مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان تشریح کرد:
اعلام جزئیات استفاده از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در البرز
مدیرکل تعاون کارو رفاه اجتماعی استان البرز جزئیات و نحوه استفاده از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان را تشریح کرد.
به گزارش ایلنا از البرز، حسین فلاح نژاد در خصوص نحوه اجرای این طرح در استان البرز گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با نظارت و کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز و توسط جهاد دانشگاهی البرز به عنوان تسهیل گر در استان اجرا می شود .
وی افزود : شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد : این طرح در سه فاز اجرا میشود که با شناسایی حلقههای مفقوده مشاغل خانگی و با تیمسازی و شبکهسازی مورد نیاز، شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات عرضه شده در بازار توسط برندهای مطرح خواهیم بود و همچنین سهم استان البرز در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز به میزان 2500 نفر تعیین شده است.
وی درخصوص نحوه ثبت نام در این طرح ملی در استان البرز گفت: متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در دو گروه متقاضیان و پشتیبان ها باید در زمان مقرر در سامانه inhb.ir اقدام به ثبت نام کنند که در همین راستا تاکنون نیز حدود 800 نفر متقاضی برای استفاده از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در البرز در این سامانه ثبت نام کرده اند.
فلاح نژاد در خصوص شرایط بهره برداری از این طرح بیان کرد : برای ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی افراد باید داری حداقل ۱۸ سال سن و بومی استان محل ثبتنام باشند و اشتغال نداشتن تماموقت و نداشتن بیمه کارآفرینی نیز از شروط ثبتنام در طرح محسوب می شود و شامل تمامی مشاغل خانگی اعم از صنایع دستی،تولیدی، کشاورزی، قالی بافی، فعالیت های فرهنگی و هنری و غیره می شود.
این مسئول عنوان کرد : در این برنامه توانمندسازی، مهارت آموزی، تجربه اندوزی، هدایت و مشاوره شغلی، راهاندازی و تثبیت فعالیت های اقتصادی با توجه به مزیت های منطقه و آشنایی با انواع مدل های کسب و کار مشاغل خانگی، خویش فرمایی، شبکه سازی، زنجیره ارزش، اتصال به برندها و بنگاه های بالادستی و غیره در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درباره موضوع اتصال به بازار کار در این مشاغل توضیح داد: شکلدهی و ظرفیت سازی بازارهای فیزیکی، الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاه های بالادستی، تولید استاندارد و برند سازی، ارتقاء کیفیت محصولات و بسته بندی و کمک به تنظیم برنامه های تولید و فروش از موضوعات اساسی این طرح است و بخش شناسایی برندها و پیشرانان در سطح ملی و استانی نیز در دستورکار قرار دارد.
فلاح نژاد در خصوص محورهای اصلی فعالیت ها در این طرح اظهار داشت : اتصال به پیشران، ایجاد مشارکت با کسب و کارهای بالادستی با جلب موافقت کارآفرینان، همکاری و شکل دهی بازارهای فروش الکترونیکی و معرفی و فروش محصولات با استفاده از تمام امکانات دیجیتال برای متقاضیان مشاغل خانگی، فروش از طریق برپایی بازارچههای فصلی و موقت، برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات، استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی و بخشهای غیردولتی در امر بازاریابی و فروش و ایجاد دسترسی به مواد اولیه با کیفیت و با قیمت مناسب و تامین ابزار مورد نیاز با معرفی متقاضیان مشاغل خانگی به بنگاه های پیشران و بالادستی از مهم ترین اقداماتی است که در راستای اجرای این طرح انجام خواهیم داد.
وی ابراز امیدواری کرد: با پیادهسازی موفق این طرح در استان که نیازمند همراهی، همکاری و هماندیشی بخشهای مختلف مرتبط است، شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به ویژه در سال «جهش تولید» باشیم.