گزارش بیمه ملت از روند اجرای قرارداد بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی

پیرو انتشار خبری در پایگاه اطلاعرسانی صندوق بازنشستگی کشوری به تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴، به نقل از مدیرعامل محترم آن صندوق، که حاوی نکاتی مهم درخصوص نحوه ارائه خدمات در چارچوب قرارداد بیمه درمان تکمیلی میان صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت بیمه ملت بود، این شرکت لازم میداند نکاتی را جهت شفافسازی و رفع برخی ابهامات مطرح شده، اعلام کند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، انتشار این خبر در حالی است که طی مدت اجرای قرارداد، گزارشهای ادواری و مکاتبات رسمی متعددی درباره وضعیت اجرای تعهدات، تعداد اسناد دریافتی، میزان پرداختها و سایر شاخصهای عملکردی، بهطور مستمر به اطلاع مدیران و مسئولان محترم صندوق بازنشستگی کشوری رسانده شده است.
با این وجود، انتشار خبر اخیر که حاوی انتقاداتی نسبت به عملکرد این بیمهگر بود، این شرکت را بر آن داشت تا بهمنظور شفافسازی، صیانت از حقوق سهامداران محترم، شبکه فروش و نمایندگان خدوم بیمه ملت و از همه مهمتر، جلب اطمینان بازنشستگان گرانقدر تحت پوشش بیمهنامه صندوق بازنشستگی کشوری، توضیحاتی را ارائه کند.
۷۵ درصدی که رقم صحیح آن کمتر از ۴1 درصد است
در بخشی از این خبر منتشرشده با اشاره به موضوع پرداخت مطالبات آمده است، «با وجود پرداخت ۷۵ درصد از مطالبات این شرکت و تأمین حدود پنج هزار میلیارد تومان، متأسفانه شرکت بیمهگر در عمل به تعهدات خود قصور کرده است». در همین خصوص، ضروری است یادآور شویم که بر اساس مفاد قرارداد فیمابین، مجموع ارزش قرارداد بیمه درمان تکمیلی برای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۱ هزار و 5۰۰ میلیارد تومان بوده که با در نظر گرفتن الحاقیه تمدید یکماهه قرارداد در فروردین ماه سال ۱۴۰۴، این رقم به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که تاکنون مبلغی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان از سوی صندوق بازنشستگی به حساب بیمه ملت واریز گردیده و بالغ بر ۷ هزار و 500 میلیارد تومان از تعهدات مالی صندوق همچنان پرداختنشده باقی مانده است.
بر این اساس، نسبت حق بیمه واریزی تا این لحظه کمتر از ۴1 درصد از کل مبلغ قرارداد بههمراه الحاقیه بوده و بنابراین، استناد به پرداخت ۷۵ درصد از مطالبات، با ارقام واقعی و اسناد مالی موجود، انطباق ندارد. بهنظر میرسد بخشی از اطلاعات کلیدی مربوط به وضعیت مالی و اجرایی قرارداد، بهصورت دقیق یا کامل به استحضار مدیرعامل محترم صندوق نرسیده است.
بدیهی است که اختلاف قابلتوجه میان رقم اعلامشده (۷۵ درصد) و میزان واقعی پرداختی (کمتر از ۴1 درصد)، احتمال وجود نارسایی در انتقال دقیق اطلاعات مالی و یا اشتباه در تلقی فرایند صدور بیمهنامه به صورت سرانه ماهیانه با پوشش بیمه ای مربوط به صندوق را تقویت میکند؛ امری که میتواند باعث شکلگیری برخی برداشتهای نادرست به ویژه در ذهن بازنشستگان ارجمند، گردد.
تداوم خدمترسانی علیرغم عدم پرداخت حق بیمه
در بخش دیگری از خبر مورد نظر و در انتقاد از عملکرد بیمه ملت اشاره شده که «از اردیبهشت سال گذشته تا پایان اسفند ۱۴۰۳ هیچگونه پرداختی به بازنشستگان نداشتهایم». در پاسخ به این مطلب، لازم به ذکر است که با توجه به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی میان صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت بیمه ملت در خردادماه ۱۴۰۳ و تأخیر بهوجودآمده در فرآیند اجرایی، عملاً بیمه ملت با سه ماه تأخیر در شروع اجرای قرارداد مواجه شد و رسما قرارداد از اواخر خردادماه آغاز گردید.
این تأخیر بهطور طبیعی سبب شد که پرداخت مطالبات و خسارتهای مربوط به ماههای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ نتواند قبل از اواخر خردادماه آغاز شود. از سوی دیگر، هر مبلغی که از سوی صندوق بازنشستگی کشوری به حساب بیمه ملت واریز شده، برای پرداخت مطالبات بازنشستگان محترم مورد استفاده قرار گرفته است.
افزون بر این، شرکت بیمه ملت با وجود محدودیتها، صرفاً با هدف تداوم خدمترسانی و جلوگیری از بروز فشار به بازنشستگان گرامی، مبالغی بیش از وجوه دریافتی را تأمین و از طریق صدور معرفینامههای آنلاین در مراکز طرف قرارداد، خدمات درمانی را ادامه داده است.
پذیرش اسناد درمانی: روندی پیوسته و بدون وقفه
در خصوص موضوع مطرحشده دیگر در خبر منتشر شده مبنی بر خودداری برخی نمایندگیها از پذیرش اسناد درمانی بازنشستگان، لازم به ذکر است که در برخی مواقع ممکن است مشکلات اجرایی یا فنی موقتی منجر به عدم پذیرش برخی اسناد شده باشد اما این موارد به هیچ وجه بهطور سیستماتیک و گسترده وجود نداشته است. شاید یکی از دلایل احتمالی عدم پذیرش برخی اسناد، ریشه در انباشت آنها بهدلیل تأخیر در واریز منابع از سوی صندوق باشد.
بر اساس جدول پیوست، طی اجرای قرارداد بیمه درمان تکمیلی، اسناد درمانی بازنشستگان به صورت ماهانه پذیرش شدهاند؛ روندی که نشانگر تلاش مستمر بیمه ملت در پاسخگویی به دغدغه بازنشستگان محترم میباشد.