم و 15 محصول جدید کرمان موتور در راه است

3 پلتفرم و 15 محصول جدید کرمان موتور در راه است
کد خبر : ۱۵۴۶۸۸۷

معاون توسعه کرمان موتور با اشاره به برنامه این شرکت برای تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۷ ، به تشریح اهداف آبی پوشان کرمانی پرداخت.

ایلنا، ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان، در ابتدا با اشاره به نمودار لبخند که ارزش یک محصول را برا اساس ارزش افزوده نشان می‌دهد توضیح داد: ما در بخش R&D یا توسعه محصول، بیشترین ارزش افزوده را داریم و در قسمت پروداکشن که تولید محصول است، کمترین ارزش افزوده را داریم. بر همین اساس کشورهای توسعه‌یافته به این سمت رفته‌اند که پروداکشن (تولید) را در سایر کشورها برون سپاری می‌کنند و توسعه محصول که قسمت نرم موضوع است را داخل کشور انجام می‌دهند. این موضوع توسط مدیران ارشد شرکت کرمان موتور شناخته و هدف‌گذاری شده و امیدواریم که به آن نقطه برسیم که بتوانیم توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودروسازی در شرکت کرمان موتور اضافه کنیم.

 

معاون توسعه محصول کرمان موتور با اشاره تحقیق و توسعه شرکت به روی سه پلتفرم اصلی، توضیح داد: در شرکت کرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلی داریم. پلتفرم PS1 که اولین پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف داریم. همچنین دو مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 که خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار دادیم. هر کدام از این پلتفرم‌ها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شده‌اند و محصولاتی که بر روی این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.

ابوالفضل خلخالی ادامه داد: پلتفرم PS1 در سه تایپ بدنه سدان،‌ هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌ایم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره سایر پلتفرم‌ها توضیح داد: در پلتفرم KP1 ما چهار نوع بدنه سدان،‌ هاچ بک، کوپه و SUV را در نظر داریم. همچنین در پلتفرم KP2 ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داریم؛ به لحاظ پیشرانه، بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو که 4wheel drive چهار چرخ متحرک و 2wheel drive دو چرخ متحرک هستند.

 

خلخالی با اشاره به برنامه‌های کرمان موتور تصریح کرد: به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ٣٠ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ٧٠ درصد داخلی سازی انجام شود. امروز ما به طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی‌ سازی داریم و در پلتفرم PS1 ما بر اساس آخریم دفترچه داخلی سازی، 68 درصد داخلی سازی را ثبت کردیم که اطن عدد بزودی به بالای ٧٠ درصد نزدیک خواهد شد.

 

معاون توسعه محصول کرمان موتور ادامه داد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی یا وارداتی، هدف‌گذاری این است که برای ٨٠ درصد محصولاتمان، محصول بومط و محصول ایرانی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محرکه، ١٠ درصد هدف محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محرکه هیبریدی و ۶٠ درصد هم قوای محرکه بنزینی است. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ١۴٠٧ است، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ٢۵٠ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶٠ درصد است. قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صد در صدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌ شرکت هم ٢۵ هزار دستگاه خواهد بود و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور هم ١٠ درصد را شامل خواهد شد.

در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار دادیم که با میزان ساخت داخلی سازی ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ١٢۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ٣٠ درصد خواهد بود.

خلخالی با اشاره به وضعیت هر کدام از این پروژه‌های توسعه محصول روی پلتفرم‌های یاد شده توضیح داد: ما در پلتفرم PS1، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه دادیم و امروز به عنوان اولین محصول بومی کرمان موتور فروش آن انجام می‌شود.  

همزمان ما بر روی پلتفرم PS1، محصول PS12 را داریم که تحت عنوان شادو Shadow معرفی خواهد شد. به لحاظ ساخت نمونه‌ها، بالای ٧۵ درصد پیشرفت داشته و نمونه‌های تولید آزمایشی در اسفندماه ١۴٠٣ تولید می‌شوند، اما با فرض فرایندهای تست و فرایندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS12 برای ورود به بازار آماده و تجاری سازی آن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بر روی پلتفرم PS1 یک محصول برقی را در حال حاضر عرضه کردیم و در حال انجام فرایندهای توسعه یک محصول کاملا فول الکتریک هستیم و در بخش‌های مختلف با کمک شرکت‌های ایرانی این فرایند توسعه پیدا کرده و این پلتفرم کاملا پلتفرم بومی است و از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه این محصول بهره‌مند بودیم. همزمان ما برای پلتفرم PS1 یک محصول هیبرید را توسعه دادطم که این محصول هم تحت عنوان خودروط ایگل هیبریدط تا ٣۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و تا پایان سال آینده فرایند تجاری سازی و ورود به بازار آن انجام خواهد شد.

ابوالفضل خلخالی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP2 که محصول KP21 است، توضیح داد: یک محصول شاسی بلند است در گروه سواری بزرگ به صورت SUV و فرایندهای طراحی استایل انجام شده، نمونه‌های طراحی محصول در حال انجام است.  

معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره داخلی سازی قوای محرکه بنزینی تصریح کرد: در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ١۵٠٠ سی‌سی با ٧٠ درصد داخلی سازی داریم و در حال حاضر با تعریف پروژه‌های فناورانه ارتقاط این موتور در شرکت کرمان موتور در حال انجام است؛ به گونه‌ای که مصرف سوخت آن و آلایندگی آن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و هم بر این اساس کاهش خواهد داشت. بر این اساس اگر پایان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگیریم در سال 1407، شرکت به ۵٠٠ هزار دستگاه تولید دست خواهیم یافت. که از این قسمت بر اساس تقسیم‌بندی یاد شده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات CKD (وارداتی) و الباقی کاملا محصولات ایرانی است که روی سه پلتفرمی که اشاره کردیم، در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبریدی و بنزینی کم‌مصرف عرضه خواهد شد. بر این اساس میزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد میرسد و می‌توانیم در GDP ملی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان موتور رشد داشته باشیم.

 

خلخالی در خصوص برنامه‌های شرکت کرمان موتور در زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو توضیح داد: ما با همکاری معاونت محترم علمی ریاست جمهوری با هدف نقش آفرینی در زیست بوم فناوری کشور، فرایندهای مختلفی را تعریف کردیم. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در این راستا برداشتیم، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که بر این اساس برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز شرکت کرمان موتور، از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری حمایت خواهیم کرد. انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر قرار گرفته و دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها تاسیس می‌شود. بر همین اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی یک برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌گذاری کردیم که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و امروز رسما افتتاحیه این مرکز هم محسوب می‌شود. این مرکز تحت عنوان مرکز متا با کمک دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کرمان موتور   راه‌اندازی خواهد شد و تمام نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در این مرکز هدف‌گذاری می‌شوند و توسعه‌ آن‌ها انجام خواهد شد.

ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که آینده یا حال حاضر حتی صنعت خودرو را به خودش اختصاص می‌دهد، شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده است. شرکت کرمان موتور از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری و شرکت‌های تولیدی داخل کشور که بتوانند در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، در حوزه کلاسترهای دیجیتال و کنترلرها فعالیت می‌کنند و بتوانند کمک کننده توسعه این مسائل باشند، آماده همکاری با آن‌ها است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز