خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استقرار کارشناسان زراعی ایران در افغانستان/صدور مجوز برای واردات شترمرغ‌ پرورشی

استقرار کارشناسان زراعی ایران در افغانستان/صدور مجوز برای واردات شترمرغ‌ پرورشی
کد خبر : ۱۵۴۶۸۹۳

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: سازمان حفظ نباتات در واردات محصولات کشاورزی از افغانستان این ایراد را می‌گیرد که در این کشور نظارت فنی بر تولید وجود ندارد و ایراد درستی هم است. با این حال سازمان جهاد کشاورزی استان در همکاری با سازمان نظام مهندسی در تلاش است کارشناسان زراعی ایرانی را در افغانستان مستقر کند تا این مشکل برطرف شود.

محمدحسین اکبری، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره دلیل سختگیری‌های سازمان حفظ نباتات در واردات محصولات کشاورزی از افغانستان گفت: سازمان حفظ نباتات در واردات محصولات کشاورزی از افغانستان این ایراد را می‌گیرد که در این کشور نظارت فنی بر تولید وجود ندارد و ایراد درستی هم است با این حال سازمان جهاد کشاورزی استان در همکاری با سازمان نظام مهندسی در تلاش است کارشناسان زراعی ایرانی را در افغانستان مستقر کند تا این مشکل برطرف شود.

وی افزود: این واقعیت وجود دارد که در سیستم اداری سختگیری‌هایی برای واردات محصولات کشاورزی از افغانستان صورت می‌گیرد اما اگر سرمایه‌گذار نمونه کالای وارداتی از این مبدا را به جهاد کشاورزی استان بیاورد تلاش می‌شود گیر کار از هر کجا که باشد برطرف شود. با این حال متاسفانه رویه معمول در کشور ما این است که قاچاق راحت‌تر انجام می‌شود و تاکنون مراجعه‌ای در این زمینه به جهاد کشاورزی استان نشده تا ببینیم گیر کار از کجاست؟

اکبری درباره امکان کشت نهاده دامی در این کشور اظهار کرد: شرایط برای کشت ذرت دامی که به عنوان خوراک دام و طیور کاربرد دارد در افغانستان فراهم است و می‌تواند به ایران وارد شود و جهاد کشاورزی استان هم از کشت آن در افغانستان و ورود به ایران توسط بخش خصوصی استقبال می‌کند، اما ذرتی که در افغانستان تولید می‌شود آفتاب خشک است یعنی با ذرت با رطوبت بالا تولید می‌شود و دستگاهی وجود ندارد که آن را به سرعت خشک کند بنابراین دپوی آن به کپک‌زدگی می‌انجامد.

وی اضافه کرد: فقط نهاده‌های دامی نیستند گردو، بادام، چلغوز و انواع خشکبار را می‌توان از این کشور وارد و دست‌کم در استان خراسان جنوبی و استان‌های مجاور عرضه کرد تا این اقلام با قیمت بهتری به دست مصرف‌کننده برسد، حتی وقتی فصل برداشت هندوانه، خربزه و پیاز در ایران تمام می‌شود می‌توان این محصولات را از همسایه شرقی وارد کرد. در حالی که الان دارد از مبدائی مانند شیلی گردو به کشور وارد می‌شود، همچنین امکان ورود پنبه نیز وجود دارد به ویژه که پنبه جزء کالاهای کم‌ریسک است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: جهاد کشاورزی همچنین برای پرورش طیور وارداتی از افغانستان با بخش خصوصی همکاری می‌کند و به طور مثال پرنده‌ای مانند شترمرغ با توجه به اینکه آب و علوفه مصرفی آن کم است به خوبی می‌تواند در خراسان جنوبی پرورش یابد و جهاد کشاورزی به سرمایه‌گذاران مجوز پرورش شترمرغ‌های وارداتی از افغانستان را به هر تعداد که بخواهند می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز