خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان برنامه و بودجه:

دامن مرکز آمار را به سیاست آلوده نمی‌کنیم

دامن مرکز آمار را به سیاست آلوده نمی‌کنیم
کد خبر : ۱۵۴۶۳۲۲

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه قصد نداریم اثر غیرحرفه‌ای بر عملکردها داشته باشیم و مرکز آمار باید آزادانه اطلاعات جمع آوری و آمار درست را تهیه کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید حمید پورمحمدی مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اهمیت استفاده از آمار اظهار داشت: تاریخ کشورهای به سه دوره تقسیم می‌‌شود، دوره اول تحت تاثیر افکار حکمای یونان بودند و دوره دوم قرون وسطا بود اما دوره بعدی دوره رسانس شکل گرفت که چراغ عقل را روشن کردند تا از تاریکی قرون وسطا خارج شوند . یکی از نمادهای رسانش و زاییش نو این بود که روح اندازه‌گیری بر همه موضوعات حکمفرما شد. 

وی ادامه داد: ما از جایی که غرب بر دیتا و آمار مسلط شد و در کنار دانش به داده ها و اندازه گیری و کمیت دست پیدا کرد از آنها عقب افتادیم. اگر در دوران طلایی اسلامی قرن ۴ تا ٨ و ٩ را دوره موفق می‌دانیم علت این است که دانشمندان این دوره کمی‌گرا بودند. 

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر امروز به آمار به روز نیاز داریم به این دلیل است که آمار ستون فقرات است و اگر شسکته باشد نمی‌توان کمر راست کرد و باید از آمار و اطلاعات درست حمایت کرد تا بتوانیم به تحلیل درستی دست پیدا کنیم و به صورت تخمینی آینده را پیش بینی کنیم وگرنه باید کورانه عصا بزنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه اگر کورانه حرکت می کنیم به دلیل نبود دیتا است، ادامه داد: نقش آمار مانند چشم است و انسانی می‌تواند گستاخانت تصمیم بگیرد که بتواند ببیند و در تاریکی نمی توان حرکت کرد. 

وی با تاکید بر اینکه دامن آمار را به گرد وغبار سیاست آلوده نمی‌کنیم، گفت: در سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه قصد نداریم اثر غیرحرفه‌ای بر عملکردها داشته باشیم و مرکز آمار باید آزادانه اطلاعات جمع آوری و آمار درست را تهیه کند. بنده رییس مرکز آمار راذاز هر گونه حمایت مطمن کرده‌ام و آمادگی هر گونه پشتیبانی از برنامه های مرکز آمار را داریم . 

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرشماری کشاورزی اظهار داشت: ۴ میلیون کشاورز داریم که باید از سوی حکومت مورد حمایت قرار بگیرند و موضوع امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد. از این رو باید سرشماری کشاورزی با دقت به اجرا برسد ممکن است و همه دستگاه‌ها باید در سرشماری کشاورزی به کمک بیایند و همچنین در سال ١۴٠۵ هم سرشماری نفوس و مسکن با روش ثبتی مبنا انجام خواهد شد.

همچنین غلامرضا گودرزی ادامه این مراسم با بیان اینکه ١٢ آبان ماه سرشماری کشاورزی آغاز می شود و تا ۴۵ روز ادامه دارد، اظهار داشت: در سرشماری کشاورزی از مهمترین اقداماتی به اجرا می‌رسد، راه‌اندازی پایگاه ثبتی مبنا است که همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تصمیم گیری‌ بدون آمار درست و دقیق تصمیم گیری با چشمان بسته است و وجود اطلاعات صحیح برای برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار حایز اهمیت است. 

رییس مرکز آمار افزود: ساماندهی حساب های اقماری و ملی و گردشگری سلامت، احسان و وقف در دستور کار داریم و تغییر ساختار در حال انجام است و در پایان مراسم امروز از رتبه بندی فعالیت های اقتصادی رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز