خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

جزییات اجرای بزرگترین طرح مرزی ایران و آذربایجان/ ۲ میلیارد متر مکعب آب به دو کشور ارسال می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۲۶۱

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: حجم مخزن سد قیزقلعه سی ۶۲ میلیون متر مکعب بوده و سالانه از طریق سد خداآفرین ۲ میلیارد متر مکعب آب را برای طرفین تنظیم می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یوسف غفارزاده در نشست خبری اظهار داشت: پس از نیم قرن از احداث سد ارس، اجرای سد قیزقلعه‌سی و سپری شدن نزدیک به ۲۰ سال از آغاز عملیات اجرایی بهره‌برداری از این سد، بالاخره انتظارها به پایان رسید و بهره‌برداری از این سد بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان آغاز می‌شود. 

وی افزود: سد قیزقلعه‌سی در قالب طرحی عظیم با توان فنی مهندسان ایرانی بازطراحی و اجرا شده و عملیات عمرانی آن به طور کامل به پایان رسیده و روزشمار بهره‌برداری از این طرح آغاز شده است؛ احداث و بهره‌برداری از این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پائین دست و رونق کشاورزی، موجب توسعه اقتصادی منطقه، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری بوده و توان مهندسی، تخصص و دانش داخلی را به نمایش گذاشته است. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی و حق آبه‌های مرزی، جایگزین شدن شیوه‌های سنتی کشاورزی با شیوه‌های مدرن و صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی، از جمله دستاوردهای مهم اجرای این طرح به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبیاری تحت فشار در منطقه به شمار می‌آید‌. 

وی بیان داشت: حجم مخزن این سد ۶۲ میلیون متر مکعب بوده و سالانه از طریق سد خداآفرین ۲ میلیارد متر مکعب آب را برای طرفین تنظیم می‌کند. 

 غفارزاده تاکید کرد: سد قیزقلعه‌سی دارای دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی به ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل بهره‌برداری سالیانه است و احداث و بهره‌برداری از آن، موجبات توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال زایی برای حدود ۴۰ هزار نفر را فراهم می‌کند. 

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص طرح، انحراف آب رودخانه ارس در دو مرحله صورت گرفته و اکنون با تکمیل سد قیز قلعه‌سی، بهره‌برداری از طرح عظیم آبرسانی خداآفرین از رود ارس آغاز می‌شود. از  دیگر دستاوردهای مهم اجرای این طرح به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبیاری تحت فشار در منطقه می‌توان به استفاده بهینه از منابع آب و خاک،کشاورزی نوین و تحقق حقابه‌های مرزی اشاره کرد. 

مدیر عامل اب منطقه ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: احداث و بهره برداری از سد قیزقلعه سی علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پائین دست و رونق کشاورزی، موجبات توسعه اقتصادی منطقه و همچنین افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری را فراهم خواهد آورد. 

وی ادامه داد: این در حالی است که سد قیزقلعه‌سی، تجربه‌ای کم‌ نظیر در حوزه دیپلماسی آب بوده و نمادی از اتحاد و همدلی دو کشور به ویژه در صیانت و نگهداری از دو پل تاریخی واقع شده در این منطقه محسوب می‌شود. این سد تنظیمی جایگاه استراتژیکی بسیار مهمی داشته و مقرر شده است به زودی با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری برسد. 

غفارزاده تصریح کرد: با توجه به مستغرق شدن بخشی از جاده مواصلاتی موجود اصلاندوز به جلفا، راه اصلی جایگزین با مشخصات فنی از نوع درجه یک به طول ۷.۴ کیلومتر احداث و در حال حاضر بهر‌برداری از آن در حال انجام است که با احداث این جاده علاوه بر کاهش خطرات جاده‌ای، توسعه گردشگری منطقه به صورت چشمگیری افزایش یافته است. 

وی افزود: بر این اساس، موقعیت این سد در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در حدفاصل مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان جهت بهره‌برداری مشترک، با بهره‌گیری از توان شرکت‌های توانمند و کارگران تلاشگر و با استفاده از دانش و توان فنی داخلی با هدف تامین آب شبکه آبیاری خداآفرین در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل احداث شده است.  

وی یادآور شد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۸۳۴ متر و ارتفاع ۳۷ متر بوده است، طراحی این سد بر اساس سیلاب ۱۰ هزار ساله معادل ۳۴۴۰ متر مکعب بر ثانیه بوده که از طریق مجاری تخلیه کننده تحتانی و سرریزهای رادیال گیت در طرفین در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز