معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانودی هرمزگان:
تعمیرات شناورها با پیوند دانش ایرانی و توان قطعهسازان داخلی سرعت گرفته است
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانودی هرمزگان گفت: عملیات تعمیرات اساسی سیستم رانش یدککش نیمروز به مدت یکماه به دست توانمند متخصصان بومی آغاز و پس از انجام آزمونهای اولیه دریانوردی شناور یادشده در چرخه فعالیتهای دریایی این استان قرار گرفت.
به گزارش ایلنا از بندرعباس، مهدی بروغنی امروز شنبه ۱۵ دیماه در تشریح عملیات انجام شده بر روی این یدککش اظهار کرد: عملیات تعمیرات اساسی سیستم رانش یدککش نیمروز به مدت یکماه به دست توانمند متخصصان بومی و بهرهگیری از توانمندی قطعهسازان داخلی آغاز و پس از نوسازی و انجام آزمونهای اولیه دریانوردی شناور یادشده در چرخه فعالیتهای دریایی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بهرهگیری از توان شرکتهای دانش پایه و فناورانه در ساخت قطعات تجهیزات دریایی و خشکی تسهیلگر آماده بهکاری شناورهای خدماتی است، گفت: بر همین اساس راهاندازی سیستم رانش یدککش نیمروز با قدرت ۱۴ هزارو ۴۰۰ اسب بخار برای اولین باردر دستور کار قرار گرفت.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانودی هرمزگان ادامه داد: تحقق این مهم به دست متخصصان داخلی هزینهای بالغ بر ۴۵ هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته و در راستای کاهش زمان تعمیرات نیز موثر بوده است.
به گفته بروغنی؛ پیوندکار آمد دانش ایرانی و بهرهگیری از توان شرکتهای دانش پایه و قطعهسازان داخلی ضمن ارزآوری و کاهش هزینهها سبب کوتاه شدن زمان تعمیرات در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی شده است.
وی در ادامه بیان کرد: شناور راهنمابر هادی ۳ نیز هماکنون برای انجام تعمیرات اساسی و زیرآبی در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی شهید رجایی مستقر و مدت زمان قابل پیش بینی برای نوسازی آن نیز یکماه تعیین شده است.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانودی هرمزگان همچنین به تعمیرات اساسی و زیرآبی شناور راهنمابر قیام ۳ به طول ۱۶ متر اشاره کرد و افزود: این شناور نیز آبانماه امسال در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی مستقر و پس از اتمام تعمیرات شامل والو و لوله، رنگآمیزی، تعویض ورق عملیات همزمان شناور نیمروز به آباندازی شد.
بروغنی گفت: امر تعمیر و نگهداری مستمر و انجام تعمیرات اساسی زیرآبی و ماشینآلات این شناورها و حفظ و آماده بهکاری آنها تمدید و به روزرسانی گواهینامههای ایمنی و همچنین ردهبندی و سایر گواهینامههای مورد نیاز دریانوردی برعهده اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی است.
به گفته وی؛ هرکدام از انواع شناورها وظیفه خاص خود را دارد به عنوان نمونه لایروبها وظیفه حفظ عمق حوضچهها و کانالهای دسترسی را دارند.
معاون فنی و نگهداری بنادر هرمزگان افزود: یدککشها وظیفه پهلودهی و جداسازی و اسکورت و یدککردن شناور را دارند که آماده بهکار نگه داشتن آنها از مهمترین امور اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی است.
سرسره تعمیرات شناور مجتمع بندر شهید رجایی با ظرفیت بالاکشیدن شناورهای تا تناژ ۱۵۰۰ تن در سال ۱۳۶۷ در مجاورت موج شکن شرقی این بندر احداث شد.