خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

امنیت شغلی، معیشت و مسکن؛ ۳ دغدغه اصلی جامعه کارگری

امنیت شغلی، معیشت و مسکن؛ ۳ دغدغه اصلی جامعه کارگری
کد خبر : ۱۵۴۴۱۸۶

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با تأکید بر اینکه امنیت شغلی جامعه کارگری به قهقرا رفته است، گفت: کسی به دنبال امنیت شغلی کارگران نیست.

داوود میرزایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: ۳ دغدغه اصلی که جامعه کارگری دارد، امنیت شغلی، معیشت و مسکن است. نمونه بارز این موضوع این است که ۷ ماه از سال گذشته، اما هنوز شورای عالی کار تعطیل بوده و جلسه‌ای تشکیل نداده است.

وی به موضوع حقوق و دستمزدهای پایین کارگران اشاره کرده و در این خصوص ادامه داد: حقوق و دستمزد دریافتی کارگران پاسخگوی زندگی آن‌ها نیست. بر این اساس کارگران مجبور هستند، در زمان بیکاری در فرصت‌های شغلی دیگری مشغول به کار شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه اظهار داشت: جامعه کارگری سال‌هاست، کارگران خود را در صنعت معادن کشور از دست می‌دهد، بارها مسئولین صحبت‌هایی را ارائه کرده‌اند که در تلاش برای پیگیری هستند، اما در حیطه عملیاتی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

میرزایی تصریح کرد: وضعیت معیشت کارگران بخش معادن ضعیف‌تر از سایر بخش‌های کارگری است چراکه کارگران حوزه معدن حاضر به در خطر انداختن جان خود و کار کردن در شرایط سخت محیط‌های کار معدنی هستند تا بتوانند معیشت خود را تأمین کنند.

وی به ضرورت اجرای فرایندهای بازرسی به شیوه‌های دقیق و اصولی در حوزه معادن تأکید کرده و بیان داشت: بازرسی در معادن باید به شکل دقیق‌تر و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود. حتی در صورت لزوم بازرسی هفتگی و یا روزانه انجام گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه به ضرورت حذف پیمانکار در فعالیت‌های معدنی اشاره داشته و تأکید کرد: هنگامی که معادن کار را به دست پیمانکار می‌سپارند، پیمانکار به فکر منافع خود بوده و به فکر منافع کارگران نیست.

میرزایی ابراز داشت: در هر حوزه‌ای هنگامی که بخش عمده‌ای از کار به پیمانکار واگزار می‌شود، پیمانکار غیر از سود مالی که از کارفرمای اصلی می‌گیرد، سعی دارد با کم کردن مقداری از هزینه‌ها، بخشی از درآمد خود را از دریافتی کارگر بگیرد.

وی اضافه کرد: راهکار اصلی، ورود مستقیم دولت و یا بخش خصوصی و رصد کردن کارفرمایان اصلی آنان و همچنین نسپردن کار و کارگر، به پیمانکاران رده‌های پایین‌تر وعدم صلاحیت‌دار است. اما متأسفانه نه تنها پیگیری نمی‌شود بلکه حتی شرایط را برای پیمانکاران راحت‌تر و آسان‌تر می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با اشاره به موضوع حادثه معدن طبس، گفت: عمق فاجعه جایی بود که در حادثه معدن طبس بیش از ۵۰ نفر از کارگران شریف دچار سانحه شده و جان خود را در این معدن از دست دادند.

میرزایی افزود: روز نخست مهر متأسفانه جنازه پدر به خانواده تحویل داده شد. در این شرایط دانش‌آموز دیگر اشتیاقی برای ورود به مدرسه نخواهد داشت. حتی جوان ۱۷ ساله‌ای که در معدن جان خود را از دست داد، جایش در مدرسه و محیط آموزشی و یا ورزشی بود.

وی ادامه داد: این شرایط در حالی بود که جامعه کارگری استان مرکزی عزادار ۴ کارگر بازنشسته بود. کارگرانی که به دلیل تأمین معیشت زندگی حتی پس از بازنشستگی در معادن مشغول به کار بودند و با ریزش آوار در معدن شازند زیر خروارها خاک ماندند. بعد از گذشت ۴ ماه هنوز پیکر یکی از آنان پیدا نشده است.

میرزایی تصریح کرد: نه تنها در معادن حتی به فکر کارگران ساختمانی هم باید بود. بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران ساختمانی را هنگام سقوط از ارتفاع، برق‌گرفتگی، ماندن زیر آوار و غیره از دست داده‌ایم که بسیاری از این کارگران فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی بیان داشت: کارگران سنگرسازان بی‌سنگر هستند. خواهش جامعه کارگری از دولت، جدی گرفتن بیمه کارگران است. همچنین بازرسی‌ها در حوزه ساختمان و معادن به شکل دقیق‌تر و ویژه‌تر اعمال شود تا شاهد حوادث اینگونه نباشیم.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز